Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93231
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Gender Inequality in Higher Education and Research |
Authors |
Bhowmik, D.
|
ORCID | |
Keywords |
гендерна нерівність gender inequality освіта education людський розвиток human development ндекс гендерної нерівності gender inequality index |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93231 |
Publisher | Academic Research and Publishing UG |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Bhowmik, D. (2023). Gender Inequality in Higher Education and Research. Business Ethics and Leadership, 7(3), 108-119. https://doi.org/10.61093/bel.7(3).108-119.2023. |
Abstract |
Значні економічні та соціальні відмінності в умовах життя та праці чоловіків і жінок, структурні зміни в суспільстві актуалізують необхідність дослідження передумов і наслідків існування гендерної нерівності в країні. Метою статті є дослідження причин та природи гендерної нерівності в довгостроковій перспективі. Об’єктом дослідження є сфера освіти і науки окремих країн Європи та Америки, Південно-Східної Азії, Близького Сходу та Північної Африки. Основною гіпотезою дослідження є припущення про взаємозв’язок між гендерною нерівністю у сфері освіти та показниками соціального розвитку країни (індекс людського розвитку та рівень освіти). Методичним інструментарієм проведеного дослідження є методи трендового та структурного аналізу. Інформаційною базою дослідження є дані Організації економічного співробітництва та розвитку, Всесвітнього економічного форуму та ООН, період дослідження 1950-2021 рр. Результати аналізу індексу гендерної рівності протягом 1950-2000 рр. за його чотирма параметрами (здоров'я, соціально-економічні ресурси, гендерна диспропорція в домогосподарствах і гендерна диспропорція в політиці) довели наявність значного гендерного розриву в деяких країнах. світ: країни Східної та Західної Європи більш розвинені порівняно з іншими регіонами світу (Південна та Південно-Східна Азія, Близький Схід і Північна Африка). За результатами емпіричних розрахунків доведено залежність між рівнем людського розвитку та гендерною нерівністю: чим вищий рівень людського розвитку країни, тим нижча нерівність в освіті. Вивчення гендерної нерівності у сфері наукових досліджень проводилося на основі аналізу публікацій у 50 міжнародних журналах, книгозбірнях Бенгальської економічної асоціації, Індійської економічної асоціації та інших професорів відомих установ Індії та за кордоном. За результатами аналізу було зроблено висновок, що видавнича активність жінок нижча, ніж чоловіків: опубліковано лише 22,07% публікацій у національних та міжнародних журналах, 23,65% обсягів книгозбірні та 27,90% розділів книг. жінками. До причин низької активності жінок у сфері наукових досліджень належать: низькі можливості відвідування сайтів науково-дослідних установ, польові дослідження або лабораторні роботи; обмежені можливості навчання та підвищення кваліфікації на семінарах і заняттях; дефіцит часу для здійснення дослідницької діяльності; дискримінація за особистими інтересами та гендерними упередженнями; значно менший інтерес до регулярних досліджень через соціальні, психологічні та фізичні причини; надмірне сімейне навантаження тощо. Significant economic and social differences in the living and working conditions of men and women, structural changes in society actualize the need to research the prerequisites and consequences of the existence of gender inequality in the country. The purpose of the paper is to investigate the causes and nature of gender inequality in the long term. The object of the research is the sphere of education and science of certain countries of Europe and America, Southeast Asia, the Middle East and North Africa. The main hypothesis of the study is the assumption of a relationship between gender inequality in the field of education and indicators of the country’s social development (Human Development Index and level of education). Methodological tools of the conducted research are methods of trend and structural analysis. The information base of the research is data from the Organization for Economic Cooperation and Development, the World Economic Forum, and the United Nations, the research period is 1950-2021. The results of the analysis of the Gender Equality Index during 1950-2000 in terms of its four dimensions (health, socio-economic resources, gender disparity in households and gender disparity in politics) proved the presence of a significant gender gap in some countries of the world: the countries of Eastern and Western Europe are more developed compared to other regions of the world (South and Southeast Asia, the Middle East and North Africa). According to the results of empirical calculations, the dependence between the level of human development and gender inequality has been proven: the higher the level of human development of the country, the lower the inequality in education. The study of gender inequality in the field of scientific research was carried out based on the analysis of publications in 50 international journals, book collections of Bengal Economic Association, Indian Economic Association and other professors of reputed institutions in India and abroad. Based on the results of the analysis, it was concluded that the publishing activity of women is lower than that of men: only 22.07% of publications in national and international journals, 23.65% of volumes of book collections and 27.90% of book chapters were published by women. The reasons for the low activity of women in the field of scientific research include: low opportunities for visiting the sites of scientific research institutions, field surveys or laboratory work; limited opportunities for training and advanced training at seminars and classes; lack of time to carry out research activities; discrimination based on personal interests and gender bias; much less interest in regular research due to social, psychological and physical reasons; excessive family load, etc. |
Appears in Collections: |
Business Ethics and Leadership (BEL) |
Views
Australia
-1073125710
Austria
1
Canada
691140859
China
37082865
Germany
1
Hong Kong SAR China
68423
India
691140865
Indonesia
1
Ireland
1
Japan
1
Jordan
1
Kenya
1
Malaysia
691140873
Morocco
1
Netherlands
1
New Zealand
691140871
Norway
146652880
Pakistan
73360639
Philippines
-1073125702
Sierra Leone
36
Singapore
861047013
South Africa
-1073125706
Sri Lanka
691140872
Tanzania
146652883
Uganda
1
Ukraine
330
United Kingdom
68399
United States
-1073125704
Unknown Country
-1301769262
Vietnam
1
Zambia
1
Downloads
Albania
1
Australia
1
Cameroon
1
Canada
691140858
China
73360636
Ethiopia
294196
Finland
21
Gambia
1
India
-1801913059
Indonesia
1
Iran
1
Japan
1
Jordan
1
Lesotho
1
Malawi
1
Malaysia
691140869
Morocco
1
Nigeria
1
Pakistan
1
Philippines
-1073125711
Portugal
1
Sierra Leone
1
South Africa
1
Spain
1
Tunisia
1
Ukraine
1
United Kingdom
1
United States
691140861
Unknown Country
1
Vietnam
805114
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Bhowmik_bel_3_2023.pdf | 589.85 kB | Adobe PDF | -727156194 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.