Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93431
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Prospects and challenges of online education development in Ukraine |
Other Titles |
Перспективи та виклики розвитку онлайн-освіти в Україні |
Authors |
Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna
Sliusarenko, A.D. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-4570-3389 |
Keywords |
онлайн-освіта онлайн-образование оnline education дистанційне навчання дистанционное обучение distance learning система освіти система образования education system пандемія Covid-19 пандемия Covid-19 the Covid-19 pandemic освітня криза образовательный кризис educational crisis російське вторгнення российское вторжение russian invasion |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93431 |
Publisher | ТОВ «Фінтехальянс» |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | PROSPECTS AND CHALLENGES OF ONLINE EDUCATION DEVELOPMENT IN UKRAINE. (2023). Socio-Economic Relations in the Digital Society, 2(48), 84-92. https://doi.org/10.55643/ser.2.48.2023.496. |
Abstract |
У статті представлено результати дослідження перспектив та викликів розвитку онлайн-освіти в Україні. Метою дослідження є визначення перспектив розвитку сектору онлайн-освіти в Україні, а також виявлення обмежень, які впливають на уповільнення еволюції онлайн-освіти в Україні. Для досягнення поставленої мети необхідно реалізувати наступні завдання: розглянути причини переходу до онлайн-навчання, проаналізувати останні до-слідження, пов'язані з онлайн-освітою як в Україні, так і за кордоном, визначити слабкі та сильні сторони он-лайн-освіти в Україні, дослідити перспективи розвитку онлайн-освіти в Україні, а також виклики, з якими сти-кається українська система освіти сьогодні. Основними методами дослідження є: порівняльний аналіз наукових досліджень, спостереження та аналітичні методи, такі як аналіз статистичних та вторинних даних, наданих вітчиз-няними та зарубіжними дослідниками. У ході дослдження були проаналізовані статистичні дані та літературні джерела, близькі до теми дослідження. Визначено сильні та слабкі сторони системи освіти України. Серед актуальних визначених загроз сьогодення найбільшу роль відіграє pосійське вторгнення в Україну та пов’язані з цим втрати. Було визначено, що ди-станційна освіта характеризується трендовим напрямком у світі та набула популярності в останні роки за причи-ною вимушеної ізоляції населення у зв’язку з пандемією Covid-19. Відмічено зростання кількості навчальних курсів на глобальних онлайн платформах, таких як Coursera. Було визначено, що в Україні наразі немає сильної оформленої системи дистанційної освіти та усвідомленої направленості на навчання впродовж життя. Та все ж Україна почала рухатися у цьому напрямку. Головним гальмівним фактором виступає воєнна ситуація в країні, яка спричиняє недофінансування та недостатню направленість уваги у сектор освіти, також високий рівень ри-зиків для стейкхолдерів та загальна освітня криза в країні. В статье представлены результаты исследования перспектив и вызовов развития онлайн образования в Украине. Целью исследования является определение перспектив развития сектора онлайн образования в Украине, а также выявление ограничений, влияющих на замедление эволюции онлайн образования в Украине. Для достижения поставленной цели необходимо реализовать следующие задачи: рассмотреть причины перехода к онлайн-обучению, проанализировать последние исследования, связанные с онлайн-образованием как в Украине, так и за рубежом, определить слабые и сильные стороны онлайн-образования Украине, исследовать перспективы развития онлайн-образования в Украине, а также вызовы, с которыми сталкивается украинская система образования сегодня. Основными методами исследования являются: сравнительный анализ научных исследований, наблюдение и аналитические методы, такие как анализ статистических и вторичных данных, предоставленных отечественными и зарубежными исследователями. В ходе исследования были проанализированы статистические данные и литературные источники, близкие к теме исследования. Определены сильные и слабые стороны системы образования Украины. Среди актуальных определенных угроз сегодняшнего дня наибольшую роль играет российское вторжение в Украину и связанные с этим потери. Было определено, что дистанционное образование характеризуется трендовым направлением в мире и приобрело популярность в последние годы по причине вынужденной изоляции населения в связи с пандемией Covid-19. Отмечен рост количества обучающих курсов на глобальных онлайн платформах, таких как Coursera. Было определено, что в Украине нет сильной оформленной системы дистанционного образования и осознанной направленности на обучение на протяжении жизни. И все же Украина начала двигаться в этом направлении. Главным тормозным фактором выступает военная ситуация в стране, которая влечет за собой недофинансирование и недостаточную направленность внимания в сектор образования, также высокий уровень рисков для стейкхолдеров и общий образовательный кризис в стране. The article presents the findings of the study of the prospects and challenges for the development of online education in Ukraine. The aim of the study is to identify prospects for the development of the online education sector in Ukraine, as well as to detect the constraints that affect the slowdown in the evolution of online education in Ukraine. In order to achieve the defined purpose, the following objectives need to be realised: to consider the reasons for the transition to online learning, to analyse the latest research related to online education both in Ukraine and abroad, to determine the weaknesses and strengths of online education in Ukraine, to examine the prospects for the development of online education in Ukraine, as well as challenges that the Ukrainian education system is facing today. Primary research methods applied are as follows: comparative analysis of scientific research, observing and analytical methods such as analysis of statistical and secondary data, provided by domestic and foreign researchers. During the study, statistical data and literary sources related to the research topic were analyzed. The strengths and weaknesses of the Ukrainian education system were identified. The most important threats identified include the Russian invasion of Ukraine and the associated losses. The study determined that distance education is a trend in the world and has gained popularity in recent years due to the forced isolation of the population due to Covid-19. It was defined that Ukraine lacks a strong formalized system of distance education and a conscious focus on lifelong learning. Nevertheless, Ukraine has started to move in this direction. The main impediment is the military situation in the country, which causes underfunding and insufficient focus on the education sector, as well as a high level of risks for stakeholders and the overall educational crisis in the country. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Belgium
1
China
1
Czechia
35
Germany
70241
Iran
1
Japan
35119
Lithuania
1
Philippines
1
Singapore
1
Ukraine
10466
United Kingdom
254535
United States
138663
Downloads
Belgium
1
France
1
Netherlands
1
Ukraine
5321
United Kingdom
1
United States
509066
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shcherbachenko_оnline_education.pdf | 623.6 kB | Adobe PDF | 514391 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.