Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95174
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Когнітивна модель комерціалізації інновацій в умовах Індустрії 4.0: захист інтелектуального капіталу, маркетинг та комунікації |
Authors |
Saher, Liudmyla Yuriivna
Reshetniak, Yaroslav Viacheslavovych Nekhoroshkova, Yuliia Mykolaivna Samoilikova, Anastasiia Viktorivna Shcherbachenko, Viktoriia Oleksiivna Niesheva, Anastasiia Dmytrivna Kotenko, Stanislav Ihorovych Letunovska, Nataliia Yevhenivna Khomenko, Liliia Mykolaivna Храмова, К. Колесник, Д. Sliusarenko, Anna Diana Dmytrivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 http://orcid.org/0000-0003-0806-0801 http://orcid.org/0000-0001-8639-5282 http://orcid.org/0000-0002-4570-3389 http://orcid.org/0000-0003-0399-201X http://orcid.org/0000-0001-8684-0163 http://orcid.org/0000-0001-8207-9178 http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 |
Keywords |
освіта education інтелектуальний капітал intellectual capital діджіталізація digitization |
Type | Technical Report |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95174 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Когнітивна модель комерціалізації інновацій в умовах Індустрії 4.0: захист інтелектуального капіталу, маркетинг та комунікації : звіт про НДР (проміжний) / кер. Л. Сагер. Суми: Сумський державний університет, 2023. 15 с. № 0122U000780 |
Abstract |
Виконавцями проєкту проаналізовано основні аспекти оцінки та інтенсифікації ланцюга комерціалізації інновацій з фокусом на взаємодії "освіта – інтелектуальний капітал – діджиталізація". Сформовано базу оціночних показників, що ґрунтується на розробленій моделі визначення взаємозв’язків між індикаторами, які характеризують рівень освіти, її інноватизацію, ступінь цифровізації та комплексними показниками легкості ведення бізнесу. Визначено каталізатори інтенсифікації комерціалізації і виявлено позитивний вплив коопетиції бізнесу та науки на обсяг прибутку від інновацій. Застосовано FCM-карти для формалізації зв’язків між факторами, що активізують взаємодію стейкхолдерів. Також сформовано шляхи подолання ризиків у процесі комерціалізації інновацій, включаючи встановлення причинно-наслідкового зв’язку між співпрацею бізнесу та науки та доходами від інтелектуальної власності. Висвітлено методичний підхід до вибору стратегії управління інтелектуальним капіталом інноваційних підприємств та розроблено моделі для визначення розривів і критичних точок у співпраці бізнесу та освіти для трансферу інновацій. Розроблено трьохполюсну барицентричну економіко-математичну модель (центроїд трикутника) для оцінювання оптимального співвідношення трьох базових компонент процесу комерціалізації інновацій – комунікації, маркетингу та інтелектуального капіталу. The project executors analyzed the main aspects of the evaluation effectiveness of the commercialization chain with a focus on the interaction "education - intellectual capital - digitalization". A base of evaluation indicators has been formed based on the developed model for determining the relationships between indicators that characterize the level of education, its innovation, the degree of digitalization, and complex indicators of the ease of doing business. Catalysts for the intensification of commercialization were determined, and the positive influence of business and science cooperation on the profit from innovations was revealed. FCM maps were applied to formalize the relationships between factors that activate stakeholder interaction. Ways to overcome risks in innovation commercialization have also been formed, including establishing a cause-and-effect relationship between business and science cooperation and income from intellectual property. A systematic approach to choosing a strategy for managing the intellectual capital of innovative enterprises is highlighted, and models are developed to identify gaps and critical points in the cooperation of business and education for the transfer of innovations. A three-pole barycentric economic-mathematical model (centroid of a triangle) was developed to evaluate the optimal ratio of three essential components of the commercialization of innovations - communication, marketing, and intellectual capital. |
Appears in Collections: |
Звіти з наукових досліджень |
Views
Australia
1
Czechia
1
France
1
Ukraine
1
United States
39
Unknown Country
52
Downloads
Germany
1
Ukraine
1
United States
40
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Saher_zvit_2023.pdf | 495.36 kB | Adobe PDF | 43 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.