Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93140
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Investigation of the Effect of Risk Perceptions of the Generation Z Consumers' Against Refurbished Products on Their Purchase Intention |
Other Titles |
Дослідження впливу сприйняття ризику споживачами покоління Z на їх інтенцію купувати
відремонтовані товари |
Authors |
Onurlubas, E.
Gumus, N. |
ORCID | |
Keywords |
Туреччина відремонтований товар сприйняття ризику технологія Turkey refurbished product perceived risk technology |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93140 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Onurlubas, E., & Gumus, N. (2023). Investigation of the Effect of Risk Perceptions of the Generation Z Consumers' Against Refurbished Products on Their Purchase Intention. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 109–124. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-10 |
Abstract |
Зміни в культурі споживання людей, економічні труднощі, які вони переживають, та зростання екологічної
свідомості призводять до значного збільшення продажів відремонтованих товарів, особливо технологічних
пристроїв. Зростання ринку відремонтованих товарів не лише дозволяє споживачам отримувати їх за більш
низькими цінами, але також зменшує витрати підприємств на виробництво і, з екологічної точки зору, мінімізує
можливі відходи та збитки, що виникають під час виробництва нових товарів. У майбутньому очікується
поступовий ріст продажів відновлених товарів та розширення цього ринку товарів завдяки його подальшій
диверсифікації. Основною метою цього дослідження є вивчення впливу рівня ризику, який споживачі
відчувають, на їхнє бажання купувати відновлені товари. Об'єктом дослідження обрано споживачів
відремонтованих товарів, які проживають у Туреччині і належать до покоління Z. Ця категорія споживачів є
важливою частиною суспільства Туреччини і визначає технологічні тенденції країни. Дослідження проводилося
в період із січня по березень 2022 року за участю 415 учасників, які проживають у Стамбулі, найбільшому місті
Туреччини, визначених методом зручної вибірки. У статті для перевірки гіпотез використовувався методичний
інструментарій регресійного аналізу. Емпіричні результати дослідження засвідчили, що соціальний ризик має
слабкий позитивний і значущий вплив на наміри придбання відремонтованих товарів. Ризик продуктивності має
слабкий негативний і значущий вплив, психологічний ризик має позитивний і значущий вплив, ризик часу має
слабкий позитивний значущий вплив, а фізичний ризик має слабкий негативний і значущий вплив. Емпіричні
результати дослідження свідчать, що психологічне сприйняття ризику для споживачів покоління Z є важливим
фактором у формуванні їхніх вподобань стосовно придбання відремонтованих товарів. Changes in the consumption culture of individuals, the economic problems experienced and the increase in environmental awareness cause significant increases in the sales of refurbished products, especially technological devices. While the growth of the refurbished product market contributes to consumers having these products at more economical prices, it also contributes to the reduction of the production costs of the enterprises and, from an environmental point of view, to the prevention of possible waste and damages that may arise during the production of new products. Therefore, it would not be wrong to argue that the sales of refurbished products will increase gradually and to predict that the refurbished product market will grow by diversifying. The present study investigates the effect of perceived risk dimensions of young consumers living in Turkey on their intention to purchase refurbished products. The reason why the Z generation was chosen in the study is to learn the buying habits of new or renewed products in technological products and to examine their attitudes towards refurbished products as a generation born and grown up in technology. Another reason for the selection of the Z generation in the research is that the Z generation, which constitutes an important part of society in Turkey, directs technological trends. It is thought that the findings of the research will make significant contributions to the marketing decisions of the companies producing technology for the Z generation, lawmakers and researchers. The research was carried out between January and March 2022 with 415 participants living in Istanbul, Turkey's largest city, determined by the convenience sampling method. In this research, regression analysis was used to test the hypotheses. The research was carried out with 415 participants. As a result of the research, it was determined that social risk has a low positive and significant effect on the effect of perceived risk dimensions of Generation Z consumers on the purchase intention of the refurbished product, performance risk has a low negative significant effect, psychological risk has a good positive and significant effect, time risk has a low positive significant effect, and physical risk has a low negative and significant effect. These results show that the psychological risk perception of Z generation consumers is important in their renewed product preferences. For this reason, companies should be careful to offer products that meet the expectations of consumers for refurbished products and not disappoint Z generation consumers. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
Azerbaijan
1
Indonesia
1
Iran
152
Ireland
1
Lithuania
16
Moldova
739
Netherlands
2043
Singapore
1
Taiwan
127
Turkey
20820
Ukraine
1
United States
39599
Unknown Country
69
Downloads
Austria
1
Azerbaijan
158
Finland
1
India
2041
Iran
140
Italy
1
Lithuania
1
Moldova
1
Netherlands
27
Singapore
39601
South Korea
125
Taiwan
1
Thailand
124
Turkey
2047
Ukraine
1
United Kingdom
1
United States
39598
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Onurlubas_mmi_3_2023.pdf | 818.9 kB | Adobe PDF | 83869 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.