Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93774
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Role of E-commerce as an Innovative Solutions in the Development of the Saudi Economy
Other Titles Електронна комерція як інноваційне рішення забезпечення розвитку саудівської економіки
Authors Ismail, H.H.
Azab, R.S.
ORCID
Keywords економічні сектори
експорт
ВВП
імпорт
інновації
Саудівська Аравія
economic sectors
exports
GDP
imports
innovation
Saudi Arabia
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93774
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ismail, H. H., & Azab, R. S. (2023). The Role of E-commerce as an Innovative Solutions in the Development of the Saudi Economy. Marketing and Management of Innovations, 14(4), 255–268. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.4-19
Abstract Це дослідження спрямоване на вивчення ролі електронної комерції як інноваційного рішення для розвитку саудівської економіки. Авторами описано та визначено внесок електронної комерції у розвиток показників економічного розвитку Саудівської Аравії, а також досліджено роль уряду Саудівської Аравії у підтримці та розвитку сектору електронної комерції. Розвиток цього сектору пов'язаний з різними формами підтримки, яку надає уряд Саудівської Аравії. Ця підтримка включає створення ефективної електронної інфраструктури, гарантування прав споживачів, розвиток платформ електронної комерції, підвищення довіри споживачів до використання електронної комерції та сприяння інноваціям через Міністерство торгівлі, Раду електронної комерції, платформу Maarouf та законодавство про електронну комерцію. У статті систематизовано виклики та перешкоди, з якими стикаються учасники електронної комерції, такі як недовіра до електронних транзакцій, шахрайство, спам і недостовірна інформація про товари та послуги. Деякі споживачі також не ознайомлені з використанням сучасних технологій, таких як електронна комерція. Авторами наголошено на тому, що Саудівська Аравія лідирує серед країн Близького Сходу за кількістю користувачів Інтернету, розширенням варіантів доставки, методами оплати та ідентифікацією типів та переваг цих послуг. У дослідженні використано інструменти статистичного аналізу, такі як проста лінійна регресія та коефіцієнт кореляції для оцінювання впливу доходів від електронної комерції на ВВП, експорт та імпорт, а також на розвиток секторів економіки. Незважаючи на той факт, що в електронній комерції спостерігається розвиток, багато саудівських компаній відстають від цього розвитку. Тому важливо, щоб саудівські компанії працювали над пошуком інноваційних рішень для покращення продуктивності та якості наданих послуг і товарів.
This research aims to study the role of e-commerce as an innovative solution for developing the Saudi economy by describing and analysing the extent to which electronic commerce contributes to the development of Saudi economic indicators and learning about the role of the Saudi government in supporting and developing the e-commerce sector. This development is due to the various types of support provided by the Saudi government to the e-commerce sector, which includes providing a good electronic structure, ensuring consumer rights, e-commerce platforms, enhancing consumer confidence in relying on e-commerce, and stimulating innovation through the Ministry of Commerce, the E-Commerce Council, the Maarouf platform and e-commerce law. Additionally, they learn about the challenges and obstacles facing them, as some individuals lack confidence in e-commerce transactions; fraud;spam; and misleading information about goods and services. Additionally, they are unfamiliar with some consumers using modern technology, such as e-commerce. Saudi Arabia is at the forefront of Middle Eastern countries in terms of the number of Internet users, the expansion of shipping and delivery options, and payment methods, in addition to identifying the types and advantages of these services. Statistical analysis tools such as simple linear regression will also be used. correlation coefficient. The coefficient of determination is used to measure the impact of e-commerce revenues on GDP and the impact of e-commerce revenues on total exports. The effect of e-commerce revenues on total imports. The impact of e-commerce revenues on the clothing and footwear sector. The impact of ecommerce revenues on the electronics sector. The impact of e-commerce revenues on the food and drug sector. The impact of e-commerce revenues on the furniture and home appliances sector. However, the results of the research showed that there is no correlation between e-commerce and GDP in the KSA. Despite the development witnessed in the field of electronic commerce, many Saudi companies have not kept pace with this development. Therefore, Saudi companies must work on finding innovative solutions to improve their business performance and improve the quality of their services and products.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Belgium Belgium
1
China China
1
India India
1
Ireland Ireland
1
Pakistan Pakistan
30
Singapore Singapore
410
Ukraine Ukraine
4
United States United States
822
Unknown Country Unknown Country
27

Downloads

India India
1
Ukraine Ukraine
1
United States United States
820

Files

File Size Format Downloads
Ismail_mmi_4_2023.pdf 520.34 kB Adobe PDF 822

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.