Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94988
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Digital Marketing in the Survival and Growth Strategies of Small and Medium-Sized Businesses During the War in Ukraine |
Other Titles |
Цифровий маркетинг у стратегіях виживання та зростання малого та середнього бізнесу під час війни в Україні |
Authors |
Oklander, M.
Yashkina, O. Zlatova, I. Cicekli, I. Letunovska, Nataliia Yevhenivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8207-9178 |
Keywords |
бізнес-стратегії виживання бізнес-стратегії зростання війна інтернет-маркетингові стратегії інструменти цифрового маркетингу малі та середні підприємства business strategies for survival business strategies for growth war internet marketing strategies digital marketing tools small and medium-sized enterprises |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94988 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Oklander, M., Yashkina, O., Zlatova, I., Cicekli, I., & Letunovska, N. (2024). Digital Marketing in the Survival and Growth Strategies of Small and Medium-Sized Businesses During the War in Ukraine. Marketing and Management of Innovations, 15(1), 15–28. https://doi.org/10.21272/mmi.2024.1-02 |
Abstract |
У статті досліджено вплив війни на малий та середній бізнес в Україні під час повномасштабного вторгнення
російської федерації, починаючи з 24 лютого 2022 року і до вересня 2023 року. Об’єкт дослідження – малі та
середні підприємства, які здійснюють бізнес-діяльність в Україні під час повномасштабного вторгнення.
Проблема дослідження – визначення бізнес-стратегій та інтернет-маркетингових стратегій, які використовували
малі та середні підприємства після повномасштабного вторгнення. Мета дослідження – визначити найбільш
ефективні інтернет-маркетингові стратегії та інструменти інтернет-маркетингу, які допомогли встояти малому
та середньому бізнесу після повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну і в подальшому
зростати. Дослідження проводилося за допомогою глибинних інтерв’ю з представниками малого та середнього
бізнесу з різних регіонів України та з різних сфер діяльності. В результаті категоріального аналізу відповідей
було узагальнено три періоди виживання підприємств за хронологією військово-політичних подій в країні.
Авторами визначено відповідні інтернет-маркетингові стратегії малих та середніх підприємств, виокремлено ті,
які допомогли малим та середнім підприємствам збільшити свої довоєнні економічні показники. Окреслено
причини глибинної кризи малих та середніх підприємств. Визначено інтенсивність та ефективність
використання інструментів інтернет-маркетингу малим та середнім бізнесом після повномасштабного
вторгнення. Особливість отриманих результатів – дослідження стратегій інтернет-маркетингу і успішних бізнесстратегій малих та середніх підприємств під час війни. Наукова новизна дослідження полягає в класифікації
періодів виживання і зростання підприємств малого та середнього бізнесу і визначенні найбільш ефективних
інтернет-маркетингових стратегій для цих періоді. Авторами систематизовано ефективність та інтенсивність
використання інструментів інтернет-маркетингу. Отримані результати можуть бути використані малими та
середніми підприємствам для формування напрямів подолання кризи та ефективного застосування інструментів
цифрового маркетингу. Отримані результати мають практичну цінність для підприємств малого та середнього
бізнесу інших країн, де є ймовірність настання збройного конфлікту. This article shows the impact of the war on small and medium-sized businesses in Ukraine during the full-scale invasion of the Russian Federation, which started on February 24, 2022, and ended in September 2023. The object of the study is small and medium-sized enterprises that carry out business activities in Ukraine during a full-scale invasion. The research objective is to determine the business strategies and Internet marketing strategies used by small and medium-sized enterprises after full-scale invasion. The purpose of this study is to identify the most effective Internet marketing strategies and Internet marketing tools that helped small and medium-sized businesses survive the full-scale invasion of Ukraine by the Russian Federation and continue to grow. The study was conducted through in-depth interviews with representatives of small and medium-sized businesses from different regions of Ukraine and from different fields of activity. Based on the categorical analysis of the responses, three periods of enterprise survival were summarized according to the chronology of military and political events in the country. The relevant Internet marketing strategies of small and medium-sized enterprises are identified. Business strategies and Internet marketing strategies that helped small and medium-sized enterprises increase their pre-war economic performance are also highlighted. Certain reasons for the deep crisis of small and medium-sized enterprises are outlined. The intensity and effectiveness of the use of Internet marketing tools by small and medium-sized businesses after a full-scale invasion are determined. The peculiarity of the results is the study of Internet marketing strategies and successful business strategies of small and medium-sized enterprises during the war. The scientific novelty of this study is that it classifies the periods of survival and growth of small and medium-sized enterprises and identifies the most effective Internet marketing strategies for these periods. The efficiency and intensity of using Internet marketing tools were also systematized. The results obtained in the study will help small and medium-sized enterprises overcome crisis conditions and identify areas for the effective use of digital marketing. The findings are of practical value for small and medium-sized enterprises in other countries where there is a possibility of armed conflict. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Belgium
1
Canada
1
Egypt
1767954
Germany
163272
India
1767945
Iran
2334
Israel
53
Japan
1
Malaysia
1
Morocco
1
Norway
57
Pakistan
1767943
Peru
1
Philippines
13960
Singapore
1767955
South Africa
1
Sri Lanka
1
Sweden
1
Thailand
10897270
Turkey
1767951
Uganda
1
Ukraine
10897265
United Kingdom
27626
United States
10897275
Unknown Country
41738904
Vietnam
1
Downloads
Belgium
10897277
Cameroon
1
Egypt
1
Germany
10897271
Israel
1
Malaysia
1
Mexico
1
Mozambique
1
Nigeria
10897278
Norway
1
Pakistan
1
Peru
1
Russia
1
Singapore
1
Sweden
1
Syria
1
Ukraine
10897266
United States
10897279
Unknown Country
41738905
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Oklander_mmi_1_2024.pdf | 677.72 kB | Adobe PDF | 96225289 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.