Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94005
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Аналіз споживчих уподобань на ринку продуктів харчування
Other Titles Analysis of consumer likes on the food market
Authors Черничко, Т.В.
Гладинець, Н.Ю.
Росола, У.В.
ORCID
Keywords опитування
анкетування
ринок продуктів харчування
споживчі уподобання
поведінка споживачів
маркетингова стратегія
survey
questionnaire
food product market
consumer preferences
consumer behavior
marketing strategy
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94005
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Черничко, Т., Гладинець, Н., & Росола, У. (2023). АНАЛІЗ СПОЖИВЧИХ УПОДОБАНЬ НА РИНКУ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ. Mechanism of an Economic Regulation, (4(102), 52-60. https://doi.org/10.32782/mer.2023.102.09
Abstract Метою статті є дослідження споживчих уподобань на ринку продуктів харчування в сучасних умовах. Споживчі уподо-бання та переваги є інструментом маркетингу, який використовують для визначення пріоритетності розвитку діяльності компанії. Метою дослідження було з’ясування уподобань споживачів та їх звичок щодо вибору продуктів, вподобань та при-хильності до торгових марок, частоту споживання та покупок продукції ТОВ «Нестле Україна», а також репутації компа-нії серед споживачів продуктів харчування. Дослідження проведено в розрізі окремих категорій товарів: «Готові сніданки», «Кава та напої», «Дитяче харчування», «Клінічне харчування», «Готові вироби та кулінарія», «Кондитерські вироби», «Корми для домашніх тварин». Результати опитування засвідчили, що лідерами щодо купівлі продукції ТОВ «Нестле Україна» є товари з категорій «Кондитерські вироби», «Готові сніданки» «Кава та напої», «Готові вироби та кулінарія». Визначено, що більшість покупців купують продукцію ТОВ «Нестле Україна» від кількох разів на тиждень до кількох разів на місяць. Встановлено, що споживачами продукції ТОВ «Нестле Україна» є самі опитані та члени їх родини. Проведене маркетингове дослідження дозволило отримати первинну маркетингову інформацію, яка розкриває особливості споживчих уподобань на ринку продуктів харчування. Результати цього дослідження можуть бути використані для розробки рекомендацій з опти-мізації стратегії маркетингу та продажів для компанії «Нестле Україна», прийняття маркетингових рішень та ухвалення асортиментної стратегії. Проведене дослідження ринку і аналіз споживацьких преференцій допомогло визначити потен-ційні можливості для розширення асортименту та введення нових продуктів і запропонувати рішення щодо внесення змін до маркетингової стратегії ТОВ «Нестле Україна». Запропоновано заходи щодо удосконалення асортименту товарів компанії «Нестле Україна», які дозволять виробнику прийняти обґрунтовані рішення та оптимізувати товарний асортимент, а від-так забезпечити прибутковість діяльності та бути конкурентоспроможними як на вітчизняному, так і на світовому ринку продовольчих товарів.
The purpose of this article is to investigate consumer preferences in the contemporary food product market. The author claims that the research and analysis of consumer preferences is an urgent task in the modern world due to the oversaturation of the market of everyday goods, including the food market. Consumer preferences and choices serve as a marketing tool used to determine the priority areas for a company’s business development. The research aimed to identify consumer preferences and habits regarding product selection, brand preferences, consumption frequency, and purchasing behavior for products offered by Nestlé Ukraine LLC, as well as the company’s reputation among food consumers. The study was conducted across specific product categories, including “Ready-to-Eat Breakfasts,” “Coffee and Beverages,” “Child Nutrition,” “Clinical Nutrition,” “Ready-Made Products and Culinary,” “Confectionery,” and “Pet Food.” Survey results revealed that the leading product categories for purchasing Nestlé Ukraine LLC products were “Confectionery,” “Ready-to-Eat Breakfasts,” “Coffee and Beverages,” and “Ready-Made Products and Culinary.” It was determined that most customers buy Nestlé Ukraine LLC products multiple times a week to several times a month. The consumers of “Nestle Ukraine” products primarily included the respondents themselves and their family members. The conducted marketing research provided primary marketing information that elucidates the peculiarities of consumer preferences in the food product market. The results of this research can be used for developing recommendations to optimize marketing and sales strategies for Nestlé Ukraine, making marketing decisions, and shaping the product assortment strategy. It was determined that the effective use of a scientific approach and the correct application of research results can significantly increase the effectiveness of the company’s marketing strategies. The market research and analysis of consumer preferences helped identify potential opportunities for expanding the product range and introducing new products, and it offered solutions for modifying the marketing strategy of Nestlé Ukraine LLC. Proposed measures for improving the company’s product assortment will enable the manufacturer to make informed decisions, optimize the product range, and, as a result, ensure the profitability of its operations and competitiveness in both the domestic and global food product markets.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

China China
1
Japan Japan
1
Singapore Singapore
71
Ukraine Ukraine
8
United States United States
155
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
68
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
29
United States United States
154

Files

File Size Format Downloads
Chernychko_mer_4_2023.pdf 930.38 kB Adobe PDF 253

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.