Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93810
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Розроблення моделі комерціалізації інновацій на основі врахування «вузьких» місць |
Other Titles |
Accounting of “bottlenecks” in development of a model of innovations commercialization |
Authors |
Saher, Liudmyla Yuriivna
Syhyda, Liubov Oleksiivna Bondarenko, Alla Fedorivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 http://orcid.org/0000-0002-0319-8070 http://orcid.org/0000-0002-8439-1787 |
Keywords |
комерціалізація інновація модель «вузьке» місце стадія commercialization innovation model bottleneck stage |
Type | Article |
Date of Issue | 2022 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93810 |
Publisher | НТУУ "Київський політехнічний інститут" |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Сагер Л. Ю., Сигида Л. О., Бондаренко А. Ф. Розроблення моделі комерціалізації інновацій на основі врахування «вузьких» місць // Економічний вісник НТУУ "Київський політехнічний інститут". 2022. № 23. С. 190-195. |
Abstract |
Проведені дослідження спрямовані на формування авторської моделі комерціалізації інновацій, що ґрунтується на перевагах і «вузьких» місцях існуючих моделей. Розроблена модель передбачає проходження чотирьох стадій – підготовчу стадію, бізнес-стадію, стадію розроблення та стадію впровадження. Визначено, що підготовча стадія спрямована на формування концепції інновації. Бізнес-стадія є стадією презентації бізнес-пропозиції та досягнення домовленостей між всіма учасниками моделі, що засвідчується укладанням контрактів. Стадія розроблення передбачає представлення перевіреного прототипу інновації, а стадія впровадження – початок її масового виробництва. Крім того, у моделі показано напрямки подолання «вузьких» місць, пов’язаних із відособленістю процесу комерціалізації від учасників; із недостатньою увагою до думок і бажань споживачів; із захистом прав інтелектуальної власності на інноваційну продукцію. The conducted research is aimed at the formation of an author's model of commercialization of innovations, which is based on the advantages and "bottlenecks" of existing models. The developed model involves the passage of four stages - the preparatory stage, the business stage, the development stage and the implementation stage. It was determined that the preparatory stage is aimed at forming the concept of innovation. The business stage is the stage of presenting a business proposal and reaching agreements between all participants of the model, which is evidenced by the conclusion of contracts. The development stage involves the presentation of a proven prototype of the innovation, and the implementation stage - the beginning of its mass production. In addition, the model shows directions for overcoming the "bottlenecks" associated with the separation of the commercialization process from the participants; with insufficient attention to the opinions and wishes of consumers; with the protection of intellectual property rights for innovative products. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
China
1
Singapore
7
Ukraine
53
United States
40
Downloads
United States
54
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Saher_bottleneck.pdf | 445.86 kB | Adobe PDF | 54 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.