Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95133
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Цифрова мультирівнева система управління транспарентністю фінансових відносин |
Other Titles |
Digital multilevel system of transparency management of financial relations |
Authors |
Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych
Небаба, Н. Лебідь, О. Змієнко, В. Корнєєв, М. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9317-252X |
Keywords |
цифрові технології digital technologies фінансові відносини financial relations транспарентність transparency публічні фінанси public finances фінансово-кредитна система financial and credit system корпоративні фінанси corporate finance особисті фінанси personal finance |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95133 |
Publisher | Хмельницький національний університет |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | ЦИФРОВА МУЛЬТИРІВНЕВА СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ТРАНСПАРЕНТНІСТЮ ФІНАНСОВИХ ВІДНОСИН. (2024). Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 326(1), 403-409. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-63. |
Abstract |
У статті розглядається застосування сучасних цифрових технологій, платформ та інструментів в системі забезпечення транспарентності фінансових відносин на різних рівнях економічного устрою. Розглянуто принципи функціонування та інформаційного наповнення платформи відкритих даних у сфері публічних фінансів Є-data, а також її складових – державного веб-порталу бюджету для громадян «Open budget», єдиного веб-порталу використання публічних коштів «Spending», порталу реєстру проектів МФО IFIs projects. Проаналізовано роль платформи Prozorro, порталу Dozorro, пошуково-аналітичної системи .007 у забезпеченні прозорості публічних закупівель, що є необхідною умовою цифрової транспарентності фінансової діяльності державних та комунальних підприємств. Розглянуто цифрові аспекти транспарентності фінансово-кредитної системи, виокремлюючи роль НБУ та банків, та підкреслено значення веб-сайтів банків як інструменту забезпечення прозорості. На рівні корпоративних фінансів розглянуто інформаційні сервіси, що відіграють велику роль у забезпеченні цифрової транспарентності, такі як YouControl, Оpendatabot, Vkursi Pro, SMIDA. Окреслено перспективи подальших досліджень в цьому напрямку. The article examines the application of modern digital technologies, platforms and tools in the system of ensuring the transparency of financial relations at various levels of the economic system. The principles of operation and information content of the open data platform in the field of public finance E-data, as well as its components - the state web portal of the budget for citizens "Open budget", the single web portal for the use of public funds "Spending", the portal of the register of projects of MFIs IFIs were considered projects. The role of the Prozorro platform, the Dozorro portal, the search and analytical system .007 in ensuring the transparency of public procurement, which is a necessary condition for the digital transparency of the financial activities of state and communal enterprises, is analyzed. The digital aspects of the transparency of the financial and credit system are considered, highlighting the role of the NBU and banks, and the importance of bank websites as a tool for ensuring transparency is emphasized. At the level of corporate finance, information services that play a major role in ensuring digital transparency, such as YouControl, Opendatabot, Vkursi Pro, SMIDA, are considered. Prospects for further research in this direction are outlined. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Ukraine
26
United States
14
Unknown Country
42
Downloads
Ukraine
27
United States
25
Unknown Country
43
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zakharkin_corporate_finance.pdf | 357.56 kB | Adobe PDF | 95 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.