Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94971
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Наукові підходи до визначення правового статусу старости як посадової особи місцевого самоврядування в Україні |
Other Titles |
Scientific approaches to determining the legal status of the elder as an official of local self‐government in Ukraine |
Authors |
Косиця, О.О.
Starynskyi, Mykola Volodymyrovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2661-5639 |
Keywords |
органи місцевого самоврядування староста правовий статус старости повноваження старости функції старости посадова особа місцевого самоврядування local self-government bodies starosta legal status of starosta starosta's powers starosta's functions local self-government official |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94971 |
Publisher | ЗВО "Львівський університет бізнесу та права" |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Косиця, О. О., & Старинський, М. В. (2023). Наукові підходи до визначення правового статусу старости як посадової особи місцевого самоврядування в Україні. Академічні візії, (16). https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/764. |
Abstract |
Статтю присвячено висвітленню наукових підходів до визначення правового статусу старости як посадової особи місцевого самоврядування в Україні. Окремо розкрито роль і значення запровадження інституту старости як одно з етапів реформи децентралізації. Наведено законодавчий та наукові підходи до формулювання визначення правового статусу посадових осіб місцевого самоврядування. Розкрито бачення фахівців на правовий, муніципально-правовий, конституційно-правовий, адміністратично-правовий статус старости як посадової особи місцевого самоврядування в Україні. Розглянуто проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо вдосконалення правового регулювання інституту старост та його діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 9518 від 24.07.2023), метою якого є удосконалення правових засад функціонування інституту старости в умовах повномасштабної збройної агресії проти України, тимчасової окупації частини території України, дії правового режиму воєнного стану, а також вирішення
законодавчих недоліків, які існують в чинному законодавстві України про місцеве самоврядування. Виділено пропозиції, які видаються доречними і потребують наукового обговорення та в подальшому законодавчого закріплення, що безумовно
посилить правовий статус старости, зокрема, пропозиція, що після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, старости продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження у порядку, визначеному цим Законом, нових старост. Зроблено висновок про спільність підходів до визначення правового статусу старости не зважаючи на їх розгляд та формулювання через призму різних галузей The article is devoted to the coverage of scientific approaches to determining the legal status of the elder as an official of local self-government in Ukraine. The role and significance of the introduction of the institution of the eldership as one of the stages of the decentralization reform is revealed separately. Legislative and scientific approaches to the formulation of the determination of the legal status of local self-government officials are given. The vision of experts on the legal, municipal-legal, constitutional-legal, administrative-legal status of the headman as an official of local self-government in Ukraine is revealed. The draft law "On Amendments to the Law of Ukraine "On Local Self-Government in Ukraine" regarding the improvement of the legal regulation of the Institute of Elders and its activities under martial law (reg. No. 9518 dated 07/24/2023) was considered, the purpose of which is to improve the legal basis of the functioning of the Institute of Elders in the conditions of full-scale armed aggression against Ukraine, the temporary occupation of part of the territory of Ukraine, the operation of the legal regime of martial law, as well as the resolution legislative shortcomings that exist in the current legislation of Ukraine on local self-government. Proposals that seem relevant and require scientific discussion and subsequent legislative consolidation, which is unconditional, have been highlighted will strengthen the legal status of the headman, in particular, the proposal that after the termination of the powers of the village, settlement, city councils, the headmen continue to exercise their powers until the approval of new headmen in the manner specified by this Law. A conclusion was made about the commonality of approaches to determining the legal status of the elder, regardless of their consideration and formulation through the prism of different branches of law. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
Indonesia
1
Japan
1
Singapore
30
Ukraine
12
United States
15
Downloads
Indonesia
1
Ukraine
1
United States
60
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kosytsia_starosta's_functions.pdf | 214.35 kB | Adobe PDF | 62 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.