Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95142
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Circumstances of injury and characteristics of damage in children injured during electric vehicle driving |
Other Titles |
Обставини травмування та характеристики ушкоджень постраждалих дитячого віку під час керування електричними транспортними засобами |
Authors |
Shkatula, Yurii Vasylovych
Badion, Yurii Oleksiiovych Tkachenko, Yuliia Anatoliivna Sokol, Bohdan |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5689-6318 http://orcid.org/0000-0002-1646-282X http://orcid.org/0000-0002-0699-5585 http://orcid.org/0009-0000-9934-8346 |
Keywords |
children road accidents electric vehicles circumstances of injury damage characteristics діти дорожньо-транспортна пригода електричний транспортний засіб обставини травмування характеристики пошкоджень |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95142 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Shkatula Yu, Badion Yu, Tkachenko Yu, Sokol B. Circumstances of injury and characteristics of damage in children injured during electric vehicle driving. East Ukr Med J. 2024;12(1):61-68 DOI: https://doi.org/10.21272/eumj.2024;12(1):61-68 |
Abstract |
Вступ. Травматизм унаслідок дорожньо-транспортних пригод – це головна причина смерті дітей та молодих людей віком 5–29 років. За останні роки з’явився новий вид дорожніх пригод за участю дітей, які керували легкими персональними та низькошвидкісними електротранспортними засобами, з притаманним специфічним травмогенезом, різновидом ушкоджень. Мета дослідження: підвищити ефективність екстреної медичної допомоги постраждалим дитячого віку, травмованих під час керування легким персональним та низькошвидкісним електротранспортом шляхомверифікації причинних факторів травмування, вивчення структури та характеристик ушкоджень. Матеріали та методи дослідження. Загальний масив дослідження складався з 57 постраждалих дитячого віку. Досліджувались клініко-епідеміологічні та клініко-нозологічні характеристики постраждалих. Вивчались причини і обставини дорожньо-транспортних пригод з верифікацією ризикстворюючих факторів. Оцінку стану травмованих дітей проводили, використовуючи загально прийнятні шкали травм PTS (Pediatric Trauma Score), ISS (Injuryseverityscore) та SIPA (ShockIndex, PediatricAge-Adjusted). Статистичний аналіз проводили методом непараметричної статистики відповідно до принципів і критеріїв доказової медицини. Результати дослідження. Основними причинами виникнення дорожньої пригоди були порушення правил безпеки дорожнього руху кермувальником та порушення правил експлуатації транспортного засобу. Клініко-епідеміологічна характеристика постраждалих вказує, що підвищений ризик травмування мають особи чоловічої статі, переважно у вікових групах 4–6 років та 12–14 років. Домінуючим механізмом отримання ушкодження було падіння. Переважна кількість постраждалих отримала травмилегкого або середнього ступеня тяжкості. В нозологічній структурі ушкоджень найчастіше траплялися травми голови, забої та садна кінцівок. Висновок. За останні роки з’явився новий вид дорожніх пригод за участю дітей, які керували легкими персональними та низькошвидкісними електротранспортними засобами, з притаманним специфічним травмогенезом, різновидом ушкоджень. Безумовно проблема потребує подальшого ретельного вивчення. Materials and Methods. The total study population consisted of 57 injured children. The epidemiological and nosological characteristics of the patients were studied. The causes and circumstances of road traffic accidents were examined to determine risk factors. The condition of the injured children was assessed using the generally accepted injury scales PTS (Pediatric Trauma Score), ISS (Injury severity score) and SIPA (Shock Index, Pediatric Age-Adjusted). Statistical analysis was performed using nonparametric statistics in accordance with the principles and criteria of evidence-based medicine. Results: The main causes of the accident were violations of road safety rules by children driving the vehicle and violations of vehicle operation rules. The clinical and epidemiological characteristics of the patients indicate that males are at increased risk of injury, mainly in the age groups of 4–6 years and 12–14 years. The dominant mechanism of injury was a fall. The majority of patients sustained mild or moderate injuries. In the nosological structure of injuries, head injuries, bruises and abrasions of the extremities were the most common. Introduction. Trauma as a result of road accidents is the leading cause of death among children and young people aged 5–29. In recent years, a new type of road accident involving children driving light personal and low-speed electric vehicles has emerged, with its own specific trauma genesis and type of injury. Objective: To improve the effectiveness of emergency medical care for children injured due to driving light personal and low-speed electric vehicles by determining the cause of injury and studying the structure and characteristics of injuries. Materials and Methods. The total study population consisted of 57 injured children. The epidemiological and nosological characteristics of the patients were studied. The causes and circumstances of road traffic accidents were studied to determine risk factors. The condition of the injured children was assessed using the generally accepted injury scales PTS (Pediatric Trauma Score), ISS (Injury severity score) and SIPA (Shock Index, Pediatric Age-Adjusted). Statistical analysis was performed using nonparametric statistics in accordance with the principles and criteria of evidence-based medicine. Results: The main causes of the accident were violations of road safety rules by children driving the vehicle and violations of vehicle operation rules. The clinical and epidemiological characteristics of the patients indicate that males are at increased risk of injury, mainly in the age groups of 4–6 years and 12–14 years. The dominant mechanism of injury was a fall. The majority of patients sustained mild or moderate injuries. In the nosological structure of injuries, head injuries, bruises and abrasions of the extremities were the most common. Conclusions: In recent years, a new type of road accident involving children driving light personal and low-speed electric Sokol vehicles has emerged, with a specific type of traumatogenesis and type of injury. Undoubtedly, the problem requires further careful study. |
Appears in Collections: |
Східноукраїнський медичний журнал |
Views
Belgium
1
Germany
1
Japan
1
New Zealand
1
Singapore
1
Ukraine
1
United States
83
Unknown Country
104
Downloads
Australia
36
Ukraine
1
United States
80
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shkatula_Circumstance_road_accidents.pdf | 826.05 kB | Adobe PDF | 118 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.