Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93712
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation Management Approaches: Design Value Calculator Gamification |
Other Titles |
Підходи до управління інноваціями: гейміфікація калькулятора цінності дизайну |
Authors |
Svirakova, E.
Kramolis, J. |
ORCID | |
Keywords |
бізнес-модель управління дизайном значення дизайну гейміфікація багатократне випадкове дослідження системна динаміка підходи до інновацій business model design management design value gamification multiple case study system dynamics innovation approaches |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93712 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Svirakova, E., & Kramolis, J. (2023). Innovation Management Approaches: Design Value Calculator Gamification. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 17–31. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-02 |
Abstract |
Мета цієї статті полягає в використанні графічної моделі DVCG як інноваційного концепту в управлінні
бізнесом. Дизайн є конкретною формою складної інновації, яка впливає на всі аспекти управління організацією.
Проте сутність дизайну є неоднозначною, і важко повністю впровадити концепцію дизайну у практичну сферу.
З огляду на це складно знайти критерії для визначення його вартості. У цій статті розглядається проблема
встановлення причинно-наслідкового зв'язку між цінністю дизайну та користувацьким досвідом. Взаємодія цих
двох змінних впливає на важливість дизайну в організаціях та може бути використана для кількісної оцінки його
значення. На основі результатів існуючих досліджень визначено, що дизайн – це термін, який має багато значень,
що ускладнює уніфікацію процесу його повного кількісного оцінювання. Більшість відповідних досліджень
сконцентрована на сфері користувацького досвіду та корисності для клієнта, тоді як інші – зосереджені на
цінність дизайну, яке не може бути безпосередньо виміряне, а, наприклад, через моделювання системної
динаміки. Такий підхід, тобто використання моделі системної динаміки для визначення значення дизайну, ще
відсутній в досліджуваній літературі. Основним методом дослідження для визначення цінності дизайну є
експериментальний метод, який підтримується іншими методами такими як: моделюванням та структурованим
опитуванням. Вхідні дані для моделі, які відображають думки керівників компанії щодо дизайну, отримано за
допомогою настільної гри, яка надає привабливий та легкий для розуміння інтерфейс для учасників дослідження.
Цінність дизайну визначено за допомогою зразкового випадкового дослідження, яке містить ключові змінні
згідно з бізнес-моделлю компанії. Цінність дизайну розраховано на основі показника ефективність цінності
дизайну протягом шести років діяльності стартап-компанії. Цей показник експериментально перевірено в моделі
з однаковою структурою та різними сценаріями щодо включення зміни дизайну у економічний розвиток
компанії. Внесок статті в науку та практику полягає в тому, щоб надати експериментально підтверджені докази
для визначення областей, де потрібні інвестиції в дизайн для отримання максимальної ефективності в управлінні
компанією. Design is a specific form of complex innovation that affects all areas of an organization's management. However, the essence of design is vague, and it is difficult to fully grasp the concept of design. Therefore, it is difficult to find criteria for determining its value. The problem of establishing a causal relationship between design value and user experience is addressed in this paper. The relationship between these two variables affects the importance of design in organizations and can be used to quantify the value of design. Indeed, based on the results of existing research, it is known that this term has many meanings, and it is necessary to reject the possibility of its total quantification. Much of the related research has focused on the area of user experience and customer value, while other related research has focused on design value, which cannot be measured directly but rather, for example, through system dynamic modelling. This approach, i.e., the use of a system dynamic model to determine the value of design, is still missing in the research literature. The main research method for determining the value of design is the experimental method, supported by other research methods: modelling and structured questioning. Inputs to the model, which represent the opinions of the company's managers on the design, are obtained through a board game that provides an attractive and easy-to-understand user interface for the research participants. The value of design is determined by using a sample case study that contains key variables according to the company's business model. The value of the design is calculated based on the indicator "design cost-effectiveness" over six years of the start-up company's business. The indicator is experimentally verified in a model with an identical structure and different scenarios concerning the involvement of design change in the economic development of the firm. This paper aims to use the gamified DVCG model as an innovative concept in business management through a case study. The contribution of the paper to science and practice is to provide experimentally validated evidence to help identify the areas where design investments are needed to make the most sense for the economics and management of the organization. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
Ireland
25
Philippines
80
Russia
1
South Korea
21
Ukraine
297
United States
586
Unknown Country
1
Downloads
Ukraine
9
United States
1012
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Svirakova_mmi_4_2023.pdf | 2.21 MB | Adobe PDF | 1021 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.