Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93976
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Organisational Resilience as a Business Strategic Imperative in Times of Crisis: Case of Hikma Pharma Algeria
Authors Bensadok, E.
Abid, N.
ORCID
Keywords криза здоров’я
health crisis
організаційна стійкість
organisational resilience
фармацевтична компанія
pharmaceutical company
механізми стійкості
resilience mechanisms
стратегічне значення
strategic importance
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93976
Publisher Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bensadok, E., & Abid, N. (2023). Organisational Resilience as a Business Strategic Imperative in Times of Crisis: Case of Hikma Pharma Algeria. Business Ethics and Leadership, 7(4), 24-36. https://doi.org/10.61093/bel.7(4).24-36.2023.
Abstract У світлі кризи, викликаної COVID-19, організаційна стійкість, як ніколи раніше, є необхідністю, стратегічним імперативом для компаній під час цієї безпрецедентної кризи. Компанії, які змогли адаптувати свою бізнес-модель до конкретних обставин, спричинених кризою COVID, змогли швидко пристосуватися до надзвичайної ситуації, розробивши нові методи роботи або гнучко реагуючи на потреби клієнтів. Таким чином, організаційна стійкість відноситься до здатності організацій протистояти кризам і долати їх шляхом розробки механізмів стійкості, які дозволяють їм досягти високої ефективності і забезпечити їх сталість. Основна мета цього дослідження полягає в тому, щоб пояснити за допомогою тематичного дослідження важливість організаційної стійкості для фармацевтичної компанії під час кризи, як компанія продемонструвала стійкість під час кризи охорони здоров’я COVID-19 та визначити механізми стійкості компанії. Щоб досягти цієї мети, ми провели якісне дослідження, яке ґрунтувалося переважно на аналізі документів і напівструктурованих інтерв’ю з менеджерами фармацевтичної компанії Hikma Algérie, дочірньої компанії Hikma Pharmaceuticals, йорданської генеричної фармацевтичної компанії, розташованої в Лондоні. Як і інші сектори, на діяльність фармацевтичної промисловості також вплинула пандемія COVID-19. Він зіткнувся зі значними труднощами, включаючи обмежену кількість працівників, скорочений робочий день та обмеження експорту певних фармацевтичних інгредієнтів, і тому довелося самоорганізуватися, щоб уникнути збоїв у постачанні ліків. Результати дослідження виявили різні фактори стійкості, які допомогли компанії пройти через пандемію, такі як стійкість капіталу, стратегічна стійкість, стійкість відносин і культурна стійкість. Це призвело до збільшення продажів, зміцнення стратегічної позиції та збільшення частки ринку, демонструючи стратегічну важливість організаційної стійкості для фармацевтичної компанії під час кризи.
In light of the COVID-19 health crisis, organisational resilience appears more than ever to be a necessity, a strategic imperative for companies during this unprecedented crisis. Companies that were able to adapt their business model to the particular circumstances created by the COVID crisis are those that were able to adjust quickly to deal with the emergency by developing new working practices or by responding flexibly to customer needs. Thus, organisational resilience refers to the ability of organisations to resist and overcome crises by developing resilience mechanisms that enable them to achieve high performance and ensure their sustainability. The main objective of this research is to explain, through a case study, the importance of organisational resilience for a pharmaceutical company in times of crisis, how the company demonstrated resilience during the COVID-19 health crisis and to identify the company’s resilience mechanisms. To achieve this objective, we conducted a qualitative study based mainly on document analysis and semi-structured interviews with managers of the pharmaceutical company Hikma Algérie, a subsidiary of Hikma Pharmaceuticals, a Jordanian generic pharmaceutical company based in London. Like other sectors, the pharmaceutical industry has also been impacted in its operations by the COVID-19 pandemic. It has faced significant challenges, including limited availability of workers, reduced working hours and export restrictions on certain pharmaceutical ingredients, and has therefore had to organise itself to avoid disruptions in the supply of medicines. The results of the study identify various resilience factors that helped propel the company through the pandemic, such as capital resilience, strategic resilience, relational resilience and cultural resilience. It resulted in increased sales, a stronger strategic position and market share gains, demonstrating the strategic importance of organisational resilience to the pharmaceutical company in times of crisis.
Appears in Collections: Business Ethics and Leadership (BEL)

Views

China China
1
India India
1
Jordan Jordan
1
Malaysia Malaysia
1
Singapore Singapore
49
Ukraine Ukraine
4
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
97
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Australia Australia
1
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
95
Germany Germany
48
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
42
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Bensadok_bel_4_2023.pdf 461.38 kB Adobe PDF 194

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.