Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95144
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Disciplinary Literacy Development in the Professional Online Course for Cynological Translators: Ukrainian Case
Authors Liashenko, Iryna Volodymyrivna  
Bula, L.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4211-5116
Keywords дисциплінарна грамотність
disciplinary literacy
дистанційна освіта
distance education
ESP контекст
ESP context
кінологічні перекладачі
cynological translators
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95144
Publisher Lumen Publishing House
License Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International
Citation Liashenko, I., & Bula, L.(2021). Disciplinary Literacy Development in the Professional Online Course for Cynological Translators: Ukrainian Case. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 13(1), 349-372. https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/376
Abstract Постійний розвиток сучасних технологій вимагає високого рівня вмінь і навичок у завершенні підготовки студентської молоді до конкретних ситуацій життя. Освітня система має використовувати більш ефективні підходи до підвищення необхідних навичок для сучасних життєвих і робочих ситуацій. Основною метою дослідження є визначення відповідної системи навчання основних і більш глибоких навичок перекладачів-кінологів для виконання ними специфічної трудової діяльності. Академічне значення дослідження полягає у виявленні нових зв'язків між дисциплінарною грамотністю та сферою ESP у підготовці кінологічних перекладачів із практичним значенням для майбутнього застосування. Слухачів дистанційного курсу з підготовки перекладачів-помічників кінологів опитували про основні складові, необхідні для виконання ними роботи. Результати перевірені методом статистичної обробки. Результати забезпечили підтримку концептуальної основи з ключовими елементами дисциплінарної грамотності для кінологічних перекладачів. Крім первинних навичок, які застосовуються для розвитку конкретних знань, основним компонентом професійної реалізації є набуття конкретного словникового запасу та вміння оперувати ним на практиці . Наслідки цього дослідження можуть стосуватися більш різноманітного обсягу дисциплінарної грамотності кінологічних перекладачів.
Ongoing development of modern technologies requires high-level skills and abilities in completing the preparation of the student youth to specific situations in life. The educational system needs to use more efficient approaches in increasing essential skills for modern life andwork situations. The study's main aim is to specify the appropriate system of teaching essential and more profound skills of the cynological translators for fulfilling their specific work activities. The study's academic importance lies in revealing new connections between the disciplinary literacy and ESP sphere in preparing the cynological translators with practical meaning for future application. The students of distance course on training the cynological translators-assistants were questioned about theessential components necessary for their job completing. The results were verified by the statistical processing method. The results provided support for the conceptual framework, with crucial elements of disciplinary literacy for cynological translators.Except for the primary skills applied for developing the specific knowledge, the main component for professional realization is acquiring the particular vocabulary and ability to operate with it in practice. This study's implications might relate to the more various scope of disciplinary literacy of the cynological translators.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Australia Australia
1
Singapore Singapore
9
United States United States
70
Unknown Country Unknown Country
86

Downloads

United States United States
69
Unknown Country Unknown Country
87

Files

File Size Format Downloads
Liashenko_disciplinary_literacy.pdf 1.31 MB Adobe PDF 156

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.