Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93231
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Gender Inequality in Higher Education and Research
Authors Bhowmik, D.
ORCID
Keywords гендерна нерівність
gender inequality
освіта
education
людський розвиток
human development
ндекс гендерної нерівності
gender inequality index
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93231
Publisher Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bhowmik, D. (2023). Gender Inequality in Higher Education and Research. Business Ethics and Leadership, 7(3), 108-119. https://doi.org/10.61093/bel.7(3).108-119.2023.
Abstract Значні економічні та соціальні відмінності в умовах життя та праці чоловіків і жінок, структурні зміни в суспільстві актуалізують необхідність дослідження передумов і наслідків існування гендерної нерівності в країні. Метою статті є дослідження причин та природи гендерної нерівності в довгостроковій перспективі. Об’єктом дослідження є сфера освіти і науки окремих країн Європи та Америки, Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Африки. Основною гіпотезою дослідження є припущення про взаємозв’язок між гендерною нерівністю у сфері освіти та показниками соціального розвитку країни (індекс людського розвитку та рівень освіти). Методичним інструментарієм проведеного дослідження є методи трендового та структурного аналізу. Інформаційною базою дослідження є дані Організації економічного співробітництва та розвитку, Всесвітнього економічного форуму та ООН, період дослідження 1950-2021 рр. Результати аналізу індексу гендерної рівності протягом 1950-2000 рр. за його чотирма параметрами (здоров'я, соціально-економічні ресурси, гендерна диспропорція в домогосподарствах і гендерна диспропорція в політиці) довели наявність значного гендерного розриву в деяких країнах. світ: країни Східної та Західної Європи більш розвинені порівняно з іншими регіонами світу (Південна та Південно-Східна Азія, Близький Схід і Північна Африка). За результатами емпіричних розрахунків доведено залежність між рівнем людського розвитку та гендерною нерівністю: чим вищий рівень людського розвитку країни, тим нижча нерівність в освіті. Вивчення гендерної нерівності у сфері наукових досліджень проводилося на основі аналізу публікацій у 50 міжнародних журналах, книгозбірнях Бенгальської економічної асоціації, Індійської економічної асоціації та інших професорів відомих установ Індії та за кордоном. За результатами аналізу було зроблено висновок, що видавнича активність жінок нижча, ніж чоловіків: опубліковано лише 22,07% публікацій у національних та міжнародних журналах, 23,65% обсягів книгозбірні та 27,90% розділів книг. жінками. До причин низької активності жінок у сфері наукових досліджень належать: низькі можливості відвідування сайтів науково-дослідних установ, польові дослідження або лабораторні роботи; обмежені можливості навчання та підвищення кваліфікації на семінарах і заняттях; дефіцит часу для здійснення дослідницької діяльності; дискримінація за особистими інтересами та гендерними упередженнями; значно менший інтерес до регулярних досліджень через соціальні, психологічні та фізичні причини; надмірне сімейне навантаження тощо.
Significant economic and social differences in the living and working conditions of men and women, structural changes in society actualize the need to research the prerequisites and consequences of the existence of gender inequality in the country. The purpose of the paper is to investigate the causes and nature of gender inequality in the long term. The object of the research is the sphere of education and science of certain countries of Europe and America, Southeast Asia, the Middle East and North Africa. The main hypothesis of the study is the assumption of a relationship between gender inequality in the field of education and indicators of the country’s social development (Human Development Index and level of education). Methodological tools of the conducted research are methods of trend and structural analysis. The information base of the research is data from the Organization for Economic Cooperation and Development, the World Economic Forum, and the United Nations, the research period is 1950-2021. The results of the analysis of the Gender Equality Index during 1950-2000 in terms of its four dimensions (health, socio-economic resources, gender disparity in households and gender disparity in politics) proved the presence of a significant gender gap in some countries of the world: the countries of Eastern and Western Europe are more developed compared to other regions of the world (South and Southeast Asia, the Middle East and North Africa). According to the results of empirical calculations, the dependence between the level of human development and gender inequality has been proven: the higher the level of human development of the country, the lower the inequality in education. The study of gender inequality in the field of scientific research was carried out based on the analysis of publications in 50 international journals, book collections of Bengal Economic Association, Indian Economic Association and other professors of reputed institutions in India and abroad. Based on the results of the analysis, it was concluded that the publishing activity of women is lower than that of men: only 22.07% of publications in national and international journals, 23.65% of volumes of book collections and 27.90% of book chapters were published by women. The reasons for the low activity of women in the field of scientific research include: low opportunities for visiting the sites of scientific research institutions, field surveys or laboratory work; limited opportunities for training and advanced training at seminars and classes; lack of time to carry out research activities; discrimination based on personal interests and gender bias; much less interest in regular research due to social, psychological and physical reasons; excessive family load, etc.
Appears in Collections: Business Ethics and Leadership (BEL)

Views

Australia Australia
-1073125710
Austria Austria
1
Canada Canada
691140859
China China
37082865
Germany Germany
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
68423
India India
691140865
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1
Kenya Kenya
1
Malaysia Malaysia
691140873
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
691140871
Norway Norway
146652880
Pakistan Pakistan
73360639
Philippines Philippines
-1073125702
Sierra Leone Sierra Leone
36
Singapore Singapore
861047013
South Africa South Africa
-1073125706
Sri Lanka Sri Lanka
691140872
Tanzania Tanzania
146652883
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
330
United Kingdom United Kingdom
68399
United States United States
-1073125704
Unknown Country Unknown Country
-1301769262
Vietnam Vietnam
1
Zambia Zambia
1

Downloads

Albania Albania
1
Australia Australia
1
Cameroon Cameroon
1
Canada Canada
691140858
China China
73360636
Ethiopia Ethiopia
294196
Finland Finland
21
Gambia Gambia
1
India India
-1801913059
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Japan Japan
1
Jordan Jordan
1
Lesotho Lesotho
1
Malawi Malawi
1
Malaysia Malaysia
691140869
Morocco Morocco
1
Nigeria Nigeria
1
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
-1073125711
Portugal Portugal
1
Sierra Leone Sierra Leone
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Tunisia Tunisia
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
691140861
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
805114

Files

File Size Format Downloads
Bhowmik_bel_3_2023.pdf 589.85 kB Adobe PDF -727156194

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.