Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94775
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Кросмедійність та конвергенція у мас-медіа: соціально-психологічний аспект
Other Titles Crossmedia and convergence in mas media: social and psychological aspect
Authors Yanenko, Yaroslav Vasylovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2468-6636
Keywords ЗМІ
media
конвергентні медіа
convergent media
кросмедійність
crossmedia
медіаконвергенція
mediaconvergence
реклама
advertising
соціальні мережі
social networks
психологія аудиторії
audience psychology
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94775
Publisher Видавнича група «Наукові перспективи»
License Copyright not evaluated
Citation Яненко Я. В. Кросмедійність та конвергенція у мас-медіа: соціально-психологічний аспект // Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія». 2024. № 1 (35). С. 715-726. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-1(35)
Abstract У статті визначено особливості кросмедійності та конвергенції в сучасних мас-медіа у соціально-психологічному аспекті, що дозволило трактувати кросмедійність як засіб додаткового привернення уваги до контенту конвергентних мас-медіа. Серед найважливіших особливостей відзначено зміни у аудиторії мас-медіа, яка бере участь у кросмедійному медіаспоживанні, але при цьому може свідомо обмежувати отримання інформації з певних медіа-каналів. В результаті дослідження визначено об’єктивні та суб’єктивні причини обмежень медіаспоживання, які можливі у двох основних варіантах: «зверху», коли влада з певних причин обмежує або взагалі закриває доступ аудиторії до визначеного переліку ЗМІ або нових медіа, та варіант обмеження «знизу», коли аудиторія свідомо обмежує свій доступ до певних ЗМІ або медіа-каналів і, відповідно, медіаспоживання інформації з них. З’ясовано, що сучасна аудиторія бере участь в кросмедійному медіаспоживанні та одночасно отримує інформацію з кількох медіа-каналів, що обумовлює процес трансформації редакцій ЗМІ, адже кросмедійний контент забезпечує додаткове привернення уваги до актуальної тематики, тож важливим чинником ефективної роботи редакції сучасного ЗМІ стає її кросмедійність. Уточнено, що соціально-психологічні особливості сучасних змін у медіаспоживанні полягають у збільшенні ролі соціальних мереж як каналу комунікацій та зменшенні кількість людей, які звикли отримувати інформацію з традиційних друкованих або електронних ЗМІ. Особливу увагу приділено визначенню соціально-психологічних характеристик аудиторії сучасних мас-медіа та ролі соціальних мереж у розповсюдженні кросмедійного медіа-контенту, що створюється редакціями конвергентних ЗМІ. Відзначено, що однією з соціально-психологічних характеристик споживання інформації у сучасних соціальних мережах є низький рівень верифікованості медіа-контенту, що може призводити до трансляції недостовірної інформації, фейків тощо.
The article identifies the features of cross-media and convergence in modern mass media in the socio-psychological aspect. This made it possible to interpret cross-media as a means of additionally attracting attention to the content of convergent mass media. Among the most important features are changes in the mass media audience that participates in cross-media media consumption. At the same time, the audience can deliberately limit the receipt of information from certain media channels. As a result of the study, objective and subjective reasons for restrictions on media consumption were identified, which are possible in two main options. The first option is «from above», when the government, for certain reasons, limits or even closes the audience’s access to a certain list of media or new media. The second version of restriction is «from below», when the audience deliberately limits its access to certain media or media channels and, accordingly, limits the consumption of information from them. It was found that modern audiences take part in cross-media media consumption and simultaneously receive information from several media channels, which determines the process of transformation of media editorial offices. Cross-media content provides additional attraction of attention to current topics, therefore cross-media is an important factor in the effective work of the modern editorial office. It is clarified that the socio-psychological features of modern changes in media consumption consist of an increasing role of social networks as a communication channel and a decrease in the number of people accustomed to receiving information from traditional print or electronic media. Particular attention is paid to determining the socio-psychological characteristics of the audience of modern mass media and the role of social networks in the dissemination of cross-media media content, which is created by the editors of convergent media. It is noted that one of the socio-psychological characteristics of information consumption in modern social networks is a low level of verification of media content, and this can lead to the broadcast of unreliable information, fakes, etc.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Australia Australia
1
China China
9457
Germany Germany
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
21374
United States United States
21375
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

China China
9458
Germany Germany
9454
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
21376
United States United States
2449

Files

File Size Format Downloads
Yanenko_crossmedia.pdf 571.1 kB Adobe PDF 42738

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.