Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93550
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Психологічна стійкість майбутніх журналістів як відповідь на виклики професії
Other Titles Resilience of future journalists as a response to the challenges of the profession
Authors Yevtushenko, Olena Mykolaivna
Kovalova, Tetiana Viktorivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-6551-4139
Keywords стійкість
журналістська майстерність
підготовка студентів
журналістська етика
resilience
journalism skills
student training
journalistic ethics
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93550
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Євтушенко О. М., Ковальова Т. В. Психологічна стійкість майбутніх журналістів як відповідь на виклики професії // Образ. 2023. Вип. 3 (43). С. 18-27. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-18-27
Abstract Вступ. У своїй роботі медіафахівці стикаються з багатьма стресовими та потенційно психотравмувальними подіями. Навіть журналісти, які не працюють у зонах бойових дій, ризикують отримати посттравматичний стресовий розлад або інші проблеми з психічним здоров’ям. В умовах повномасштабної війни постає питання, як підготувати майбутніх медійників до такої психологічно складної роботи. Актуальність дослідження. Розвиток навичок резильєнтності (психологічної стійкості) може бути відповіддю на виклики професії медійника. Останніми роками дослідники та журналісти-практики все частіше обговорюють резильєнтність. Проте в українських навчальних закладах цьому вмінню ще не приділено належної уваги. Актуальність нашого дослідження полягає у зверненні до теми, яка недостатньо розроблена як у науці, так і на практиці. Мета статті – окреслити роль психологічної стійкості як необхідної навички при підготовці майбутніх журналістів. Методологія. Для досягнення мети статті використано комплекс наукових методів. Для формулювання теоретичних основ дослідження використано методи аналізу, узагальнення та порівняння. Емпіричне дослідження проводилось методом опитування із використанням таких психодіагностичних опитувальників: шкала стійкості КоннораДевідсона-10 (CD RISC-10), коротка шкала стійкості (BRS), шкала стійкості С. Мадді. Результати. Резильєнтність – це здатність ефективно адаптуватися до складного життєвого досвіду, витримувати негаразди в такий спосіб, що сприяє відновленню або підсиленню себе. Професійні організації та медіа для журналістів підкреслюють важливість цієї навички. Однак лише деякі навчальні заклади за кордоном пропонують спеціалізовані курси для її розвитку. Про актуальність розвитку психологічної стійкості в українських студентів-журналістів свідчать дані пілотного дослідження, яке показало, що близько 40 % респондентів мали низький рівень стійкості. Висновки. Пілотне дослідження вказує на те, що значна частина опитаних студентівжурналістів може бути неготовою до психологічних викликів майбутньої професії. Тому вкрай важливою є розробка рекомендацій для навчальних закладів, які готують майбутніх журналістів, щодо розвитку стійкості студентів.
Introduction. In their work, journalists encounter many stressful and potentially psychologically traumatic events. Even journalists who do not work in war zones are at risk of developing PTSD or other mental health issues. In the conditions of a full-scale war, the question arises how to prepare future journalists for such psychologically challenging work. Relevance of the study. The development of resilience skills can be a response to the challenges of the journalism profession. Researchers and practicing journalists have been increasingly discussing resilience in recent years. However, in Ukrainian educational institutions, this skill has not yet received due attention. The relevance of our research lies in addressing a topic that is not sufficiently developed in both science and practice. The aim of the article is to outline the role of resilience as a necessary skill in the training of future journalists. Methodology. A complex of scientific methods was used to achieve the goal of the article. Methods of analysis, generalization and comparison were used to formulate the theoretical foundations of the research. The empirical research was carried out by the survey method using the following psychodiagnostic questionnaires: Connor-Davidson Resilience Scale-10 (CD RISC-10), Brief Resilience Scale (BRS), S. Maddi Hardiness Scale. Results. Resilience is the ability to effectively adapt to complex life experiences, endure adversities in a way that promotes bouncing back or even bouncing beyond. Professional organizations and media for journalists emphasize the importance of this skill. However, only a few educational institutions abroad offer specialized courses for developing this skill. The urgency of developing resilience in Ukrainian journalism students is evidenced by the data from a pilot study, which showed that about 40 % of respondents had a low level of resilience. Conclusions. The pilot study indicates that a significant portion of surveyed journalism students may be unprepared for the psychological challenges of their future profession. Therefore, it is crucial to develop recommendations for journalism department staff regarding the development of students’ resilience.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
1
Germany Germany
1
Japan Japan
1
Ukraine Ukraine
992
United States United States
993
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

South Korea South Korea
1
Ukraine Ukraine
194
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
643
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Yevtushenko_Obraz_3_2023.pdf 330.56 kB Adobe PDF 840

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.