Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94917
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Banking marketing development trends in the context of digitalization |
Other Titles |
Тенденції розвитку банківського маркетингу в контексті цифровізації |
Authors |
Hrytsenko, Larysa Leonidivna
Kozhushko, I. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-3903-6716 |
Keywords |
банківський маркетинг цифровізація цифрові технології банківські інновації маркетингова стратегія банку комунікація з клієнтом bank marketing digitalization digital technologies banking innovations bank marketing strategy communication with the client |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94917 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Hrytsenko, L., & Kozhushko, I. (2023). Banking Marketing Development Trends in the Context of Digitalization. Visnyk of Sumy State University. Economy Series, 4, 53-63. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2023.4-06 |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій розвитку банківського маркетингу у контексті глобальної
діджиталізації усіх сфер суспільного життя. З метою оцінки актуальності аналізованого питання вивчено дані
щодо кількості запитів “банківський маркетинг”, “цифровізація”, “цифрові технології” та “банківські інновації”
у найбільш популярній пошуковій системі Google. Окрім значної зацікавленості громадськості щодо цифровізації
банківського маркетингу також виявлено високий науковий інтерес до даної тематики як серед вітчизняних, так
й іноземних дослідників. Розглянуто вплив процесів цифровізації, а саме зростання рівня проникнення Інтернету,
на банківську систему, що крім іншого знайшло своє відображення у зміні кількості банківських відділень.
Наведено коротку характеристику категорій цифровізація та банківський маркетинг, а також описано результат
їхньої взаємодії та формування концепції цифрового банківського маркетингу. Визначено основні цифрові
інструменти банківського маркетингу, а саме: пошукове просування (SEO), маркетинг в соціальних медіа (SMM),
контент-маркетинг, трафік-менеджмент, еmail-маркетинг, контекстна реклама, гейміфікація, мобільний
маркетинг тощо. Наведено детальну характеристику сутності найбільш популярних цифрових методів
просування продуктів на ринку банківських послуг, а також досліджено міжнародний досвід їхнього успішного
впровадження у банках різного масштабу та організаційної форми. Теоретична цінність проведеного
дослідження полягає у розширенні наукових поглядів щодо сучасних тенденцій розвитку банківського
маркетингу в контексті цифровізації. Практична цінність полягає у вивченні міжнародного досвіду щодо
використання цифрових інструментів банківського маркетингу. Подальші дослідження вважаємо доцільним
спрямувати на вартісну оцінку ефективності використання цифрових інструментів банківського маркетингу. The article is devoted to the study of modern trends in the development of banking marketing in the context of global digitalization of all spheres of social life. In order to assess the relevance of the analyzed question, the data on the number of requests for “bank marketing”, “digitalization”, “digital technologies” and “banking innovations” in the most popular Google search engine were studied. In addition to the significant interest of the public in the digitalization of banking marketing, a high scientific interest in this topic was also revealed among both domestic and foreign researchers. The influence of digitization processes, namely the growth of the level of Internet penetration on the banking system, which, among other things, was reflected in the change in the number of bank branches, was considered. A brief description of the digitalization and banking marketing categories is given, as well as the result of their interaction and the formation of the concept of digital banking marketing is described. The main digital tools of banking marketing are identified: search engine optimization (SEO), social media marketing (SMM), content marketing, traffic management, email marketing, contextual advertising, gamification, mobile marketing, etc. A detailed description of the essence of the most popular digital methods of promoting products in the banking services market is provided, as well as the international experience of their successful implementation in banks of various sizes and organizational forms is investigated. The theoretical value of the conducted research lies in the expansion of scientific views on modern trends in the development of banking marketing in the context of digitalization. The practical value lies in the study of international experience in the use of digital banking marketing tools. We consider it appropriate to direct further research to the cost assessment of the effectiveness of the use of digital banking marketing tools. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Argentina
1
China
17318
Costa Rica
1
Ethiopia
2993
Greece
324
India
1
Japan
12
Malaysia
1
Nepal
161
Pakistan
1
Singapore
17322
Sri Lanka
1
Taiwan
1
Thailand
1
Ukraine
647
United Kingdom
2994
United States
51954
Unknown Country
93757
Downloads
Belgium
1
China
1
Greece
326
Japan
17319
Nepal
1
Philippines
17321
Singapore
1
Sri Lanka
1
Ukraine
1819
United States
51955
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Hrytsenko_bank_marketing.pdf | 534.12 kB | Adobe PDF | 88746 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.