Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93873
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Децентралізація публічної влади як чинник забезпечення добробуту громадян
Other Titles Decentralization of public authority as a factor in ensuring welfare of citizens
Authors Stohova, Olha Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-7010-556X
Keywords політична децентралізація
political decentralization
якість управління
management quality
Європа
Europe
добробут
prosperity
суспільні блага
public goods
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93873
Publisher Право та державне управління
License In Copyright
Citation Стогова О. В. Децентралізація публічної влади як чинник забезпечення добробуту громадян // Право та державне управління. 2022. Вип. 1. С. 48-54.
Abstract Європейській вибір сучасної України викликаний визнанням європейських цінностей та бажанням впроваджувати їх. Одним із головних чинників, що визначив вибір України є високий рівень добробуту громадян європейських країн. Але принципово важливим для України, яка останні тридцять років здійснює реформування всіх сфер суспільного життя є той факт, що європейські країни забезпечують добробут своїх громадян не лише за рахунок володіння значними ресурсами. Важливим чинником добробуту беззаперечно є справедливий та ефективний розподіл наявних суспільних благ. У другій половині ХХ ст. більшість європейських країн здійснили реформи децентралізації публічної влади з метою гарантування належної якості послуг на місцях та забезпечення добробуту громадян незалежно від території на якій вони проживають. Відмінності в ефективності та справедливості розподілу ресурсів у різних країнах визначаються двома чинниками: суб’єктами надання послуг та якістю надання послуг. Незважаючи на практичну децентралізацію влади продовжуються теоретичні дискусії щодо її оптимального рівня та суб’єктів, на які у наслідок децентралізації мають покладатися функції розподілу ресурсів. У статті аналізується вплив децентралізації публічної влади на забезпечення добробуту громадян. Автором досліджується як децентралізація впливає на якість надання послуг, розглядається баланс між суб’єктами надання послуг та гарантіями їхньої якості. Значну увагу автор приділив дослідженню методик та критеріїв визначення рівня задоволеності населення власним добробутом. Проаналізовано об’єктивні та суб’єктивні критерії оцінки добробуту, зроблено висновок щодо доцільності паралельного використання двох типів критеріїв задля більш виваженої оцінки. Результати аналізу досліджень європейських авторів показують, що децентралізація сама по собі не обов’язково призводить до підвищення добробуту населення та якості надання послуг органами публічної влади. Зроблено висновок, що переваги децентралізації щодо забезпечення добробуту громадян не є абсолютними. У країнах з високим рівнем якості управління, децентралізація публічної влади призводить до більшої задоволеності населення власним рівнем добробуту.
The European choice of modern Ukraine is caused by the recognition of European values and the desire to implement them. One of the main factors determining Ukraine’s choice is the high level of welfare of European citizens. But fundamentally important for Ukraine, which has been reforming all spheres of public life for the last thirty years, is the fact that European countries ensure the welfare of their citizens not only through the possession of significant resources. An important factor of welfare is undoubtedly the fair and efficient distribution of available public goods. In the second half of the twentieth century most European countries have reform of the decentralization of public power to ensure the proper quality of local services and the welfare of citizens, regardless of where they live. Differences in the efficiency and equity of resource allocation in different countries are determined by two factors: the subjects of service provision and the quality of service delivery. Despite the practical decentralization of power, theoretical discussions continue on its optimal level and the subjects that should be entrusted with the functions of resource allocation as a result of decentralization. The article analyzes the impact of decentralization of public power on ensuring the welfare of citizens. The author examines how decentralization affects the quality of service provision, considers the balance between the subjects of service provision and guarantees of their quality. The author paid considerable attention to the study of methods and criteria for determining the level of satisfaction of the population with their own well-being. The objective and subjective criteria for assessing well-being are analyzed, and a conclusion is made as to the expediency of using two types of criteria in complex for a more balanced assessment. The analysis of European authors’ research shows that decentralization alone does not necessarily improve the well-being of the population and the quality of public service delivery. It is concluded that the benefits of decentralization to ensure the welfare of citizens are not absolute. In countries with a high level of governance, the decentralization of public power leads to greater satisfaction of the population with their own level of well-being.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Japan Japan
1
Ukraine Ukraine
22
United States United States
71
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
1
India India
1
Nigeria Nigeria
98
Pakistan Pakistan
1
South Africa South Africa
98
Tanzania Tanzania
98
Ukraine Ukraine
71
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
100

Files

File Size Format Downloads
Stohova_desentralisatsiz yak chynnyk dobrobutu.pdf 247.05 kB Adobe PDF 469

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.