Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93560
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проєкти журналістики даних «The Sigma Awards»: особливості візуального контенту
Other Titles «The Sigma Awards» data journalism projects: features of visual content
Authors Solodovnyk, Dmytro Stanislavovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-9951-0312
Keywords журналістика даних
візуалізація
Data Journalism Awards
3D-моделювання
гейміфікація
data journalism
visualization
3D modeling
gamification
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93560
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Солодовник Д. С. Проєкти журналістики даних «The Sigma Awards»: особливості візуального контенту // Образ. 2023. Вип. 3 (43). С. 70-84. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-70-84
Abstract Вступ. Ключову роль у створенні високоякісних матеріалів у журналістиці даних відіграє візуалізація. Саме від успішного способу подання інформації залежить зрозумілість, доступність та її «вірусність» для аудиторії. Своєрідним прикладом для наслідування та індикатором трендів у сфері журналістики даних є роботи переможців міжнародного конкурсу «The Sigma Data Journalism Awards». Мета. Мета дослідження – виявити тенденції, що характерні для візуального оформлення сучасних проєктів дата-журналістики (на прикладі переможців міжнародного конкурсу «The Sigma Data Journalism Awards»). Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети використано метод контентаналізу, порівняльного аналізу, методи синтезу та узагальнення, а також логічний та хронологічний. Результати. Загалом було проаналізовано проєкти 21 переможця «The Sigma Data Journalism Awards» (винятково з точки зору візуалізації даних) за 2020 р., 2022 р., 2023 р. З’ясовано, що переможці активно використовують технології 3D-моделювання, що сприяють підвищенню ефективності комунікації з аудиторією та збільшенню її інтересу до матеріалів. Інноваційний засобом подання інформації у матеріалах є геймифікація, що збільшує інтерактивну складову візуальних об’єктів. Не втрачають актуальності в журналістиці даних такі візуальні засоби, як мапи, фотографії, діаграми та аудіозаписи, у той час як інфографіка використовується все рідше. Провідними редакціями, які активно створюють матеріали у сфері журналістики даних, є The New York Times, ABC News та Civio, водночас Propublica, Pointer та Texty.org.ua можна визначити як передові медіа, які спеціалізуються саме на аналізі та використанні даних. Визнаними журналістамиу візуалізації журналістики даних, за результатами дослідження, є Р. Доттл, Я-Х. Лоу та Дж. Коберн. Висновки. Отримані результати можуть стати корисними для подальших досліджень, що полягають у проведенні статистичного контент аналізу візуалізації журналістики даних у передових світових редакціях, визначених у цьому дослідженні (The New York Times, ABC news та Civio).
Introduction. Data visualization plays a crucial role in creating high-quality materials in data journalism; it is precisely the successful way of presenting information that depends on its comprehensibility, accessibility, and “virality” for the audience. The worldwide award, “The Sigma Data Journalism Awards,” winners are a kind of role model and trend indicator in data journalism. Goal. That is why the study aimed to analyze the key characteristics and elements of data visualization in the noted data journalism projects, as well as to identify changes that may occur in the techniques and methods of data presentation over time. Research methods. The method of comparative content analysis, methods of synthesis and generalization, as well as logical and chronological methods, were used. Results. As a result, 21 winners of “The Sigma Data Journalism Awards” chosen over three years (2020, 2022, 2023) were analyzed exclusively from the point of view of data visualization. In developing 3D modeling technologies, editors actively use these methods to improve communication effectiveness with the audience and increase their interest. Gamification is also noted as an innovative tool that increases the interactive component of visual objects. Maps, photographs, diagrams, and audio recordings remain relevant methods in data journalism, while infographics are used less and less in the projects noted. Leading newsrooms that actively create materials in data journalism are The New York Times, ABC News, and Civio, while ProPublica, Pointer, and Texty. org.ua stand out as leading media outlets specializing in the analysis and use of data. According to the study results, the recognized journalists noted in the visualization of data journalism are R. Dottle, Y-H. Law and J. Coburn. Conclusions. The obtained results can be useful for further research, which consists in conducting a statistical content analysis of the visualization of data journalism in the leading global newsrooms identified in this study (The New York Times, ABC news and Civio).
Appears in Collections: Образ

Views

Australia Australia
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
277
United States United States
442
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Ukraine Ukraine
278
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
276

Files

File Size Format Downloads
Solodovnyk_Obraz_3_2023.pdf 1.47 MB Adobe PDF 555

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.