Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94997
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості застосування інноваційних технологій у публічному управлінні туристичною дестинацією |
Other Titles |
Features of application of innovative technologies in the public administration of the tourist destination |
Authors |
Хитра, О.В.
Палюх, В.В. |
ORCID | |
Keywords |
кластерні технології публічне управління територіальний маркетинг технології брендингу технології мережевого управління технології проєктно-орієнтованого управління туристична дестинація digital-синергізм smart-технологія smart-туризм cluster technologies public management territorial marketing branding technologies network management technologies project-oriented management technologies tourist destination digital synergy smart technology smart tourism |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/94997 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Хитра, О., & Палюх, В. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТУРИСТИЧНОЮ ДЕСТИНАЦІЄЮ. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (103), 30-40. https://doi.org/10.32782/mer.2024.103.05 |
Abstract |
Стаття присвячена проблемі модернізації публічно-управлінської діяльності у туристично-рекреаційній галузі, що трансформується під впливом цифровізації. Перш за все, видозмінюється об’єкт управління – туристична дестинація, яка повинна задовольняти потреби споживачів туристичних послуг, серед яких все більшу частку становлять digital-туристи. Туризм поступово перетворюється у складну smart-систему, яка є здатною до самоорганізації і водночас потребує виважених організуючих впливів. У статті доведено, що впровадження інноваційних технологій у публічне управління туристичною дестинацією дозволяє оперативно реагувати на виникнення нових тенденцій на діджиталізованому ринку туристичних послуг, долати прояви консерватизму у процедурах прийняття публічно-управлінських рішень, забезпечити консолідацію зусиль зацікавлених сторін щодо розвитку туристичного бізнесу і, зрештою, одержати ефект digital-синергізму, що полягатиме у стрибкоподібному зростанні показників ефективності туристичної діяльності завдяки обґрунтованому впровадженню smart-технологій у «точках дотику» туристів, туристичних ресурсів і різних представників туристичної дестинації. The problem of modernization of public management activities in the tourism and recreation industry, which is being transformed under the influence of digitalization of various spheres of social life has been researched in the article. First of all, the object of management which is a tourist destination is changing and must satisfy the needs of consumers of tourist services, among whom digital tourists make up an increasing part. Tourism is gradually turning into a complex smart system, which is capable of self-organization and at the same time needs balanced organizing influences for maximum use of the existing potential. Accordingly, the technological basis of public management and administration in the specified area is undergoing changes. A certain conservatism of management tools can restrain innovations that arise on the basis of self-organization – both on the demand side (the needs of “digital” tourists) and on the supply side (new methods of doing business by travel companies) in the market of tourist services. These innovations, at the same time, make the system extremely unbalanced and provoke a “bifurcation point”, which symbolizes the transition to a new quality – in our case, the transformation of initially separate digital technologies into a unity called “smart tourism”. The updated system has a number of emergent properties (which are not found in the individual elements that make it up) and generates a powerful synergistic effect, which is reflected in the growth of the investment attractiveness of the territory, the rapid development of social infrastructure, the increase in the standard of living of the population, etc. On the other hand, such an effect is possible only if the system reaches the right attractor (a strategic goal resulting from the existing tourist and recreational potential and the guidelines for the sustainable development of the territory) due to the correct use of management technologies. It has been proved in the article that the introduction of innovative technologies into the public management of a tourist destination makes it possible to quickly respond to the emergence of new trends in the digitalized market of tourist services, to overcome manifestations of conservatism in management decision-making procedures, to ensure the consolidation of the efforts of interested parties in the development of the tourist business and, ultimately, to obtain an effect of digital synergism, which will consist in a leap-like growth of indicators of the effectiveness of tourist activity due to the well-founded implementation of smart technologies in the “touch points” of tourists, tourist resources and various representatives of the tourist destination. |
Appears in Collections: |
Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation) |
Views
Argentina
1
Japan
1
Singapore
1
Ukraine
15
United States
10
Unknown Country
1
Downloads
Indonesia
1
Namibia
1
Poland
1
Russia
1
Ukraine
29
United Kingdom
1
United States
28
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khytra_mer_1_2024.pdf | 482.23 kB | Adobe PDF | 63 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.