Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93737
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Dynamics of interest in higher education before and during ongoing war: Google Trends Analysis |
Authors |
Artiukhov, Artem Yevhenovych
Barvinok, Veronika Yuriivna Rehak, R. Matvieieva, Yuliia Tahibekivna Lieonov, Serhii Viacheslavovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 http://orcid.org/0000-0002-2352-3272 http://orcid.org/0000-0002-3082-5551 http://orcid.org/0000-0001-5639-3008 |
Keywords |
higher education trends Internet users war Google Trends comparative analysis chi-square test тенденції вищої освіти користувачі Інтернету війна Google тенденції порівняльний аналіз тест хі-квадрат |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93737 |
Publisher | LLC “СPС “Business Perspectives” |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Artem Artyukhov, Veronika Barvinok, Robert Rehak, Yuliia Matvieieva and Serhiy Lyeonov (2023). Dynamics of interest in higher education before and during ongoing war: Google Trends Analysis . Knowledge and Performance Management, 7(1), 47-63. doi:10.21511/kpm.07(1).2023.04. |
Abstract |
This paper explores how the war in Ukraine changed the interest in higher education of Ukrainians who stayed on the territory of Ukraine and emigrated to other countries. The methodology is based on Google Trends Analysis and peak approach with Google Trends Scale of Internet user inquiries about higher education from June 20, 2021 to June 20, 2023 with a middle point on February 24, 2022. Dynamics of changes in the queries of Internet users by keywords regarding studied higher education are: 1) exclusively from the territory of Ukraine; 2) from the territory of Poland, Slovakia, Germany, the Czech Republic, Great Britain, Spain, Italy, Bulgaria, Romania, Moldova, Austria, i.e., top-10 countries by number of registered Ukrainian refugees according to the UN Refugee Agency.
The key results are: 1) increased interest of Internet users in higher education after beginning of the full-scale war: Poland – 22.9%, Romania – 28.9%, Ukraine – 31.2%, Hungary – 32.4%, Slovakia – 35.8%, Moldova – 49.0% of average number of «university» inquiries; 2) increased requests for professional education (42.2%), distance education (25.6%), distance learning (34.1%) after February 24, 2022; 3) correlation between negative trends of interest per 32% from July 2021 (100 GT Scale) to July 2022 (68 GT Scale) in Ukraine and positive trends of this indicator in European counties in August 2022 (80-100 GT Scale).
Chi-square test showed statistical significance of changes in interest in higher education (p-value = 0). Key findings demonstrate the following trends after February 24, 2022: distance learning development, increased Internet users’ orientation towards professional education for high-paying jobs, popularity of flexible schedules. У статті досліджується, як війна в Україні змінила інтерес до вищої освіти українців, які залишилися на території України та емігрували до інших країн. Методологія базується на Google Trends Analysis та піковому підході з Google Trends Шкала запитів користувачів Інтернету про вищу освіту з 20 червня 2021 року по 20 червня 2023 року із середньою точкою 24 лютого 2022 року. Динаміка зміни запитів Інтернет користувачі за ключовими словами щодо здобутої вищої освіти: 1) виключно з території України; 2) з території Польщі, Словаччини, Німеччини, Чехії, Великої Британії, Іспанії, Італії, Болгарії, Румунії, Молдови, Австрії, тобто країн з ТОП-10 за кількістю зареєстрованих українських біженців за даними Агентства ООН у справах біженців. Ключові результати: 1) підвищення інтересу користувачів Інтернету до вищої освіти після початку повномасштабної війни: Польща – 22,9%, Румунія – 28,9%, Україна – 31,2%, Угорщина – 32,4%, Словаччина – 35,8%, Молдова – 49,0% від середньої кількості «університетських» запитів; 2) збільшення запитів на професійну освіту (42,2%), дистанційну освіту (25,6%), дистанційну освіту (34,1%) після 24 лютого 2022 року; 3) кореляція між негативними трендами відсотка на 32% з липня 2021 року (шкала 100 GT) по липень 2022 року (шкала 68 GT) в Україні та позитивними тенденціями цього показника в європейських країнах у серпні 2022 року (шкала 80-100 GT). Тест хі-квадрат показав статистичну значущість змін інтересу до вищої освіти (р-значення = 0). Основні висновки демонструють наступні тенденції після 24 лютого 2022 року: розвиток дистанційного навчання, зростання орієнтації користувачів Інтернету на професійну освіту для отримання високооплачуваної роботи, популярність гнучких графіків. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Australia
1141
Austria
1
China
1
Germany
1
Hong Kong SAR China
1
Indonesia
1
Israel
1
Italy
1
Japan
1
Kenya
1
Saudi Arabia
1
Singapore
16
South Africa
1
Spain
1
Switzerland
1
Taiwan
1
Turkey
1
Ukraine
2284
United Kingdom
1
United States
847
Unknown Country
8612
Downloads
China
1
India
1
Indonesia
9
Israel
1
Malaysia
2280
Ukraine
4306
United States
2287
Unknown Country
8613
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Artiukhov_Internet_users.pdf | 3.04 MB | Adobe PDF | 17498 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.