Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95478
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Моделі децентралізації публічної влади |
Other Titles |
Models of public authority desentralization |
Authors |
Stohova, Olha Volodymyrivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-7010-556X |
Keywords |
публічна влада децентралізація високий ступінь децентралізації влади середній ступінь децентралізації влади низький ступінь децентралізації публічної влади public power decentralization high degree of decentralization of power medium degree of decentralization of power low degree of decentralization of public power |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95478 |
Publisher | Видавничий дім «Гельветика» |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Стогова, О. В. (2024). МОДЕЛІ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ. Правовий часопис Донбасу, (1), 8–11. https://doi.org/10.32782/2523-4269-2024-86-8-11. |
Abstract |
Автором виділені три основні моделі децентралізації публічної влади: з високим, середнім та низьким ступенем децентралізації. Кожній моделі надано характеристику, проаналізовані основні
принципи розподілу владних повноважень за рівнями влади. Зроблено висновки, що модель з високим ступенем децентралізації співвідноситься з федеративною формою державного устрою.
Друга модель із середнім ступенем децентралізації влади повторює характеристики першої з відмінністю, що мінімум законодавчої влади передається субнаціональному рівню влади. У моделі
з низьким ступенем децентралізації влади центральний уряд зберігає за собою повноту влади. The article examines the problem of decentralization of public power. The author singles out three main models: with a high, medium and low degree of decentralization. Each model is characterized, the main principles of the distribution of power by levels of government are analyzed. It was concluded that the model with a high degree of decentralization correlates with the federal form of the state system, organizationally assumes a high degree of decentralization, but in practice its results depend on many factors. The scope of powers granted to constituent units; the degree of their fiscal independence; level of central government control; the degree of intervention of the central government in the affairs of the territorial unit determines the real degree of decentralization of power. The second model assumes an average degree of decentralization of public power and repeats the characteristics of the first with the difference that a minimum of legislative power is transferred to the subnational level of power. The state has a single system of legislation, and the codes of laws are the main source of law. Sub-national levels of government have autonomy in administration or law enforcement, the central government retains full power, but partially delegates it to sub-national units. A model with a low degree of decentralization of power involves the least degree of decentralization, the central government retains full power, but partially delegates it to subnational units. Delegated powers can be legislative, administrative or a combination of them. It is relatively easy for the center to interfere in the affairs of structural units, so it is necessary to define mechanisms to limit unnecessary interference and ensure responsibility for it |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
Ukraine
13
United States
14
Downloads
Germany
1
Spain
1
Ukraine
6
United States
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Stohova_public_power.pdf | 309.51 kB | Adobe PDF | 9 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.