Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93335
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Комерціалізація нового продукту на ринку: система факторів впливу |
Other Titles |
Commercialization of a New Product on the Market: System of Influence Factors |
Authors |
Khomenko, Liliia Mykolaivna
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna Небаба, Н.О. Куценко, В.І. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 |
Keywords |
комерціалізація інновацій інтенсифікація комерціалізації фактори інновацій маркетингові фактори ринкові фактори інноваційна політика ринкові фактори інноваційна політика commercialization of innovations intensification of commercialization innovation factors marketing factors market factors innovation policy |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93335 |
Publisher | Національна академія управління |
License | In Copyright |
Citation | Хоменко Л. М., Васильєва Т. А., Небаба Н. О., Куценко В. І. Комерціалізація нового продукту на ринку: система факторів впливу // Актуальні проблеми економіки. 2023. № 7. С. 115-121. DОІ: 10.32752/1993-6788-2023-1-265-115-121. |
Abstract |
Комерціалізація інновацій сприяє розвитку ринкових відносин та відображає їх реальний стан. Не дивлячись на велику кількість публікацій щодо комерціалізації інновацій, майже відсутні роботи щодо факторів, що позитивно впливають на комерціалізації інновацій. Метою роботи є систематизація факторів, що сприяють комерціалізації інновацій.
Систематизовано фактори, що впливають на інтенсифікацію комерціалізації інновацій та виділено декілька груп: культурні (традиційні та місцеві знання, відношення до інновацій, існуючі тенденції в суспільстві); ринкові (низький рівень конкуренції в галузі, готовність ринку до сприйняття інновації, наявність аналогів / схожих розробок тощо); соціально-економічні (дохідність, висока рентабельність інноваційної діяльності тощо); політичні (державні стимули, сприяння держави науково-технічному та інноваційному розвитку компаній, низький рівень корупції тощо); нормативно-правові (зміни в
законодавстві, у податковій чи бюджетній системах, патентування новоствореного продукту, сертифікація, відкритість інновацій тощо); фактори екосистеми (наявність та доступність ресурсів тощо); партнерські (зв'язки з існуючими зовнішніми партнерами; придбання нових бізнес-моделей, академічні стартапи, наявність кластерів та «технологічних переливів» тощо); внутрішні (наявність фінансових та матеріальних
ресурсів для комерціалізації інновації, рівень автоматизації та розвиненості бізнеспроцесів тощо); маркетингові (маркетингові можливості, ефективна маркетингова діяльність при просуванні на ринок тощо). Результати дослідження можуть бути використані при формуванні технологічної політики в розвинутих країнах, а також у країнах, що розвиваються, де необхідність заохочення співпраці між державними та приватними технологічними підприємствами є основою для зростання та процвітання. Commercialization of innovations contributes to the development of market relations and reflects their actual state. Despite the large number of publications on the commercialization of innovations, there are no works on the factors that positive influence to commercialization of innovations. The purpose of the work is the systematization of factors that facilitate to commercialization of innovations. Factors affecting the commercialization of innovations are systematized and divided into several groups: cultural (traditional and local knowledge, attitude to innovations, existing trends in society); market (low level of competition in the industry, readiness of the market to accept innovation, availability of analogues / similar products, etc.); socio-economic (low costs, high profitability of innovative activities, etc.); political (state incentives, state support for scientific, technical and innovative development of companies, low level of corruption, etc.); regulatory (changes in legislation, tax or budget systems, patenting of a newly created product, certification, open innovations, etc.); ecosystem factors (availability and access to resources, etc.); partnership (connections with existing external partners; acquisition of new business models, academic start-ups, presence of clusters and "technological spillovers", etc.); internal (availability of financial and material resources for commercialization of innovation, level of automation and development of business processes, etc.); marketing (marketing opportunities, effective marketing activities during market promotion, etc.). The study's results can be used in the formation of technology policy in developed and developing countries, where the need to encourage cooperation between public and private technology enterprises is the basis for growth and prosperity. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Australia
1
Finland
1
Germany
1
Ireland
1
Japan
1
Netherlands
1
Singapore
18501
Slovakia
1
Ukraine
4619
United States
41629
Downloads
Bulgaria
1
Finland
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Russia
1
Singapore
1
Slovakia
1
Spain
1
Ukraine
9244
United States
18500
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khomenko_innovation_factors.pdf | 185.94 kB | Adobe PDF | 27752 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.