Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93990
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | How Executive Boards Set the Stage for Unethical Behavior in the Financial Sector |
Authors |
Steenbergen, E.F.
Jansen, W.S. Ellemers, N. |
ORCID | |
Keywords |
етичне лідерство ethical leadership етичний клімат ethical climate керівництво радою директорів board leadership інтереси споживачів consumer interests фінансовий сектор financial sector оплата ради board pay |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93990 |
Publisher | Academic Research and Publishing UG |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Steenbergen, E.F., Jansen, W.S., & Ellemers, N. (2023). How Executive Boards Set the Stage for Unethical Behavior in the Financial Sector. Business Ethics and Leadership, 7(4), 108-127. https://doi.org/10.61093/bel.7(4).108-127.2023. |
Abstract |
Неетична поведінка у фінансовому секторі є поширеним і дорогим явищем. Основною метою цього дослідження було вивчити, як етичне керівництво ради у фінансовому секторі пов’язане з етичним кліматом і випадками неетичної поведінки на робочому місці. На диво небагато досліджень вивчали, чи пов’язане етичне лідерство вищого керівництва організацій із нижчими рівнями неетичної поведінки членів організації на робочому місці. Більше того, кілька існуючих досліджень використовували загальні показники етичного лідерства, які дають мало розуміння конкретної та видимої лідерської поведінки, яку повинні демонструвати члени правління для створення етичного клімату. Спираючись на теорію етичного лідерства, теорію сигналізації та теорію лідерства соціальної ідентичності, ми перевірили, чи сприйняття співробітниками комерційної спрямованості правління, невиправданої оплати правління та зосередженості правління на інтересах споживачів пов’язані з інструментальним етичним кліматом у фінансових організаціях, і опосередковано до випадків спостережуваної неетичної поведінки. Управління фінансових ринків Нідерландів співпрацювало з авторами цієї статті для розробки онлайн-опитування. Наприкінці 2018 та на початку 2019 року опитування було розповсюджено у 18 організаціях, які працювали в чотирьох підсекторах нідерландського фінансового сектора (чотири банки, чотири страхові компанії, п’ять фінансових посередницьких компаній і п’ять компаній похоронного страхування). Всього в опитуванні взяли участь 4144 співробітники. Ми не вважаємо, що нідерландський контекст є унікальним, хоча після фінансової кризи голландські кодекси поведінки вийшли на перший план, у яких зазначено, що виконавчі ради відповідають за запобігання неетичній поведінці. Кількісні, кореляційні дані опитування були використані для проведення моделювання структурних рівнянь. Підтверджуючи наші дослідницькі запитання, результати показали, що комерційна спрямованість правління та невиправдана винагорода пов’язані з вищим рівнем неетичної поведінки на робочому місці через більш інструментальний клімат. Крім того, зосередженість правління на інтересах споживачів негативно пов’язана з неетичною поведінкою через менш інструментальний клімат. Крім того, ми провели контент-аналіз коментарів вільного формату в опитуванні (N= 195). Результати показали, що більшість коментарів були зосереджені навколо оплати праці та розглядали це в негативному сенсі. Сприйняття невиправданої плати ради директорів, здавалося, призвело до зниження ідентифікації з радою та викликало у працівників погляди «вони» (нагорі) проти «нас» (на робочому місці). Підсумовуючи, це дослідження у фінансовому секторі вказує на те, що зразкова поведінка верхівки щодо оплати праці та зосередження правління на комерційних інтересах та інтересах споживачів формує етичний клімат в організаціях і, таким чином, може створити основу для неетичної поведінки, також щодо споживачів. . Майбутні дослідження впливу етичного лідерства в раді мають прагнути використовувати експериментальний або лонгітюдний план дослідження та включати об’єктивні показники неетичної поведінки. Ми також сподіваємося надихнути майбутні дослідження можливих додаткових аспектів керівництва етичним комітетом у фінансовому та інших секторах. На практиці це дослідження дає розуміння конкретної та видимої поведінки, яку виконавчі ради повинні (і не повинні) демонструвати, коли вони хочуть інвестувати в етичний клімат і знизити ймовірність неетичної поведінки. (Фінансовим) організаціям доцільно перевірити, як «тон зверху» сприймається працівниками за допомогою анонімних опитувань працівників і, можливо, членам правління переглянути, який «тон зверху» вони хочуть транслювати щодо споживачів , прибуток і оплата. Unethical behavior in the financial sector is a common and costly phenomenon. The main purpose of this study was to examine how ethical board leadership in the financial sector relates to the ethical climate and incidents of unethical workplace behavior. Surprisingly few studies have examined whether ethical leadership of the top management of organizations relates to lower levels of unethical behavior displayed by organizational members at the work floor. Moreover, the few existing studies have used generic measures of ethical leadership which provide little insight into concrete and visible leadership behaviors that should be displayed by board members to build an ethical climate. Building on Ethical Leadership Theory, Signaling Theory, and the Social Identity Theory of Leadership, we examined whether employees’ perceptions of the board’s commercial focus, unjustified board pay and the board’s focus on consumers’ interests related to an instrumental ethical climate in financial organizations, and indirectly to the incidence of observed unethical behavior. The Dutch Authority for the Financial Markets collaborated with the authors of this paper to develop an online survey. At the end of 2018 and the beginning of 2019, the survey was distributed in 18 organizations, which operated in four subsectors of the Dutch financial sector (four banks, four insurance companies, five financial intermediary companies, and five funeral insurance companies). The survey was completed by 4,144 employees in total. We do not think that the Dutch context is unique, although after the financial crisis, Dutch behavioral codes came to the fore which stated that that executive boards are responsible for preventing unethical behavior. The quantitative, correlational data of the survey were used to conduct structural equation modeling. Confirming our research questions, results showed that the board’s commercial focus and unjustified board pay related to higher levels of unethical workplace behavior, via a more instrumental climate. Moreover, the board’s focus on consumers’ interests negatively related to unethical behavior, via a less instrumental climate. Additionally, we performed content analysis of free-format comments in the survey (N= 195). Results revealed that most comments centered around board pay and addressed this in a negative sense. Perceptions of unjustified board pay seemed to lead to lower identification with the board and elicited ‘them’ (at the top) versus ‘us’ (at the work floor) thinking among employees. In conclusion, this study in the financial sector indicates that exemplary behavior at the top, regarding board pay and the board’s focus on commercial and consumers’ interests, shapes ethical climates in organizations and as such can set the stage for unethical behavior, also towards consumers. Future research on the effects of ethical board leadership should strive to use experimental or longitudinal research design and include objective measures of unethical behavior. We also hope to inspire future research on possible additional dimensions of ethical board leadership in the financial and other sectors. For practice, this study provides insight in concrete and visible behaviors that executive boards must (and must not) display when they want to invest in the ethical climate and lower the likelihood of unethical behavior. It is advisable for (financial) organizations to examine how the ‘tone from the top’ is perceived by employees via anonymous employee surveys and, possibly for board members, to reconsider what kind of ‘tone at the top’ they want to broadcast regarding consumers, profit and pay. |
Appears in Collections: |
Business Ethics and Leadership (BEL) |
Views
Australia
1
China
1
Japan
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1
Ukraine
4
United States
35
Downloads
Finland
1
Netherlands
1
United States
34
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Steenbergen_bel_4_2023.pdf | 595.34 kB | Adobe PDF | 37 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.