Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93260
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Реклама алкогольної продукції і пияцтво: протистояння (за матеріалами преси початку ХХ століття) |
Other Titles |
Advertising of alcoholic products and drunkenness: confrontation (on the press publications of the early twentieth century) |
Authors |
Сидоренко, Н.
|
ORCID | |
Keywords |
виробники алкогольних напоїв реклама масова й спеціалізована преса текстові й візуальні засоби протистояння пияцтву producers of alcoholic beverages advertising mass and specialized press text and visual facilities opposition to the drunkenness |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93260 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Сидоренко Н. Реклама алкогольної продукції і пияцтво: протистояння (за матеріалами преси початку ХХ століття) // Образ. 2021. Вип. 3 (37). С. 80-87. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2021.3(37)-80-87 |
Abstract |
Мета дослідження – визначити основні рекламні стратегії популяризації алкогольної продукції на сторінках преси Наддніпрянщини початку ХХ ст. Об’єктом стали масова та спеціалізована
періодика, що популяризувала пиво, вино, горілку, настоянки, коньяки тощо. Серед таких видань
– часописи Волині, Київщини, Херсонщини, Таврії, Слобожанщини, Чернігівщини. Основні методи
дослідження – історичний, логічний і порівняльний, що дали змогу реставрувати деякі факти минулого; вибірковий моніторинг преси тих губерній, де друкувалася реклама алкогольної промисловості й матеріали з застереженнями проти п’янства й алкоголізму. Преса використовувала
різні види реклами – текстової й художньо-візуальної, засоби мовної привабливості й досконалого
поліграфічного оформлення, часто подавала такі оголошення на перших сторінках. The aim of this study is to define the main advertising strategies for promoting alcohol products in the press of Naddniprianska Ukraine of the early twentieth century. The object of the study is mass and specialized press, which popularized beer, wine, vodka, tinctures, cognacs, etc. Such publications appeared in newspapers and magazines of Volyn, Kyiv, Kherson, Chernihiv regions, Tavria, and Slobozhanshchyna. The research methods include historical, logical, comparison, which made it possible to restore some facts about the past; as well as selective monitoring of periodicals in most provinces, which advertised alcohol industry, as well as published materials with warnings against drunkenness and alcoholism. The press used various types of advertising – textual and artistic-visual, means of language attractiveness and perfect printing, often published such advertisements on the front pages of newspapers and magazines. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
China
21
Mongolia
1
Singapore
1
Ukraine
11
United States
6
Unknown Country
1
Downloads
Ukraine
12
United States
7
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sydorenko_Obraz_3_2021.pdf | 267.35 kB | Adobe PDF | 20 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.