Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93128
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Determination of the relationship between lifestyle and impulsive purchasing behaviour |
Other Titles |
Визначення взаємозв'язку між способом життя споживачів та їх імпульсивними покупками |
Authors |
Ocel, Y.
Mutlu, H.T. Bayat, M. |
ORCID | |
Keywords |
спосіб життя миттєва купівельна поведінка купівельна поведінка список потреб lifestyle impulse purchasing behaviour purchasing behaviour need list |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93128 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Ocel, Y., Mutlu, H. T., & Bayat, M. (2023). Determination of the relationship between lifestyle and impulsive purchasing behaviour. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 37–55. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-05 |
Abstract |
Основна мета цього дослідження полягає у дослідженні характуру зв’язку між стилем життя споживачів
та їх імпульсивною купівельною поведінкою. Враховуючи жорстку конкуренцію між підприємствами,
низка маркетингових стратегій зосереджена на культивації імпульсивних рішень при купівлі товарів.
Об'єктом дослідження є споживачі міста Дюздже (Туреччина), яке має розвинену промисловість.
Використовуючи метод цілеспрямованої вибірки, було охоплено понад 500 респондентів, яким було надано
коротку інформацію про дослідження, і врешті 394 було відібрано для дослідження. Для перевірки
висунутих гіпотез дослідження авторами використано аналіз частотного розподілу, факторний та
кореляційно-регресійний аналіз, а також t-тест та ANOVA-моделювання. За результатами частотного
розподілу зроблено висновок, що 63% респондентів заздалегідь підготували перелік потреб перед походом
за покупками, 80% – придбали непотрібні продукти і визначили свій стиль життя переважно як
організатори та інноватори. За результатами факторного аналізу виділено сім факторів, пов'язаних зі
стилем життя: досвідчений, прагне до нового, творець, віруючий, успішний, повстанці і борець. Відповідно
до результатів кореляційного аналізу виявлено значущі та позитивні зв’язки між усіма під вимірами стилю
життя споживачів та їх імпульсивною купівельною поведінкою. Найвищу кореляцію виявлено між борцями
та повстанцями та їх імпульсивною купівельною поведінкою. Згідно з результатами регресійного аналізу
виявлено, що для досвідчених, борців та повстанців параметри, що описують стиль життя мали значний
позитивний вплив на імпульсивну купівельну поведінку споживачів. Відповідно до результатів виявлено,
що жінки більше приділяють уваги стилю життя ніж чоловіки. Крім того, встановлено статистично значущу
різницю у сприйнятті стилю життя між одруженими та неодруженими чоловіками. Обґрунтовано, що
випускники середньої школи більш позитивно сприймають імпульсивну купівельну поведінку ніж інші, і
ті, хто складає списки потреб. The main purpose of this study is to examine whether there is a relationship between impulse purchasing behaviour and lifestyle. It is necessary to understand the lifestyle types of consumers, who are heavily influenced by the sales and communication activities implemented by businesses and are inclined to engage in impulse purchasing behaviour. Impulse purchasing is encouraged in consideration of the tough competition between businesses. The population of the research is Duzce, which is one of the provinces that best represents Turkey due to its cosmopolitan structure and developed industry. More than 500 individuals were reached by employing the purposeful sampling method, and brief information about the research was given to them. Finally, 394 of them who had full knowledge of the subject were selected for the study. Frequency distribution, factor, correlation, regression, t test and ANOVA tests were applied to the obtained data. According to the frequency distribution results, the participants generally had prepared a list of needs (63%), purchased products that were not needed (80%), and defined themselves mostly as organizers, citizens and innovators. Based on the results of factor analysis, seven factors related to lifestyle emerged. These are the experiencers, strives, makers, believers, innovators, achievers, and survivors. A single factor has emerged in the impulse purchasing behaviour. According to the results of the correlation analysis, significant and positive relationships emerged between all subdimensions of lifestyle and impulse purchasing behaviour. The highest correlation was found between survivors and insurgent to impulse purchasing behaviour. Regarding the results of the regression analysis, it was concluded that the survivors, experiencers, and insurgent individuals under the lifestyle subdimensions had a significant and positive effect on impulse purchasing behaviour. According to the difference analysis, it has been revealed that lifestyle-oriented females have a more positive perception than males, singles than married, those who prepare a list of needs than those who do not, those with high incomes than those with low incomes, and middle-age groups than other groups. It has also been revealed that private sector employees had a more positive perception than those who were self-employed, unemployed, students and other professional groups. In the dimension of impulse purchasing behaviour, it was concluded that secondary school graduates had a more positive perception than the others and those who prepare need lists compared to those who do not prepare need lists. When the results are evaluated, it can be concluded that the lifestyle types that have the most impact on impulse purchasing behaviour are those who are strives, survivors, and experiencers. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Brazil
1
Chile
31650
India
1
Indonesia
1
Ireland
1
Malaysia
3344
Maldives
1
Philippines
1
Romania
29
Singapore
1
South Africa
94944
South Korea
31648
Spain
1
Turkey
5846
Ukraine
1
United Kingdom
452502
United States
452509
Unknown Country
174
Vietnam
94950
Downloads
Chile
1
Egypt
1
Fiji
1
India
1
Indonesia
452510
Malaysia
846
Pakistan
1
Philippines
849
Romania
1
South Africa
1
South Korea
31647
Turkey
5847
Ukraine
1
United Kingdom
452504
United States
452505
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ocel_mmi_3_2023.pdf | 742.38 kB | Adobe PDF | 1396717 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.