Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93471
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Методи організації самостійної роботи студентів в закладах вищої медичної освіти США |
Other Titles |
Methods of Organisation of Medical Students’ Independent Work in Higher Medical Institutions of the USA |
Authors |
Symonenko, Nataliia Oleksandrivna
Mikhno, Svitlana Vasylivna Hladchenko, Oksana Robertivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2994-3574 http://orcid.org/0000-0002-8307-1028 http://orcid.org/0000-0002-0788-764X |
Keywords |
методи організації самостійної роботи methods of organisation of medical students’ independent work заклади вищої медичної освіти США higher medical institutions of the USA «навчанняточно-в-строк» “Just-in-Time-Teaching” рольова гра Role Play «робота тінню лікаря» “shadowing” метод кейсів віртуальних пацієнтів Virtual Patient Cases |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93471 |
Publisher | Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка |
License | In Copyright |
Citation | Симоненко Н. О., Міхно С. В., Гладченко О. Р. Методи організації самостійної роботи студентів в закладах вищої медичної освіти США // Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 57, том 2. С. 293–299. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/57-2-45 |
Abstract |
На підставі узагальнення педагогічних та методичних праць американських науковців визначено найбільш поширені методи організації самостійної роботи студентів медичних ЗВО США: «навчання-точно-в-строк», «звіт за хвилину», «обмін думками в парі», рольова гра, метод отримання клінічного досвіду «з рук», «робота тінню лікаря», кейси віртуальних пацієнтів. Виявлено, що застосування цих методів потребує ґрунтовної теоретичної і практичної самостійної роботи студентів, сприяє виявленню індивідуальних особливостей мислення, відстоюванню особистої та спільної точки зору, збагаченню, впорядкуванню і закріпленню матеріалу, спонукає думати нестандартно й розвивати самоконтроль. Проаналізовано сутнісні характеристики методу «навчання-точнов-строк», схарактеризовано типологію вправ для застосування методу в медичній освіті та основні його компоненти. Розглянуто переваги рольової гри для формування навичок організації самостійної роботи студентівмедиків; обґрунтовано доцільність та високу ефективність використання рольових ігор при вивченні дисциплін професійного спрямування. Окреслено переваги методу кейсів віртуальних пацієнтів: 1) створення середовища, сприятливого для самостійної роботи та персоналізованого навчання; 2) заміна пасивного навчання активним; 3) сприяння формуванню принципів навчання упродовж життя шляхом демонстрації та закріплення навичок організації самостійної роботи; 4) зміщення функцій організатора СРС від викладача до студента; 5) у процесі отримання все більшої кількості знань та досвіду, студентам надається більше можливостей самостійно керувати їх навчанням тощо. Аудиторну самостійну роботу під керівництвом викладача представлено застосуванням таких методів організації самостійної роботи як «звіт за хвилину» та «обмін-думками-в-парі». У статті обґрунтовано можливості творчого використання елементів позитивного американського досвіду щодо організації самостійної роботи студентів медичних ЗВО України. On the basis of generalisation of pedagogical and methodical works of American scientists the most widely used methods of organization of students’ independent work in higher medical institutions of the USA are highlighted: “Just-inTime-Teaching”, Minute Papers, Think-Pair-Share, Role Play, Hands-On Clinical Experience, “shadowing”, Virtual Patient Cases. It is found out that the application of these methods requires a thorough theoretical and practical independent work of the students, helps to identify individual peculiarities of thinking, defend one’s own and common point of view, enrich, structure and consolidate material, encourages to think outside the box and develop self-control. The essential characteristics of “Justin-Time-Teaching” method are analysed, the typology of exercises for the application of the method in medical education and its main components are characterized. The advantages of role-playing games for developing the skills of organisation of medical students’ independent work are considered; the expediency and high efficiency of using role-playing games in the study of professional disciplines are substantiated. The advantages of the method of Virtual Patients Cases are outlined:1) providing a climate of learning that emphasizes independent work and personalized learning; 2) transition from dependent to active learning: 3) providing opportunities to develop life-long learning skills by demonstrating and promoting skills necessary for independent work; 4) teacher’s role as facilitator of educational activities of students; 5) in the process of gaining more and more knowledge and experience, students are given more opportunities to manage their studies independently, etc. The independent work with a teacher in the classroom is presented by such methods as: “Minute Papers” and “Think-Pair-Share”. The possibilities of using positive American experience of organization of independent work of medical students in higher medical educational institutions in Ukraine are justified. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
China
1
Indonesia
1
Ukraine
22
United Kingdom
18
United States
83
Downloads
France
17
Germany
1
Russia
1
Singapore
1
Ukraine
42
United States
125
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Symonenko_methods.pdf | 418.27 kB | Adobe PDF | 187 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.