Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94976
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Правова природа повноважень старости як представника жителів відповідного Старостинського округу |
Authors |
Starynskyi, Mykola Volodymyrovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2661-5639 |
Keywords |
місцеве самоврядування місцеві органи влади органи місцевого самоврядування староста компетенція local self-government local authorities local self-government bodies headman competence |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94976 |
Publisher | Маріупольський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Старинський М. В. Правова природа повноважень старости як представника жителів відповідного Старостинського округу // Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право. 2023. Вип. 25. C. 108-115. DOI: 10.34079/2226-3047-2023-13-25-108-115. |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню правової природи повноважень старости як представника жителів відповідного старостинського округу. На підставі аналізу наукових досліджень автор доводить, що існування органів місцевого самоврядування є невід’ємною традицією нашої держави. На сьогодні в Україні первинним суб’єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. При цьому представницькими органами первинних суб’єктів є сільські, селищні, міські ради. Представництво жителів окремих громад об’єктивується у інституті старости як посадовій особі місцевого самоврядування. Автором проведений аналіз чинного законодавства України і доведено, що повноваження старости мають представницьку природу. Зокрема автор дослідив особливості правової природи закріпленої компетенції старости. Він, на підставі системного аналізу закріплених повноважень старости поділив їх на п’ять груп: а) повноваження направлені на безпосереднє представництво інтересів членів громад в місцевих органах влади; б) повноваження направлені на надання безпосередньої допомоги жителям територіальної громади: в) повноваження направлені на фінансове забезпечення реалізації прав та інтересів жителів територіальної громади; г) повноваження направлені на організацію виконання рішень місцевих органів влади та контроль за їх виконанням; д) повноваження на забезпечення реалізації власних повноважень. Автором доводиться, що переважна більшість з повноважень які входять у виділені групи направлена на забезпечення інтересів жителів територіальної громади, що, відповідно, свідчать про їх представницьку природу. The article is devoted to the study of the legal nature of the authority of the starosta as a representative of the residents of the corresponding starosta district. Based on the analysis of scientific research, the author proves that the existence of local self-government bodies is an integral tradition of our state. Today in Ukraine, the primary subject of local self-government, the main bearer of its functions and powers is the territorial community of a village, town, or city. At the same time, the representative bodies of primary subjects are village, settlement, and city councils. The representation of residents of individual communities is objectified in the institution of the headman as an official of local self-government. The author analyzed the current legislation of Ukraine and proved that the authority of the headman has a representative nature. In particular, the author investigated the peculiarities of the legal nature of the established competence of the headman. He, on the basis of a systematic analysis of the established powers of the headman, divided them into five groups: a) the powers are directed to the direct representation of the interests of community members in local authorities; b) the powers are directed to providing direct assistance to the residents of the territorial community: c) the powers are directed to the financial support of the realization of the rights and interests of the residents of the territorial community; d) powers are directed to the organization of implementation of decisions of local authorities and control over their implementation; e) authority to ensure the implementation of own authority. The author proves that the vast majority of the powers included in the selected groups are aimed at ensuring the interests of the residents of the territorial community, which, accordingly, testify to their representative nature. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
Argentina
1
Ukraine
11
United States
32
Downloads
Ukraine
1
United States
30
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Starynskyi_local_authorities.pdf | 381.45 kB | Adobe PDF | 31 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.