Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93747
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Student Value Co-creation Behaviour in The Higher Education Service Ecosystem: An Empirical Exploration
Other Titles Вплив поведінки студентів на створення вартості в екосистемі вищої освіти: емпіричне дослідження
Authors Zamora-Ramos, M.R.
Chamorro-Mera, A.
Diaz-Mendez, M.
ORCID
Keywords академічний досвід
студент-клієнт
когнітивні та поведінкові активності
ринкова орієнтація
логіка, що ґрунтується на сервісі
academic experience
customer-student
cognitive and behavioural activities
marketization
service-dominant logic
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93747
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Zamora-Ramos, M. R., Chamorro-Mera, A., & Diaz-Mendez, M., (2023). Student Value Co-creation Behaviour in The Higher Education Service Ecosystem: An Empirical Exploration. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 140–150. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-10
Abstract Ця стаття розглядає вплив поведінки студентів на створенні вартості в екосистемі вищої освіти. Метою є вивчення того, як студенти інтегрують свої пізнавальні та поведінкові активності протягом свого академічного шляху. Вибірку дослідження було сформовано на основі опитування 375 студентів першого курсу Публічного університету в Мексиці, які мають середній бал успішності в навчанні від 8,5 до 9,5 з 10 можливих балів. Авторами наголошено, що регіону, у якому розташований заклад вищої освіти, притаманна пасивна роль стейкхолдерів у моделі студент-клієнт. Також був проведений аналіз головних компонентів для обґрунтування початкових вимірів, включених у шкалу дослідження. Крім того, був використаний ієрархічний кластерний аналіз для категоризації студентів згідно їхньої поведінки при створенні вартості. Отримані емпіричні результати дозволили виокремити та описати три сегменти студентів: перший – з великою готовністю формувати та впливати на вартість закладу вищої освіти; другий – з активною позитивною установкою, але відсутністю інтересу до комунікацій та співпраці з однокурсниками та викладачами; третій – з низьким рівнем впливу на створення вартості в усіх оцінених вимірах. Ці результати підкреслюють, що не всі студенти залучаються до створення вартості закладу вищої освіти протягом своєї академічної діяльності, навіть якщо вони досягають високих оцінок. Результати дозволили сформувати рекомендації для оперціоналізації створення вартості закладів вищої освіти, підкреслюючи, що це є динамічний та нелінійний процес, який вимагає постійного контролю та корегування. Також авторами наголошено на необхідності залучення студентів до позанавчальних активностей. У дослідженні підкреслюється потреба в прийнятті довгострокової стратегії формування вартості закладу вищої освіти, що передбачає впровадження студентоорієнтованого підходу під час навчання. Крім того, обґрунтовано доцільність розроблення освітніх політик та стратегій відповідно до принципів сталого розвитку.
This article addresses students' value co-creation behaviour, framed by the Service-Dominant logic approach, within the context of the marketization of the higher education service ecosystem. The objective is to explore how students integrate their cognitive and behavioural activities during their academic trajectory. The study surveyed 375 first-year undergraduate students, all with weighted grade point averages (GPA) in the range of 8.5 to 9.5 out of 10, at a public university in Mexico, a region characterized by a strong presence of the prevalent passive customer-student analogy tendency. A principal component analysis was also conducted to assess the grouping of the eight original dimensions included in the scale implemented for this ecosystem. In addition, a non-hierarchical cluster analysis was employed to categorize the students according to their co-creation behaviour. The results identify three segments of students: the first with a high willingness to cocreate value, the second characterized by a proactive attitude but lack of interest in relationships with peers and teachers, and the third characterized by a low level of co-creation in all dimensions assessed. These findings highlight that not all students engage in co-creation behaviours during their academic pursuits, even when they achieve outstanding grades. The results suggest some considerations for operationalizing value co-creation in the context of the educational service ecosystem, highlighting its implementation as a dynamic and nonlinear process, considering predelivery and postdelivery. It also highlights the relevance of involving students in activities beyond traditional activities during their service experience. Finally, this study stresses the need to adopt a long-term perspective rather than seek immediate student satisfaction, suggesting the importance of designing more sustainable educational policies and strategies.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1
Mexico Mexico
287
United States United States
1725
Unknown Country Unknown Country
717

Downloads

Brazil Brazil
1
Colombia Colombia
1
Finland Finland
1
Mexico Mexico
173
New Zealand New Zealand
1
Turkey Turkey
18
United States United States
1724
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Zamora-Ramos_mmi_4_2023.pdf 611.52 kB Adobe PDF 1920

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.