Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93143
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Social Media, Networks, and Students in the Context of the Educational Process |
Other Titles |
Соціальні медіа, мережі та студенти в контексті освітнього процесу |
Authors |
Chovanova Supekova, S.
Keklak, R. Masarova, T. Jakesova, P. |
ORCID | |
Keywords |
соціальні медіа та мережі освітній процес університет студенти social media and networks educational process university students |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93143 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Chovanova Supekova, S., Keklak, R., Masarova, T., & Jakesova, P. (2023). Social Media, Networks, and Students in the Context of the Educational Process. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 142–152. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-13 |
Abstract |
Соціальні медіа та мережі відкрили нові можливості для особистого росту, розвитку
компетентностей та навчання, незалежно від їх освітнього чи професійного досвіду. Попри широке
використання технологій та їх вплив на студентів, наслідки та виклики використання технологій в
освітньому середовищі поки що не зовсім зрозумілі. Дослідження спрямоване на вивчення поведінки
студентів у соціальних мережах, включаючи їх використання під час занять, в залежності від їх статі,
вікової групи, рівня освіти та місця проживання. Дослідження акцентує увагу на трьох вікових групах
студентів, які представляють покоління Y та Z, оскільки обидва ці покоління виростають та стають
дорослими у 21 столітті і стикаються із цифровою трансформацією з дитинства. Вихідну базу
дослідження сформовано на основі опитування 278 студентів з державних та приватних університетів,
а також абітурієнтів – випускники середніх шкіл, які виявили інтерес до навчання в університеті.
Емпіричні результати засвідчили, що всі досліджувані змінні, за винятком місця проживання, мають
статистично значущий, але відносно невеликий вплив на активність та дії студентів у соціальних
мережах під час занять та мотиви, які їх до цього спонукають. При цьому встановлено, що те, що
студенти підключаються до соціальних мереж під час занять, не означає, що вони менше цікавляться
предметом навчання або здобутими знаннями. Це свідчить про доцільність та актуальність адаптації
наявних підходів до навчання з урахуванням специфіки процесів діджиталізації та поширення
соціальних мереж серед осіб, що навчаються. Social media and networks have opened new opportunities for individuals to learn and grow, regardless of their educational or professional background. The implications and challenges of technology in educational settings are not well understood, despite its widespread use and impact on students. The study aims to investigate students' social networking behaviour in the form of the use of social networking sites during class in relation to their gender, age group, education, and place of residence and focuses on three age groups of students who are representatives of Generation Y and Generation Z because both generations are growing up and coming of age in the 21st century and have been exposed to digitization and digital transformation since early childhood. The research sample consisted of 278 students from public and private universities and high school graduates who expressed interest in studying at the university. The results show that all examined variables, except place of residence, have a significant but small effect on what students do on social networking sites during classes and the reasons why they use them. However, according to the results, the fact that students connect to social networks during class does not imply that they have a reduced interest in the subject matter being taught or the knowledge being acquired, which means that there is a significant opportunity to adapt the learning approach on these platforms. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Australia
1
Austria
1
Canada
1
China
14060
Germany
191692
Ireland
1
Japan
3515
Pakistan
55538
Singapore
1
Slovakia
167
Spain
7031
Turkey
1
Ukraine
246
United States
55544
Unknown Country
655643
Downloads
Austria
1
Brazil
1
China
1
Finland
1
France
1
Germany
191693
Japan
1
Netherlands
22
Pakistan
1
Singapore
1
Slovakia
1
Spain
7032
Turkey
1
Ukraine
247
United Kingdom
23
United States
55545
Unknown Country
327841
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chovanova_Supekova_mmi_3_2023.pdf | 494.94 kB | Adobe PDF | 582413 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.