Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95708
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості тривожності осіб юнацького віку з різними рівнями самооцінки |
Authors |
Глазун, С.О.
|
ORCID | |
Keywords |
тривожність самооцінка юнацький вік когнітивно-поведінкова терапія арт-терапія програма корекції anxiety adolescence self-esteem cognitive-behavioral therapy art-therapy correction program |
Type | Bachelous Paper |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95708 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Глазун С. О. Особливості тривожності осіб юнацького віку з різними рівнями самооцінки : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 053 - психологія / наук. кер. П. І. Сахно. Суми : Сумський державний університет, 2024. 71 с. |
Abstract |
Кваліфікаційна робота бакалавра присвячена вивченню особливостей тривожності осіб юнацького віку з різними рівнями самооцінки та корекції феномену тривожності. Було теоретично проаналізовано поняття тривожності як психічної властивості та стану організму в юнацькому віці , особливості формування самооцінки осіб юнацького віку. Підібрано методи для дослідження особливостей тривожності осіб юнацького вік з різними рівнями самооцінки. Обґрунтовано та проведено емпіричне дослідження, яке показало, що рівень тривожності осіб юнацького віку має зворотній зв’язок з рівнем самооцінки. Проаналізовано підходи та методи психологічної корекції тривожності осіб юнацького віку. Визначено найбільш ефективні психологічні методи для корекції тривожності. Аргументовано використання психологічного когнітивно-поведінкового напряму та методів арт-терапії для корекції тривожності. Розроблено програму корекції за допомогою когнітивно-поведінкової терапії та арт-терапії. Проведено часткову апробацію цієї програми корекції, описано етапи її проведення та охарактеризовано особливості реалізації програми у дистанційному форматі. The bachelor's thesis is dedicated to studying the peculiarities of anxiety in adolescents with different levels of self-esteem, and correcting the phenomenon of anxiety. The concept of anxiety as a mental property and state of the organism in adolescents, the characteristics of self-esteem formation in adolescents, and components of anxiety in adolescents were theoretically analyzed. Methodologies for studying the peculiarities of anxiety in adolescents with different levels of self-esteem were selected. An empiricial study was conducted that showed that the level of anxiety in adolescents has an inverse relationship to their levels of self-esteem. Approaches and methods of psychological correction of anxiety in adolescents were analyzed. The most effective psychological methods for correcting anxiety were determined. The use of cognitive-behavioral therapy and art-therapy for anxiety correction was justified. A program for correction using cognitive-behavioral therapy and art-therapy was developed. A partial testing of this correction program was carried out, and the stages of its implementation were described, as well as the peculiarities of the program's implementation in a distance format. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
Mongolia
1
Ukraine
1
United States
1
Unknown Country
8
Downloads
Ukraine
1
United States
1
Unknown Country
9
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Hlazun_bak_rob.pdf | 1.8 MB | Adobe PDF | 11 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.