Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95853
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The human variables within budgetary control and their implications on financial performance at heis
Other Titles Людський фактор у бюджетному контролі та його вплив на фінансову ефективність закладів вищої освіти
Authors Tsyhaniuk, Dmytro Leonidovych  
Akenten, W.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-6648-6889
Keywords управління у вищій освіті
бюджетування державних університетів
партисипативне бюджетування
ефективність працівників
бюджет
партисипативний менеджмент
higher education management
public universities budgeting
employee budget participation
employee performance
budget
participative management
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95853
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Tsyhaniuk, D. & Akenten, W. (2024). The Human Variables Within Budgetary Control and Their Implications on Financial Performance at HEIs. Visnyk of Sumy State University. Economy Series, 1, 71-82. https://doi.org/10.21272/1817-9215.2024.1-07
Abstract Бюджетування та бюджетний контроль є важливими компонентами управлінського контролю, спрямованого на заохочення ефективності використання ресурсів для підтримки досягнення стратегічних цілей компанії. Бюджетний контроль має на меті дотримання прозорості та законності на всіх стадіях бюджетного процесу для відповідального та ефективного виконання державою своїх функцій і завдань щодо формування та витрачання бюджетних коштів. У цьому дослідженні оцінюється, як співвідносяться залучення працівників до бюджету та ефективність роботи в державному університеті Гани, зокрема в Педагогічному університеті. Педагогічний університет був обраний як місце проведення дослідження, щоб визначити взаємозв’язок між участю працівників у формуванні бюджету та продуктивністю працівників у державних університетах Гани. Оскільки уряд володіє 100% державних університетів Гани та оскільки ці заклади підлягають державному нагляду, дослідники вважають, що використання такого прикладу є доцільним. Під час дослідження використовувався мультианаліз та стратегія участі. У цьому дослідженні результативність роботи співробітників розглядається з точки зору їх сприяння досягненню організацією бюджетної мети. Особлива увага в дослідженні зосереджена на поведінкових аспектах процедур бюджетування та впливу участі в бюджетуванні на ефективність співробітників у досягненні визначених бюджетних цілей. У дослідженні було залучено 110 респондентів, які є співробітниками Університету освіти, використовуючи базову випадкову вибірку та процедури зручної вибірки. З нашого дослідження стало зрозуміло, що участь працівників у процесі бюджетування є наріжним каменем досягнення бюджетних цілей, оскільки вона дозволяє працівникам мати чітке розуміння того, на що спрямований бюджет, мати право голосу, забезпечуючи справедливий розподіл ресурсів між відділами та факультетами університету. Таким чином, у дослідженні доведено прийняту нульову гіпотезу, згідно з якою, участь у бюджеті підвищує результативність працівників і покращує їхню думку про справедливість розподілу ресурсів і ясність цілей бюджету. Майбутні дослідження можуть також охоплювати перспективи ключових управлінських фігур, таких як реєстратори, фінансові директори, проректори та інші важливі посадові особи, які відіграють значну роль у бюджетному процесі цих державних університетів.
Budgets and budgetary controls are important components of management control intended to encourage resource utilization efficiency in support of the achievement of company strategic goals. Budget control aims to observe transparency and legality at all stages of the budget process to ensure responsible and effective performance by the state of its functions and tasks regarding the formation and spending of budget funds. This study evaluates how employee budget involvement and performance relate in a Ghanaian public university, specifically the University of Education. The University of Education was chosen as the study location to determine the relationship between budget participation and employee performance in Ghana's public universities. Because the government owns 100% of Ghana's public universities and because these institutions are subject to government oversight, the researchers believe that using a single case study is suitable. Throughout the investigation, a multi-analysis and participative strategy was used. Employee performance is evaluated for the research based on how well they contribute to the organization's achievement of the budget objective. The study's particular focus is on the behavioral aspects of budgeting procedures and the effect of budget participation on employees' effectiveness in meeting defined budgetary objectives. The researcher chose 110 respondents who are University of Education staff members using basic random sample and convenience sampling procedures. It is clear from our study that employee participation in the budgeting process is the cornerstone of achieving budget goals because it will enable employees to have a clear understanding of what the budget is meant for, have a voice by ensuring that resources are distributed fairly among departments and faculties of the university. From this, it is obvious that we accept our null hypothesis, according to which budget participation increases employees' performance and their view of the fairness of resource distribution and budget goal clarity. Future studies might also encompass the perspectives of key management figures such as Registrars, Directors of Finance, Vice Chancellors, and other essential officers who play significant roles in the budgeting process of these public universities.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Views

Belgium Belgium
1
India India
104
Iran Iran
30
Malaysia Malaysia
1
Nigeria Nigeria
1
Romania Romania
102
United States United States
105
Unknown Country Unknown Country
377

Downloads

Finland Finland
1
Ghana Ghana
1
India India
18
Malawi Malawi
1
Pakistan Pakistan
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
9
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Tsyhaniuk_participative_management.pdf 313.06 kB Adobe PDF 33

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.