Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95707
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Commercialization of innovations in Ukrainian book publishing: current trends and prospects |
Other Titles |
Комерціалізація інновацій в українському книговиданні: сучасні тенденції та перспективи |
Authors |
Khramova, K.
Shymoshenko, Anastasiia Oleksandrivna Reshetniak, Yaroslav Viacheslavovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0806-0801 |
Keywords |
інновації інноваційна діяльність комерціалізація книговидавництво Індустрія 4.0 innovations innovative activity commercialization book publishing Industry 4.0 |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95707 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Khramova, K., Shymoshenko, A., Reshetniak, Ya. (2024). Commercialization of innovations in Ukrainian book publishing: current trends and prospects. Visnyk of Sumy State University. Economy Series. 2, 7-18. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2024.2- 01 |
Abstract |
У статті розглядають особливості інноваційної діяльності та комерціалізації інновацій в українському книговиданні.
Інновації є важливим фактором розвитку галузі, оскільки дозволяють підвищити якість книжкової продукції, зробити
її більш доступною та цікавою для читачів, а також сприяти популяризації читання. Зважаючи на те, що третина
українців взагалі не читають, необхідність залучення аудиторії, яка є звиклою до «легкого» сприйняття інформації
через перегляд відео і т.п., є важливим аспектом на шляху розвитку здорового та освіченого суспільства. Відповідно,
нами поставлена гіпотеза, що інноваційна діяльність в українському книговиданні є недостатньо активною, розвиток
відбувається в досить повільному темпі, а реалізовані інноваційні проєкти існують в обмеженій кількості, проте є
досить якісними. Це пов'язано з консерватизмом українських видавництв, які не готові до введення інновацій, якщо це
створюватиме надто багато додаткових ризиків, а також з несприятливими наслідками пандемії COVID-19 та збройної
агресії проти України. Для перевірки гіпотези проаналізовано стан інноваційної діяльності в українському
книговиданні, вивчено досвід українських видавництв, які реалізують інноваційні проєкти, а також визначено тенденції
розвитку інновацій в українському книговиданні. Аналіз показав, що інноваційна діяльність в українському
книговиданні має ряд тенденцій та перспектив. Зокрема, зростає популярність електронних та аудіокниг, розвиваються
цифрові видавництва, впроваджуються нові формати книг, а також використовуються нові технології для просування
книг, як в реальності, так і в цифровому просторі. Враховуючи сучасні тенденції та перспективи інноваційної діяльності
та комерціалізації інновацій на українському книжковому ринку, галузь потребує більш застосування комплексного
підходу та залучення додаткових ресурсів, як з державного, так і приватного сектору. Окрім, того, задля збільшення
кількості читаючих та відповідно озвитку галузі в україіні через запровадження інноваційних технологій нами
пропонується переходити до збільшення кількості видань в електронному та аудіоформатах, проведення експериментів
з візуальним оформленням книг, використання екологічно чистої сировини у процесі виробництва, розроблення
цифрових видань у форматі книг-сайтів для публікації поезії чи короткої прози, використання QR-кодів, доповненої
реальності та мобільних додатків із більшою кількістю паперових видань тощо. The article examines the peculiarities of innovative activity and commercialization of innovations in Ukrainian book publishing. Innovations are an essential factor in the development of the industry, as they make it possible to improve the quality of book products, make them more accessible and exciting for readers, and contribute to the popularization of reading. Because a third of Ukrainians do not read at all, the need to attract an audience that is used to an "easy" perception of information through watching videos, etc., is essential to developing a healthy and educated society. The hypothesis is that innovation activity in Ukrainian book publishing is not active enough, its development is relatively slow, and the implemented innovative projects are limited in number but of high quality. It is due to the conservatism of Ukrainian publishers, who are unwilling to enforce innovations if they involve too many additional risks, as well as the adverse effects of the COVID-19 pandemic and armed aggression against Ukraine. To test the hypothesis, this study analyzed the state of innovation in Ukrainian book publishing, examined the experience of Ukrainian publishers in implementing innovative projects, and identified trends in the development of innovation in Ukrainian book publishing. The analysis showed that innovation in Ukrainian book publishing has several trends and prospects. In particular, the popularity of e-books and audiobooks is growing, digital publishing is developing, new book formats are being introduced, and new technologies are being used to promote books both in the physical and digital space. Considering the current trends and prospects of innovative activity and commercialization of innovations in the Ukrainian book market, the industry needs a more comprehensive approach and the attraction of additional resources, both from the public and private sectors. In addition, to increase the number of readers and, accordingly, the development of the industry in Ukraine through the introduction of innovative technologies, we suggest moving to increasing the number of publications in electronic and audio formats, conducting experiments with the visual design of books, using environmentally friendly raw materials in the production process, developing digital publications in the format book sites for publishing poetry or short fiction, using QR codes, augmented reality and mobile applications with more paper editions, etc. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
25
Ukraine
1
United States
24
Unknown Country
62
Downloads
Nigeria
1
Ukraine
12
United Kingdom
1
United States
6
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khramova_innovations.pdf | 298.39 kB | Adobe PDF | 20 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.