Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93389
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Штучний інтелект як засіб оптимізації бізнес‐процесів в електронній комерції |
Other Titles |
Artificial intelligence as a means of optimizing business processes in e‐Commerce |
Authors |
Музиченко, Т.О.
Skorba, Oleh Anatoliiovych Шевчук, А.А. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-8209-0673 |
Keywords |
штучний інтелект искуственный интелект artificial intelligence електронна комерція электронная комерция e‐commerce онлайн‐продажи онлайн продажи online sales оптимізація бізнес‐процесів оптимизация бызнес-процессов business process optimization, інтернет‐торгівля интернет-торговля online trading |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93389 |
Publisher | ФОП Король Ірина Володимирівна |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Музиченко, Т. О., Скорба, О. А., & Шевчук, А. А. (2023). Штучний інтелект як засіб оптимізації бізнес-процесів в електронній комерції. Академічні візії, (25). вилучено із https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/696. |
Abstract |
В наш час штучний інтелект стає суттєвим інструментом для оптимізації
бізнес‐процесів в електронній комерції, вплив якого на сучасний електронний бізнес є найважливішим з огляду на підвищення ефективності та конкурентоспроможності
компаній. Метою даної статті є дослідження особливостей використання штучного
інтелекту в бізнес‐процесах компаній з електронної комерції. Для досягнення мети були виконані такі завдання: розглянуто теоретичні аспекти штучного інтелекту, відзначено переваги та недоліки його використання; проаналізовано досвід використання штучного інтелекту в компаніях електронної комерції; виокремлено проблеми, які стримують розвиток використання штучного інтелекту, та окреслено перспективи його запровадження. При проведенні дослідження були використані загальнонаукові методи пізнання, які включали критичний аналіз існуючої наукової літератури з даної теми, упорядкування даних, що пов’язані із систематизацією практичного досвіду використання штучного інтелекту сучасними світовими компаніями, а також встановлення причинно‐наслідкових зав’язків – для виявлення проблем та перспектив розвитку штучного інтелекту як засобу оптимізації бізнес‐процесів в електронній комерції. Зазначено, що переваги використання штучного інтелекту включають швидкість обробки даних, персоналізацію пропозицій для клієнтів, автоматизацію багатьох бізнес‐процесів та покращення якості обслуговування. Аналіз практичного використання штучного інтелекту в сучасних бізнес‐процесах компаній показав, що вони зазначають позитивні зміни у власних процесах та взаємодії з клієнтами завдяки впровадженню штучного інтелекту. Проте акцентовано на проблемах, які можуть стримувати подальший розвиток використання штучного інтелекту, зокрема, нормативно‐правове регулювання та етичні аспекти. Перспективи розвитку вказують на важливість вирішення проблема та на позитивний вплив штучного інтелекту на майбутні бізнес‐процеси в електронній комерції. Розширення використання віртуальних асистентів, аналітики, віртуальної та доповненої реальності спроможні забезпечити подальші можливості для оптимізації електронного бізнесу, зростання конкурентоспроможності та поліпшення взаємодії з клієнтами. В настоящее время искусственный интеллект становится существенным инструментом для оптимизации бизнес-процессов в электронной коммерции, влияние которого на современный электронный бизнес является важнейшим ввиду повышения эффективности и конкурентоспособности компаний. Целью данной статьи является исследование особенностей использования искусственного интеллекта в бизнес-процессах компаний по электронной коммерции. Для достижения цели были выполнены следующие задачи: рассмотрены теоретические аспекты искусственного интеллекта, отмечены преимущества и недостатки его использования; проанализирован опыт использования искусственного интеллекта в компаниях электронной коммерции; выделены проблемы, сдерживающие развитие использования искусственного интеллекта, и определены перспективы его внедрения. При проведении исследования были использованы общенаучные методы познания, которые включали критический анализ существующей научной литературы по данной теме, упорядочение данных, связанных с систематизацией практического опыта использования искусственного интеллекта современными мировыми компаниями, а также установление причинно-следственных завязок для выявления проблем и перспектив развития искусственного интеллекта как способа оптимизации бизнес-процессов в электронной коммерции. Отмечено, что преимущества использования искусственного интеллекта включают скорость обработки данных, персонализацию предложений для клиентов, автоматизацию многих бизнес-процессов и улучшение качества обслуживания. Анализ практического использования искусственного интеллекта в современных бизнес-процессах компаний показал, что они указывают на положительные изменения в собственных процессах и взаимодействия с клиентами благодаря внедрению искусственного интеллекта. Однако акцентировано на проблемах, которые могут сдерживать дальнейшее развитие искусственного интеллекта, в частности, нормативно-правовое регулирование и этические аспекты. Перспективы развития указывают на важность решения проблемы и на положительное влияние искусственного интеллекта на будущие бизнес-процессы в электронной коммерции. Расширение использования виртуальных помощников, аналитики, виртуальной и дополненной реальности способны обеспечить дальнейшие возможности для оптимизации электронного бизнеса, роста конкурентоспособности и улучшения взаимодействия с клиентами. Today, artificial intelligence is becoming an essential tool for optimizing business processes in e‐commerce, and its impact on modern e‐business is crucial in terms of increasing the efficiency and competitiveness of companies. The purpose of this article is to study the peculiarities of using artificial intelligence in the business processes of e‐commerce companies. To achieve this goal, the following tasks were performed: theoretical aspects of artificial intelligence were considered, the advantages and disadvantages of its use were noted; the experience of using artificial intelligence in e‐commerce companies was analyzed; problems and prospects that hinder the development of artificial intelligence were noted. For the purpose of the study, general scientific methods of cognition were used, including a critical analysis of the existing scientific literature on the topic, compilation of data related to the systematization of practical experience of using artificial intelligence by modern global companies, and establishment of cause‐and‐effect relationships ‐ to identify problems and prospects for the development of artificial intelligence as a means of optimizing business processes in ecommerce. It is noted that the advantages of using artificial intelligence include the speed of data processing, personalization of offers for customers, automation of many business processes, and improvement of the quality of service. An analysis of the practical use of artificial intelligence in modern business processes of companies has shown that they note positive changes in their own processes and interaction with customers due to the introduction of artificial intelligence. However, there are problems that may hinder the further development of the use of artificial intelligence, including regulatory and ethical aspects. The development prospects indicate the importance of solving the problem and the positive impact of artificial intelligence on future business processes in e‐commerce. Expanding the use of virtual assistants, analytics, virtual and augmented reality can provide further opportunities to optimise e‐business, increase competitiveness and improve customer experience. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
China
1
Ireland
8
Singapore
659
Ukraine
350
United States
660
Downloads
China
1
France
149
Ukraine
351
United States
661
Unknown Country
1681
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Muzychenko_online_trading.pdf | 282.83 kB | Adobe PDF | 2843 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.