Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95057
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Замальовка в сучасному соціокомунікаційному просторі: тенденції розвитку |
Other Titles |
Sketch in the contemporary social-communication space: development trends |
Authors |
Havryliuk, Inna Leonidivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-7454-3540 |
Keywords |
замальовка соціокомунікаційний простір соціальні мережі «мережева література» фейсбук sketch social communication space social networks “network literature” |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95057 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Гаврилюк І. Л. Замальовка в сучасному соціокомунікаційному просторі: тенденції розвитку // Образ. 2024. Вип. 1 (44). С. 100-109. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.1(44)-100-109 |
Abstract |
Вступ. Сучасний етап розвитку масмедіа позначений зміною жанрової системи. Одним
із жанрів, який майже зник із традиційних медіа, проте активно відреагував на появу мережевого простору й став його частиною, переживає трансформаційні процеси, є замальовка.
Актуальність та мета. Осмислення тенденцій розвитку замальовки на сучасному
етапі є актуальним, оскільки дає можливість поглянути по-новому на місце та роль цього
жанру в соціокомунікаційному просторі. Мета дослідження – окреслити тенденції функціонування жанру «замальовка» в сучасному соціокомунікаційному просторі.
Методологія. Під час дослідження використано методи аналізу наукової літератури, аналізу та синтезу, типологічного аналізу, систематизації. Обрані методи дозволили
з’ясувати загальні особливості розвитку жанру замальовки в українському соціокомунікаційному просторі.
Результати. Огляд традиційних медіа засвідчив, що на сьогодні замальовка майже не
представлена в них. Проте цей жанр не зник абсолютно, його не можна відносити до маргінальних. Наразі він переживає процес відродження та трансформації, відбиває ті процеси,
які характерні для сучасного періоду розвитку медійної діяльності – доби постжурналістики. Успішною платформою для його реалізації стали соціальні мережі, де цей жанр набуває нової вимірності. Найоптимальнішою для реалізації жанрового «статусу» замальовки є
фейсбук – соціокомунікаційний майданчик, що передбачає малоформатні дописи, активну
авторську позицію, що й характерно для розглядуваного нами жанру. Замальовка пристосовується до умов мережевого дискурсу, тож змінюється й її жанрова модель: спрощується
стилістика подання, посилюється візуальна складова тощо. Змінюється й комунікаційний
підхід до написання: із жанру професійного замальовка трансформується в жанр аматорської журналістики. Мережеві замальовки стали каталізатором нового соціокомунікаційного феномена – мережевої літератури (віртуальної літератури, інтернет-літератури), вони
«переростають» межі соціальних медіа й знаходять літературне втілення в окремих виданнях. Сучасний медіапростір позначений функціонуванням як традиційних різновидів замальовок, так і новітніх форм.
Висновки. Замальовки дедалі стають дедалі затребуваними в сучасному соціокомунікаційному просторі. Цей жанр адаптувався під вимоги «мережевого» дискурсу й став його
складовою частиною. Introduction. The contemporary stage of mass media development is marked by a change in the genre system. One of the genres that has almost disappeared from traditional media, but actively reacted to the emergence of the network space and became part of it, is undergoing transformational processes, is the sketch. Relevance and goal. Understanding the trends in the development of sketches at the current stage is relevant, as it provides an opportunity to look at the place and role of this genre in the social and communication space in a new way. The purpose of the study is to outline the trends in the functioning of the sketch genre in the contemporary social and communication space.Methodology. The research used the methods of scientific literature analysis, analysis and synthesis, typological analysis, and systematization. The chosen methods made it possible to find out the general features of the development of the sketch genre in the Ukrainian social and communication space. Results. A survey of traditional media showed that today the sketch is almost not presented in them. However, this genre has not completely disappeared, it cannot be classified as marginal. Currently, the sketch is undergoing a process of revival and transformation, reflecting those processes that are characteristic of the contemporary period of development of media activity – the era of post-journalism. Social networks have become a successful platform for its implementation, where this genre acquires a new genre dimension. The most optimal way to realize the genre “status” of a sketch is Facebook – a social communication platform that provides for small-format posts, an active authorial position, which is characteristic of the genre we are considering. The sketch adapts to the conditions of network discourse, so its genre model also changes: the presentation style is simplified, the visual component is strengthened, etc. The communicative approach to writing is also changing: from the genre of a professional sketch, it is transformed into a genre of amateur journalism. Network sketches became the catalyst of a new socio-communication phenomenon – network literature (virtual literature, Internet literature). Sketches “outgrow” the boundaries of social media and find a literary embodiment in individual publications. The modern media space is characterized by the functioning of both traditional types of sketches and the latest forms. Conclusions. Sketches are becoming more and more in demand in the modern social and communication space. This genre adapted to the requirements of the “network” discourse and became an integral part of it. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Singapore
838
Ukraine
309
United States
836
Unknown Country
4029
Downloads
Singapore
1
Ukraine
310
United States
837
Unknown Country
31
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Havryliuk_Obraz_1_2024.pdf | 257.86 kB | Adobe PDF | 1179 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.