Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94716
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Соціально-відповідальний маркетинг в умовах Індустрії 4.0: бібліометричний аналіз |
Other Titles |
Socially responsible marketing in the context of Industry 4.0: bibliometric analysis |
Authors |
Illiashenko, Anastasiia Hryhorivna
Chygryn, Olena Yuriivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8025-5940 http://orcid.org/0000-0002-4007-3728 |
Keywords |
Індустрія 4.0 соціальна відповідальність сталий розвиток маркетинг наукові публікації Industry 4.0 social responsibility sustainable development marketing scientific publications |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94716 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Illiashenko, N., & Chygryn, O. (2023).Socially responsible marketing in the context of industry 4.0: bibliometric analysis. Visnyk of Sumy State University. Economy Series, 7(1), 27–35. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2023.1-03 |
Abstract |
Соціально-відповідальний маркетинг є важливим інструментом для сприяння екологічно сталому
виробництву шляхом впровадження «екологічних» виробничих процесів, «екологічного» управління ланцюгами
поставок та «зеленої» продукції, а також передбачає, що компанії повинні брати участь у відповідних рішеннях,
діях та практиках, які одночасно відповідають етичним, економічним, правовим та екологічним викликам.
Розвиток Індустрії 4.0 є ключовим пріоритетом, оскільки обумовлює експоненціальне зростання продуктивності,
ефективне використання часу та скорочення витрат. Метою дослідження є аналіз взаємозв’язків між соціальною
відповідальністю та Індустрією 4.0 за допомогою інструментарію бібліометричного аналізу. Ретельне вивчення
взаємозв’язків між поняттями соціальна відповідальність та Індустрія 4.0, дослідження тематичної спрямованості
та авторства публікацій, систематизація та структуризація наукових праць за основними напрямками досліджень
виконувалось за допомогою програмного забезпечення VOSviewer 1.6.19.0, інструменту з функціями
інтелектуального аналізу тексту, які можна використовувати для побудови та візуалізації бібліометричних
мереж. Результати аналізу засвідчили стрімке зростання зацікавленості науковців і підтверджують важливість
соціально-відповідального маркетингу в передових країнах світу. Дослідження тематики та змісту наукових
свідчить про те, що на сьогоднішній день соціально-відповідальний маркетинг повинен бути складовою системи
управління сучасного підприємства, яке визнає важливість екологічних проблем та будує прозорі відносити зі
своїми споживачами. Аналіз афіляції науковців засвідчив їх приналежність до значною мірою до Китаю, США
та країн Європи. Ретроспективний аналіз наукових досліджень виявив три етапи розвиток публікаційної
активності, які повʼязані з розвитком корпоративних відносин, аналізом впливу діяльності підприємств на
довкілля та процесами цифровізації. Авторам виокремлено перспективні напрямки досліджень соціальновідповідального маркетингу: зелена економіка, корпоративна соціальна відповідальність, безвуглецева
економіка. Socially responsible marketing is an important tool for promoting environmentally sustainable production through the implementation of "green" production processes, "green" supply chain management and "green" products, and requires companies to engage in appropriate decisions, actions and practices that simultaneously meet ethical, economic, legal and environmental challenges. The development of Industry 4.0 is a key priority, as it determines the exponential growth of productivity, efficient use of time and cost reduction. The study aims to analyse the relationships between social responsibility and Industry 4.0 using bibliometric analysis tools. A thorough study of the relationships between the concepts of social responsibility and Industry 4.0, the study of thematic orientation and authorship of publications, systematisation and structuring of scientific works according to the main directions of research was carried out using the VOSviewer 1.6.19.0 software, a tool with functions of intellectual text analysis that can be used for construction and visualisation of bibliometric networks. The analysis results showed a rapid increase in the interest of scientists and confirmed the importance of socially responsible marketing in the world's advanced countries. The study of the topic and content of scientific studies shows that today socially responsible marketing should be a component of the management system of a modern enterprise, which recognises the importance of environmental problems and builds a transparent relationship with its consumers. The analysis of the affiliation of scientists proved that they belong to China, the USA, and European countries to a large extent. A retrospective analysis of scientific research revealed three stages of the development of publishing activity: the development of corporate relations, analysis of the impact of enterprise activities on the environment, and digitalisation processes. The authors single out promising socially responsible marketing; research areas: green economy, corporate social responsibility, and carbon-free economy. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
China
1
Japan
1
Singapore
1
Ukraine
101
United States
102
Unknown Country
208
Downloads
Bulgaria
1
Canada
16
Ukraine
63
United States
208
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Illiashenko_marketing.pdf | 724.3 kB | Adobe PDF | 289 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.