Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93620
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The hospitality market in Ukraine: War challenges and restoration possibilities |
Authors |
Zhuravka, Fedir Oleksandrovych
Nebaba, N. Yudina, O. Haponenko, S. Filatova, Hanna Petrivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8368-5743 http://orcid.org/0000-0002-7547-4919 |
Keywords |
індустрія гостинності hospitality industry туризм tourism сталий розвиток sustainable development розвиток бізнесу business development готелі hotels ресторани restaurants російсько-українська війна russian-ukrainian war |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93620 |
Publisher | LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives” |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Fedir Zhuravka, Natalia Nebaba, Olena Yudina, Svitlana Haponenko and Hanna Filatova (2023). The hospitality market in Ukraine: War challenges and restoration possibilities. Innovative Marketing , 19(1), 140-150. doi:10.21511/im.19(1).2023.12. |
Abstract |
The Crimea annexation and the military aggression of the Russian Federation, which first began in some territories of the Donetsk and Luhansk regions in 2014 and escalated into a full-scale war on February 24, 2022, resulted in heavy losses of life and a humanitarian crisis, exacerbating economic, political and social instability. To restore Ukraine’s economy, all businesses, including hospitality (hotel and restaurant business) sector, should continue functioning, though it is a challenging but crucial task. The paper aims to analyze the state of the hospitality market in the current war conditions in Ukraine and assess the possibilities of its restoration and development. An online survey was conducted among 282 representatives of the hospitality business in Kyiv, Sumy, Chernihiv, Dnipropetrovsk, Kharkiv, Poltava, Ivano-Frankivsk, Lviv, Ternopil, and Zakarpattia regions. Based on the results, in 2022, almost 23% of hospitality industry representatives suspended their activities, and 54% functioned only partially. Many surveyed hotels and restaurants (36%) have gradually changed and adapted their business strategies. For more than half of the hospitality representatives, expenses increased by 20-50%, and profits dropped by more than 20%. The critical consequences of the full-scale war for the Ukrainian hospitality market are as follows: disruption of supply chains, reduction in consumers’ purchasing power, changes in consumer demand, shortage of certain types of products, shortage of personnel, and business unprofitability. Анексія Криму та військова агресія Російської Федерації, яка вперше почалася на окремих територіях Донецької та Луганської областей у 2014 році та переросла у повномасштабну війну 24 лютого 2022 року, призвели до великих людських втрат та гуманітарної кризи. , загострюючи економічну, політичну та соціальну нестабільність. Щоб відновити економіку України, усі підприємства, включно з гостинним (готельно-ресторанним) бізнесом, мають продовжувати працювати, хоча це складне, але надважливе завдання. Метою роботи є аналіз стану ринку гостинності в умовах сучасної війни в Україні та оцінка можливостей його відновлення та розвитку. Проведено онлайн-опитування серед 282 представників готельного бізнесу в Києві, Сумах, Чернігівській, Дніпропетровській, Харківській, Полтавській, Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській та Закарпатській областях. За результатами, у 2022 році майже 23% представників індустрії гостинності призупинили свою діяльність, а 54% працювали лише частково. Багато опитаних готелів і ресторанів (36%) поступово змінили та адаптували свої бізнес-стратегії. У більш ніж половини представників сфери гостинності витрати зросли на 20-50%, а прибуток знизився більш ніж на 20%. Критичними наслідками повномасштабної війни для українського ринку гостинності є порушення ланцюгів поставок, зниження купівельної спроможності споживачів, зміна споживчого попиту, дефіцит окремих видів продукції, дефіцит персоналу, збитковість бізнесу. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Australia
1
China
1
France
13
Germany
1
Singapore
500
Ukraine
3
United Kingdom
498
United States
1634
Unknown Country
8076
Downloads
China
494
Greece
1
Singapore
1
United States
497
Unknown Country
5424
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zhuravka_hospitality_industry.pdf | 418.46 kB | Adobe PDF | 6417 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.