Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93143
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Social Media, Networks, and Students in the Context of the Educational Process
Other Titles Соціальні медіа, мережі та студенти в контексті освітнього процесу
Authors Chovanova Supekova, S.
Keklak, R.
Masarova, T.
Jakesova, P.
ORCID
Keywords соціальні медіа та мережі
освітній процес
університет
студенти
social media and networks
educational process
university
students
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93143
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Chovanova Supekova, S., Keklak, R., Masarova, T., & Jakesova, P. (2023). Social Media, Networks, and Students in the Context of the Educational Process. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 142–152. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-13
Abstract Соціальні медіа та мережі відкрили нові можливості для особистого росту, розвитку компетентностей та навчання, незалежно від їх освітнього чи професійного досвіду. Попри широке використання технологій та їх вплив на студентів, наслідки та виклики використання технологій в освітньому середовищі поки що не зовсім зрозумілі. Дослідження спрямоване на вивчення поведінки студентів у соціальних мережах, включаючи їх використання під час занять, в залежності від їх статі, вікової групи, рівня освіти та місця проживання. Дослідження акцентує увагу на трьох вікових групах студентів, які представляють покоління Y та Z, оскільки обидва ці покоління виростають та стають дорослими у 21 столітті і стикаються із цифровою трансформацією з дитинства. Вихідну базу дослідження сформовано на основі опитування 278 студентів з державних та приватних університетів, а також абітурієнтів – випускники середніх шкіл, які виявили інтерес до навчання в університеті. Емпіричні результати засвідчили, що всі досліджувані змінні, за винятком місця проживання, мають статистично значущий, але відносно невеликий вплив на активність та дії студентів у соціальних мережах під час занять та мотиви, які їх до цього спонукають. При цьому встановлено, що те, що студенти підключаються до соціальних мереж під час занять, не означає, що вони менше цікавляться предметом навчання або здобутими знаннями. Це свідчить про доцільність та актуальність адаптації наявних підходів до навчання з урахуванням специфіки процесів діджиталізації та поширення соціальних мереж серед осіб, що навчаються.
Social media and networks have opened new opportunities for individuals to learn and grow, regardless of their educational or professional background. The implications and challenges of technology in educational settings are not well understood, despite its widespread use and impact on students. The study aims to investigate students' social networking behaviour in the form of the use of social networking sites during class in relation to their gender, age group, education, and place of residence and focuses on three age groups of students who are representatives of Generation Y and Generation Z because both generations are growing up and coming of age in the 21st century and have been exposed to digitization and digital transformation since early childhood. The research sample consisted of 278 students from public and private universities and high school graduates who expressed interest in studying at the university. The results show that all examined variables, except place of residence, have a significant but small effect on what students do on social networking sites during classes and the reasons why they use them. However, according to the results, the fact that students connect to social networks during class does not imply that they have a reduced interest in the subject matter being taught or the knowledge being acquired, which means that there is a significant opportunity to adapt the learning approach on these platforms.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
Austria Austria
1
Canada Canada
1
China China
14060
Germany Germany
191692
Ireland Ireland
1
Japan Japan
3515
Pakistan Pakistan
55538
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
167
Spain Spain
7031
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
246
United States United States
55544
Unknown Country Unknown Country
655643

Downloads

Austria Austria
1
Brazil Brazil
1
China China
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
191693
Japan Japan
1
Netherlands Netherlands
22
Pakistan Pakistan
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Spain Spain
7032
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
247
United Kingdom United Kingdom
23
United States United States
55545
Unknown Country Unknown Country
327841

Files

File Size Format Downloads
Chovanova_Supekova_mmi_3_2023.pdf 494.94 kB Adobe PDF 582413

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.