Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93335
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Комерціалізація нового продукту на ринку: система факторів впливу
Other Titles Commercialization of a New Product on the Market: System of Influence Factors
Authors Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Небаба, Н.О.
Куценко, В.І.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5690-1105
http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
Keywords комерціалізація інновацій
інтенсифікація комерціалізації
фактори інновацій
маркетингові фактори
ринкові фактори
інноваційна політика
ринкові фактори
інноваційна політика
commercialization of innovations
intensification of commercialization
innovation factors
marketing factors
market factors
innovation policy
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93335
Publisher Національна академія управління
License In Copyright
Citation Хоменко Л. М., Васильєва Т. А., Небаба Н. О., Куценко В. І. Комерціалізація нового продукту на ринку: система факторів впливу // Актуальні проблеми економіки. 2023. № 7. С. 115-121. DОІ: 10.32752/1993-6788-2023-1-265-115-121.
Abstract Комерціалізація інновацій сприяє розвитку ринкових відносин та відображає їх реальний стан. Не дивлячись на велику кількість публікацій щодо комерціалізації інновацій, майже відсутні роботи щодо факторів, що позитивно впливають на комерціалізації інновацій. Метою роботи є систематизація факторів, що сприяють комерціалізації інновацій. Систематизовано фактори, що впливають на інтенсифікацію комерціалізації інновацій та виділено декілька груп: культурні (традиційні та місцеві знання, відношення до інновацій, існуючі тенденції в суспільстві); ринкові (низький рівень конкуренції в галузі, готовність ринку до сприйняття інновації, наявність аналогів / схожих розробок тощо); соціально-економічні (дохідність, висока рентабельність інноваційної діяльності тощо); політичні (державні стимули, сприяння держави науково-технічному та інноваційному розвитку компаній, низький рівень корупції тощо); нормативно-правові (зміни в законодавстві, у податковій чи бюджетній системах, патентування новоствореного продукту, сертифікація, відкритість інновацій тощо); фактори екосистеми (наявність та доступність ресурсів тощо); партнерські (зв'язки з існуючими зовнішніми партнерами; придбання нових бізнес-моделей, академічні стартапи, наявність кластерів та «технологічних переливів» тощо); внутрішні (наявність фінансових та матеріальних ресурсів для комерціалізації інновації, рівень автоматизації та розвиненості бізнеспроцесів тощо); маркетингові (маркетингові можливості, ефективна маркетингова діяльність при просуванні на ринок тощо). Результати дослідження можуть бути використані при формуванні технологічної політики в розвинутих країнах, а також у країнах, що розвиваються, де необхідність заохочення співпраці між державними та приватними технологічними підприємствами є основою для зростання та процвітання.
Commercialization of innovations contributes to the development of market relations and reflects their actual state. Despite the large number of publications on the commercialization of innovations, there are no works on the factors that positive influence to commercialization of innovations. The purpose of the work is the systematization of factors that facilitate to commercialization of innovations. Factors affecting the commercialization of innovations are systematized and divided into several groups: cultural (traditional and local knowledge, attitude to innovations, existing trends in society); market (low level of competition in the industry, readiness of the market to accept innovation, availability of analogues / similar products, etc.); socio-economic (low costs, high profitability of innovative activities, etc.); political (state incentives, state support for scientific, technical and innovative development of companies, low level of corruption, etc.); regulatory (changes in legislation, tax or budget systems, patenting of a newly created product, certification, open innovations, etc.); ecosystem factors (availability and access to resources, etc.); partnership (connections with existing external partners; acquisition of new business models, academic start-ups, presence of clusters and "technological spillovers", etc.); internal (availability of financial and material resources for commercialization of innovation, level of automation and development of business processes, etc.); marketing (marketing opportunities, effective marketing activities during market promotion, etc.). The study's results can be used in the formation of technology policy in developed and developing countries, where the need to encourage cooperation between public and private technology enterprises is the basis for growth and prosperity.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Australia Australia
1
Finland Finland
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
18501
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
4619
United States United States
41629

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
Finland Finland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
9244
United States United States
18500

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_innovation_factors.pdf 185.94 kB Adobe PDF 27752

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.