Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95062
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Radio «Kultura» music content
Other Titles Музичний контент радіо «Культура»
Authors Medynska, O.
Hnatyshyn, S.
ORCID
Keywords музичний контент
радіо «Культура»
суспільний мовник
проблемно-тематичні домінанти
медіаспоживання
musical content
radio “Kultura”
public broadcaster
problem-thematic dominants
media consumption
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95062
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Medynska O., Hnatyshyn S. Radio «Kultura» music content // Образ. 2024. Вип. 1 (44). С. 136-149. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.1(44)-136-149
Abstract Вступ. Радіо «Культура» є продуцентом музичних інтенцій, транслятором традицій та новаторства в сучасному музичному мистецтві. Музичний контент аналізованого медіа вирізняється багатогранною музичною палітрою. Інформуючи про музичні події й процеси, радіо «Культура» стає своєрідною платформою для актуалізації музичної культури, суспільного обговорення музичної проблематики, формування світоглядних орієнтацій та музичних запитів авдиторії. Актуальність і мета дослідження. Актуальність наукової розвідки зумовлена відсутністю в сучасному науковому дискурсі дослідження музичного контенту радіо «Культура». Мета статті – проаналізувати музичний контент радіо «Культура» у фокусі проблемнотематичної парадигми та медіаспоживання. Методологія. Під час роботи над дослідженням було використано загальнофілософські та загальнонаукові (теоретичні, емпіричні) методи, зокрема метод термінологічного і концептуального аналізу, аналізу наукової літератури, синтезу, індукції та дедукції, узагальнення, моніторингу, контент-аналізу, онлайн-анкетування, статистичний. Результати. З’ясовано дефініцію поняття «музичний контент». Проаналізовано проблемно-тематичний спектр матеріалів. Проведено онлайн-анкетування щодо рецепції аудиторією музичного контенту радіо «Культура». Висновки. Аналізуючи музичний контент радіо «Культура», ми виокремили основні тематичні групи: новини музичного життя України, найважливіші події у сфері світової музики, історії про видатних музичних діячів, музичні жанри та стилі, тренди музичної індустрії локального та глобального рівнів, культурно-музичні заходи, інновації тощо. В аналізованому медіа актуалізуються проблеми функціонування й трансформації фолькмузики, зв’язку автора/виконавця з іншими учасниками музичної екосистеми, ціноутворення в індустрії, дискримінації за віком і статтю в шоу-бізнесі, музичного піратства тощо. Результати анкетування констатують, що респонденти обирають радіо «Культура» усвідомлено й раціонально, зважаючи на якість музичного контенту, репутацію медіа, тематичні пріоритети. Музичний контент частково відповідає їхнім інформаційним очікуванням.
Introduction. Radio “Kultura” is a producer of musical intentions, a translator of traditions and innovations in modern musical art. The musical content of the analyzed media is characterized by a multifaceted musical palette. Informing about musical events and processes, radio “Kultura” becomes a unique platform for the actualization of musical culture, public discussion of musical issues, formation of worldview orientations and musical requests of the audience. Relevance and aim of the research. The relevance of scientific research is determined by the absence of research into the musical content of radio “Kultura” in the modern scientific discourse. The aim of the articles is to analyze musical content radio “Kultura” in the focus of the problem-thematic paradigm and media consumption. Methodology. While carrying out the research, general philosophical and general scientific (theoretical, empirical) methods were used, in particular, the method of terminological and conceptual analysis, analysis of scientific literature, synthesis, induction and deduction, generalization, monitoring, content analysis, online surveys, statistical analysis. Results. It has been clarified definition the concept of “musical content”. The problem-thematic range of materials was analyzed. An online survey was conducted of reception the audience musical content of radio “Kultura”. Conclusions. Having analyzed the music content of radio “Kultura”, we identified the main thematic groups: news of the musical life of Ukraine, the most important events in the field of world music, stories about outstanding musical figures, musical genres and styles, trends in the music industry at the local and global levels, cultural and musical events, innovations, etc. In the analyzed media, the problems of the functioning and transformation of folk music, the connection of the author/performer with other participants of the musical ecosystem, pricing in the industry, age and gender discrimination in show business, music piracy, etc. are actualized. The results of the survey state that the respondents choose radio “Kultura” consciously and rationally, taking into account the quality of the musical content, the reputation of the media, and thematic priorities. Musical content partially meets their informational expectations.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
5914
Japan Japan
1
Mongolia Mongolia
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
1
United States United States
5906
Unknown Country Unknown Country
11837

Downloads

Austria Austria
44
China China
5304
Finland Finland
42
Germany Germany
1
Netherlands Netherlands
48
Ukraine Ukraine
1167
United Kingdom United Kingdom
50
United States United States
5909
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Medynska_Obraz_1_2024.pdf 653.02 kB Adobe PDF 12566

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.