Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94717
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Брендинг міст як інструмент формування конкурентоспроможності територій |
Other Titles |
City branding as a tool for developing the territory competitiveness |
Authors |
Yasnikovski, Adam Marian
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5695-2364 |
Keywords |
місто територія ідентичність брендинг імідж цінність комунікація city territory identity branding image value communication |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94717 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Jasnikowski, A. (2023). City branding as a tool for developing the territory competitiveness. Visnyk of Sumy State University. Economy Series, 7(1), 36-43. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2023.1-04 |
Abstract |
В сучасних умовах бренд міста представляє сукупність думок, почуттів і очікувань, які формують характер,
репутацію систему цінностей території. Створення сильного і впізнаваного бренд міста та регіону буде
забезпечувати зростання конкурентоспроможності, підвищення привабливості для стейкхолдерів, компаній,
туристів та населення. Метою статті є дослідження теоретичних та прикладних засад брендингу міст та територій,
як складової формування їх конкурентоспроможного розвитку. Авторами досліджено динаміку та особливості
наукових публікацій у базі даних Scopus з тематики брендингу міст за допомогою інструментарію Scopus
Analytics, що дозволило проаналізувати динаміку публікаційної активності та основні предметні галузі
досліджень. Динаміка кількості публікацій свідчить про суттєве зростання наукового інтересу до питань
брендування міст та територій: у порівнянні з 2004 роком кількість публікацій більше ніж у тридцять разів.
Проаналізовані предметні галузі досліджень свідчать про домінування соціально-економічного напрямку
досліджень, зокрема, соціальних наук, бізнесу, менеджменту і бухгалтерського обліку, економіки, економетрики
та фінансів, наук про навколишнє середовище. В рамках дослідження наукових підходів щодо брендингу місць
та територій авторами виокремлено ключові компоненти системи його формування: досвід місця, ідентичність
місця, імідж місця, пропозиція продукту, спроєктовані наративи та туризм. Систематизація стратегій брендингу
міст та територій, які будуть забезпечувати конкурентоспроможний розвиток регіонів, дозволила вокремити
стратегії збереження відчуття міста, розробку знакових проєктів, організацію знакових заходів, розвиток
креативної економіки, створення засобами масової інформації образів міст та територій. В рамках дослідження
прикладних аспектів формування бренду міст авторами досліджено успішні приклади реалізації брендингу
розвинутих міст, зокрема, Нью-Йорку, Стокгольму, Дубай. In modern conditions, the city brand represents a set of thoughts, feelings, and expectations that shape the territory's character, reputation, and value system. Creating a strong and recognizable brand for the city and region will ensure the growth of competitiveness and increase attractiveness for stakeholders, companies, tourists, and the population. The article aims to study the theoretical and applied principles of branding cities and territories as a component of their competitive development. The authors investigated the dynamics and features of scientific publications in the Scopus database on the topic of city branding using the Scopus Analytics toolkit, which allowed them to analyze the dynamics of publication activity and the main subject areas of research. The dynamics of the number of publications indicate a significant increase in scientific interest in the issues of branding cities and territories: compared to 2004, the number of publications has increased by more than thirty times. The analyzed subject areas of research testify to the dominance of the socio-economic direction of research, particularly social sciences, business, management and accounting, economics, econometrics and finance, and environmental sciences. As part of the study of scientific approaches to branding places and territories, the authors single out the key components of the system of its formation: place experience, place identity, place image, product offers, projected narratives and tourism. The systematization of branding strategies of cities and territories, which will ensure the competitive development of regions, made it possible to single out strategies for preserving the feeling of the city, developing iconic projects, organizing iconic events, developing the creative economy, and creating images of cities and territories through mass media. As part of the study of applied aspects of city branding, the authors studied successful examples of the implementation of branding in developed cities, particularly New York, Stockholm, and Dubai. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
1
Belgium
1
China
1
Indonesia
1
Japan
51
Slovakia
26
Ukraine
14
United States
197
Unknown Country
1
Downloads
France
1
Singapore
1
Slovakia
1
Ukraine
14
United States
293
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Jasnikowski_branding.pdf | 610.57 kB | Adobe PDF | 310 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.