Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94103
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Determinants of Leadership in Higher Education in European Countries
Authors Pozovna, Iryna Viktorivna  
Arhipov, S.
Kuzior, A.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1934-7031
Keywords вища освіта
higher education
країни Європи
European countries
факторний аналіз
factor analysis
метод головних компонентів
method of principal components
кластерний аналіз
cluster analysis
лідерство
leadership
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94103
Publisher Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Pozovna, I., Arhipov, S., & Kuzior, A. (2023). Determinants of Leadership in Higher Education in European Countries. Business Ethics and Leadership, 7(4), 210-224. https://doi.org/10.61093/bel.7(4).210-224.2023.
Abstract Стрімкий технологічний розвиток, глобалізація, цифровізація, пандемія COVID-19 та багато інших чинників спричиняють значні трансформації в освіті, що вимагає регулярного оновлення прогнозів короткострокових та довгострокових трендів розвитку ринку освітніх послуг, визначення потреби ринку праці, оновлення стратегій підготовки кваліфікованих спеціалістів тощо. Дослідження спрямоване на визначення основних детермінант, що визначають лідерство 31 європейської країни у сфері вищої освіти на 2017-2021 рр. Для досягнення мети дослідження використовувалися наступні методи дослідження: аналіз і синтез, порівняння і групування, індукція і дедукція, абстрагування і логічне узагальнення, таблично-графічний метод, факторний аналіз (метод головних компонент), кластерний аналіз (ієрархічний, Уорда). метод). Масив вхідних даних включає п'ятнадцять різних показників (офіційні статистичні дані Євростату та Європейської комісії), що характеризують розвиток вищої освіти. Факторний аналіз, проведений методом головної компоненти, довів, що найбільш значущими детермінантами, які визначають лідерство європейських країн у сфері вищої освіти, є кількість студентів, які навчаються у вищих навчальних закладах, кількість нових абітурієнтів, кількість викладачів і наукових працівників. педагогічні працівники вищої освіти, державні та приватні витрати на здобуття вищої освіти, матеріальна допомога здобувачам вищої освіти, кількість випускників за рівнями вищої освіти. Ці змінні є основою ієрархічного кластерного аналізу за методом Уорда. Це дало змогу виділити п’ять кластерів серед європейських країн, що відрізняються детермінантами, що визначають лідерство країни у вищій освіті. Усі розрахунки проводились у пакеті програм STATA/SE 18.0. Моделювання виявило, що фінансування є визначальним фактором лідерства у вищій освіті для Великобританії, Франції та Німеччини. Лідером за кількістю студентів, які навчаються у вищих навчальних закладах у 2017 та 2021 роках, є Туреччина. Водночас для більшості досліджуваних країн показники фінансування вищої освіти та показники, що характеризують кількість учасників навчального процесу, мали тенденцію до зниження у 2021 р. порівняно з 2017 р. Отримані результати можуть бути використані органами державної влади та місцевого самоврядування, іншими зацікавленими сторонами для гармонізації реформування ринку вищої освіти, а закладами вищої освіти для підвищення якості освітніх послуг та їх відповідності вимогам потреби ринку праці.
Rapid technological development, globalization, digitalization, the COVID-19 pandemic, and many other factors cause significant transformations in education, which requires regular updating of forecasts of short-term and long-term trends in the development of the educational services market, determination of labour market needs, updating of strategies for training qualified specialists, etc. The research aims to identify the main determinants that determine the leadership of 31 European countries in higher education for 2017-2021. The following research methods were used to achieve the goal of the research: analysis and synthesis, comparison and grouping, induction and deduction, abstraction and logical generalization, tabular and graphic method, factor analysis (principal component method), cluster analysis (hierarchical, Ward’s method). The input data array includes fifteen different indicators (official statistical data of Eurostat and the European Commission) characterizing the development of higher education. The factor analysis was carried out using the principal component method proved that the most significant determinants determining the leadership of European countries in higher education are the number of students enrolled in higher education institutions, the number of new entrants, the number of teachers and scientific and pedagogical workers in higher education, state and private expenses for higher education, financial assistance to students of higher education, number of graduates by level of higher education. These variables are the basis of a hierarchical cluster analysis using Ward’s method. It made it possible to identify five clusters among European countries that differ in the determinants that determine the country’s leadership in higher education. All calculations were made in the STATA/SE 18.0 software package. Modelling found that funding is a determinant of leadership in higher education for the United Kingdom, France and Germany. Turkey is the leader in the number of students enrolled in higher education in 2017 and 2021. At the same time, for most of the studied countries, indicators of financing higher education and indicators characterizing the number of participants in the educational process tended to decrease in 2021 compared to 2017. The obtained results can be used by state and local authorities, as well as other interested parties, to harmonize the reforming of the higher education market, and higher education institutions to improve the quality of educational services and their compliance with the needs of the labour market.
Appears in Collections: Business Ethics and Leadership (BEL)

Views

Australia Australia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
9
United States United States
56
Unknown Country Unknown Country
69

Downloads

Ukraine Ukraine
1
United States United States
55
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Pozovna_bel_4_2023.pdf 737.48 kB Adobe PDF 57

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.