Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93277
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Leadership and Motivation as the Part of Corporate Culture in Selected Company |
Other Titles |
Лідерство та мотивація як частина корпоративної культури компанії |
Authors |
Ubreziova, I.
Vrablikova, M. Diacikova, A. |
ORCID | |
Keywords |
лідерство мотивація корпоративна культура leadership motivation corporate culture |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93277 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Ubreziova, I., Vrablikova, M., & Diacikova, A. (2023). Leadership and Motivation as the Part of Corporate Culture in Selected Company. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 97– 108. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-09 |
Abstract |
Метою статті є оцінка управління та мотивації працівників як складової частини корпоративної культури в
роздрібній торговій мережі компанії, яка функціонує на території Словаччини з 2000 року і постійно розширює
свою присутність. Методичним інструментарієм дослідження стали методи аналізу, синтезу, дедукції,
порівняння та статистичні методи (зокрема, тест хі-квадрат). Статистичною базою дослідження стали як
первинні, так і вторинні джерела інформації. Для оцінки рівня лідерства та мотивації було проведено
анкетування працівників компанії, яка включала 14 запитань. З них 5 запитань були ідентифікаційними, а інші
спрямовані на визначення бажаного стилю керівництва, рівня задоволеності ним, сприйняття корпоративної
культури, поточних і потенційних вигод, а також факторів демотивації. У дослідженні взяли участь 57
респондентів, які є працівниками однієї з філій компанії. Основні результати аналізу вказують на задоволеність
стилем керівництва та позитивне сприйняття корпоративної культури, особливо у вигляді "Все для людей" – як
для клієнтів, так і для працівників. Проте були виявлені також негативні аспекти, такі як недостатні поточні
вигоди та демотивація, що проявляється у формі перевантаження працівників, проблем у робочих відносинах та
недостатньої відповідальності за навколишнє середовище. Емпіричні результати дослідження не підтвердили
висунуті в роботі гіпотези. Задоволеність стилем керівництва не корелює зі стажем роботи, а задоволеність
отриманими вигодами не залежить від віку працівників. Також виявлено, що будівництво корпоративної
культури не має прямого впливу на стиль управління людськими ресурсами. Результати дослідження можуть
бути корисними для керівників компаній та менеджерів з питань персоналу. Наголошується, що підтримка
здоров'я працівників у формі надання вітамінних комплексів, лікарняних відпусток, фінансових винагород та
заходів з побудови командного духу є важливими факторами для підвищення ефективності управління
людськими ресурсами. The aim of this paper is to evaluate the management and motivation of people and employees as part of the corporate culture in a selected company in a retail chain. The selected company has been operating in Slovakia since 2000, when it opened its first branch. Today, this chain of stores operates almost all over Slovakia and is still expanding. Primary and secondary data, methods of analysis, synthesis, deduction, comparison and statistical methods (Chi square test) are used to prepare the paper. The first part contains theoretical starting points and knowledge of the investigated issue from Slovak and foreign sources. The methodology contains a precise definition of the main goal, subgoals of the work, material and work procedure. The following is an analysis of the actual state of the selected entity. We use the questionnaire method to obtain information to evaluate leadership and motivation. The questionnaire is composed of 14 questions, 5 of which are identification questions, and the others are focused on the preferred style of leadership and satisfaction, on building a corporate culture, on current benefits and satisfaction with them, on potential benefits and on demotivation factories. The survey was completed by 57 respondents who were employees of one of the branches. Three hypotheses are formulated as part of this survey. Among the main analysis results, we can include satisfaction with the leadership style and the perception of corporate culture in the sense of "Everything for people" (for customers and employees) but also negative things such as insufficient current benefits and demotivation in the form of employee overload, bad working relations or insufficient environmental responsibility. All 3 hypotheses were rejected. Satisfaction with the leadership style does not depend on years of service, satisfaction with benefits received does not affect the age of the employees, and building a corporate culture does not depend on the leadership style of people. Subsequently, proposals and recommendations for practice are formulated based on the analysis. Among the most important proposals are support for the health of employees in the form of vitamin packages and wellness, sick days, financial rewards and team building. The conclusion of the paper also includes the limitations of the research and its possible extensions. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
China
2520
Hungary
1
India
34726
Ireland
1
Malaysia
34728
Namibia
1
Romania
1
Singapore
34733
Slovakia
709
South Africa
184
Ukraine
24
United Kingdom
66
United States
151155
Unknown Country
151156
Uzbekistan
1
Downloads
Malaysia
34729
Mexico
1
Nigeria
1
Pakistan
1
Singapore
1
Slovakia
710
Ukraine
1
United Kingdom
1
United States
151154
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ubreziova_mmi_3_2023.pdf | 515.43 kB | Adobe PDF | 186600 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.