Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93125
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Effect of the Internal Customer (Employee) on the External Customer in Citizenship Behaviour: A Mediated Model Through Customer Support Perception |
Other Titles |
Вплив внутрішнього клієнта (співробітника) на зовнішнього клієнта у системі управління поведінкою організації: посередницька модель сприйняття підтримки клієнта |
Authors |
Kerse, Y.
Kerse, G. |
ORCID | |
Keywords |
споживча поведінка громадянська поведінка клієнта організаційна громадянська поведінка сприйняття підтримки магазини одягу consumer behaviour customer citizenship behaviour organizational citizenship behaviour support perception clothing stores |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93125 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kerse, Y., & Kerse, G. (2023). The Effect of the Internal Customer (Employee) on the External Customer in Citizenship Behaviour: A Mediated Model Through Customer Support Perception. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 9–16. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-02 |
Abstract |
Організаційна громадянська поведінка – це явище, коли співробітники в організації виконують додаткові дії
без очікування фінансової винагороди. Ця форма поведінки також може спостерігатися серед клієнтів. Клієнти,
подібно до співробітників, можуть вчиняти добровільні дії, які корисні для бізнесу (громадянська поведінка
клієнта). Ця активність, як у співробітників, так і в клієнтів, є ключовою для досягнення бізнесом своїх цілей та
забезпечення стабільності. Метою дослідження є вивчення прямого та опосередкованого впливу громадянської
поведінки співробітників на громадянську поведінку клієнтів. Методологічною основою дослідження є
фундаментальні положення теорії соціального обміну, спрямованої на аналіз впливу організаційної
громадянської поведінки на поведінку клієнтів та її опосередкований вплив на сприйняття підтримки клієнта.
Для підтвердження висунутих в роботі гіпотез було зібрано дані від 302 клієнтів магазинів одягу в Туреччині. З
метою обробки даних в роботі використовувалися програми SPSS, AMOS і Process MACRO (для SPSS і SAS).
Дослідження включало різні етапи аналізу, такі як аналіз частот, перевірка на нормальність розподілу,
підтвердження факторної структури та надійності обраної шкали вимірювання. Додатково, вихідні дані
дослідження були перевірені на можливість наявності проблем, пов'язаних з мультиколінеарністю. Результати
кореляційного та регресійного аналізів показали, що організаційна громадянська поведінка має позитивний
вплив на громадянську поведінку клієнтів. Емпіричні результати дослідження підтвердили, що сприйняття
підтримки клієнта відіграє важливу посередницьку роль в цій взаємодії. Ці результати свідчать про важливість
ролі співробітників для бізнесу у формуванні поведінки клієнтів. Дослідження має значення для розуміння та
підвищення ефективності. Organizational citizenship behaviour, which refers to employees exhibiting extra-role behaviours without expecting any tangible reward, can also be observed in customers. Similar to employees, customers can also engage in voluntary behaviours that are beneficial to the business (customer citizenship behaviour). These behaviours exhibited by both employees and customers are important for businesses to achieve their goals and survive. Therefore, the main purpose of this study is to determine the direct and indirect effects of employees’ citizenship behaviours on customers’ citizenship behaviours. The study formulated hypotheses based on social exchange theory, examining organizational citizenship behaviour’s direct effect on customer citizenship behaviour as well as its indirect effect on customer support perception. To test these hypotheses, data were collected from 302 customers of clothing stores in Turkey. The data were analysed using SPSS, AMOS, and Process MACRO (for SPSS and SAS) programs. The data were subjected to various procedures. Specifically, frequency analysis, normality test analysis, confirmatory factor analysis, and reliability analysis were conducted. In addition, detection analyses for method-related problems (multicollinearity and common method bias), correlation analysis, and regression analysis were performed. The results indicated that the data met the assumption of a normal distribution, the scales used were reliable and valid, and there was no evidence of multicollinearity or common method bias. Controlling for demographic variables, the correlation analysis revealed positive relationships between perception of organizational citizenship behaviour, customer citizenship behaviour and customer support perception. The regression analysis conducted to test the hypotheses revealed that organizational citizenship behaviour has a positive effect on customer citizenship behaviour. Moreover, the results indicated that customer support perception plays a mediating role in this effect. In other words, organizational citizenship behaviour affected customer citizenship behaviour both directly and indirectly (through customer support perception). These findings indicate that employees who are "good soldiers" influence customers to be "good soldiers" as well. Therefore, the study proved the importance of the internal customer (employees) for businesses in influencing the behaviour of external customers. Implications were made based on the findings in the study. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
2234
India
44438
Italy
1
Kenya
139
Pakistan
1115
Singapore
1
Taiwan
4465
Turkey
143
Ukraine
385
United Kingdom
11
United States
88879
Unknown Country
383
Downloads
Austria
1
Bangladesh
1
Canada
1
Finland
23
France
1
Iraq
1
Lithuania
1
Netherlands
18
Singapore
1
Taiwan
1
Turkey
8927
Ukraine
1112
United States
142195
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kerse_mmi_3_2023.pdf | 464.14 kB | Adobe PDF | 152284 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.