Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95003
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Approaches to the formation of a system of evaluation indicators for analysing the effectiveness of the commercialisation chain
Other Titles Підходи до формування системи оціночних показників для аналізу ефективності ланцюга комерціалізації
Authors Khomenko, Liliia Mykolaivna  
Reshetniak, Yaroslav Viacheslavovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5690-1105
http://orcid.org/0000-0003-0806-0801
Keywords інновація
комерціалізація інновацій
система оцінювання
показники
ефективність
конкурентоспроможність
маркетинг
innovations
innovation commercialisation
evaluation system
indicators
efficiency
competitiveness
marketing
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95003
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Khomenko, L., & Reshetniak, Y. (2024). APPROACHES TO THE FORMATION OF A SYSTEM OF EVALUATION INDICATORS FOR ANALYSING THE EFFECTIVENESS OF THE COMMERCIALISATION CHAIN. Mechanism of an Economic Regulation, (1 (103), 72-77. https://doi.org/10.32782/mer.2024.103.11
Abstract Скорочення життєвого циклу товарів, поява нових предметів, посилення конкуренції та виникнення нових ринків, постійні зміни в потребах споживачів змушують підприємства виводити на ринок нові товари. Однак не всі інноваційні рішення закінчується комерційним успіхом. При цьому відсутня єдина система оцінювання комерціалізації інновацій, яка відповідала б потребам підприємств різних сфер діяльності. Метою роботи є систематизація показників та розроблення рекомендацій, що можуть використовуватися при формуванні системи оцінки комерціалізації інновацій. На даний момент існують різні підходи до оцінки комерціалізації інновацій. В їх основі – різні показники, згруповані за певними критеріями з певними вагомостями. Підприємство може обрати один із описаних підходів або розробити власний. При цьому потрібно враховувати наступні моменти. Розробляючи систему оцінювання комерціалізації доцільно використовувати велику кількість показників, які найбільше відповідають задачам організації. Складаючи даний набір показників слід враховувати різні аспекти (ефекти) комерціалізації. Краще орієнтуватися на об’єктивні показники (індекси), однак за їх відсутності та необхідності обчислення показників, які мають різні одиниці вимірювання, потрібно їх нормалізувати. При визначенні вагомостей груп, окремих показників для досягнення більшої об’єктивності, можна скористатися одночасно рівноважним, зважувальним та методом зважування загальних категорій одночасно. Після розрахунку інтегрального показника потрібно перевірити його на адекватність, шляхом розрахунку різними методами та порівняння значення при різних сценаріях. Даних підхід до розроблення системи оцінювання комерціалізації інновацій сприятиме формуванню достатньо об’єктивної системи оцінки, що враховує різні впливи від комерціалізації (економічний, ринковий, соціальний, екологічний тощо).
Shorter product lifecycles, new product introductions, increased competition, the emergence of new markets and ever-changing consumer needs are forcing companies to bring new products to market. However, not all innovative solutions are commercially suc-cessful. At the same time, there are many systems for assessing the effectiveness of the commercialisation chain that would meet the needs of companies in different sectors. The aim of the work is to systematise evaluation indicators and to develop recommendations that can be useful in forming a system of evaluation indicators for analysing the effectiveness of the commercialisation chain. Cur-rently, there are various approaches to the evaluation of innovation commercialisation. Researchers base them on indicators grouped according to specific criteria with certain weights. The company can choose one of these approaches or develop its own. At the same time, they need to consider the following points. When creating a system of evaluation indicators, it is advisable to use as many indica-tors as are most relevant to the organisation's objectives. When creating this set of indicators, one should consider different aspects (effects) of commercialisation. It is better to focus on objective indicators (indices); however, in their absence and the need to calculate indicators with different units of measurement, there is a need for their normalisation. When determining the weights of groups and individual indicators, in order to achieve greater objectivity, it is possible to use simultaneously the methods of balancing, weighting and general category weighting. After calculating the integral indicator, it is necessary to check its adequacy using various methods and to compare its value in different scenarios. The data approach to the development of the system of evaluation indicators for the analysis of the effectiveness of the commercialisation chain will contribute to the formation of a sufficiently objective evaluation system that takes into account the various impacts of commercialisation (economic, market, social, environmental, and so forth).
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Australia Australia
2674
China China
1012
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1015
Ukraine Ukraine
23
United States United States
257
Unknown Country Unknown Country
15315

Downloads

China China
1013
France France
1
Indonesia Indonesia
1
Japan Japan
1
United States United States
2676
Unknown Country Unknown Country
15316

Files

File Size Format Downloads
Khomenko_mer_1_2024.pdf 450.8 kB Adobe PDF 19008

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.