Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96778
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Rumor generation and spreading on WeChat and Facebook during the COVID-19 pandemic |
Other Titles |
Створення й поширення чуток у WeChat і Facebook під час пандемії COVID-19 |
Authors |
Sadivnycha, Maryna Volodymyrivna
Hu, Y. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3943-7635 |
Keywords |
соціальні мережі чутки перевірка даних COVID-19 social media platforms rumors fact-checking |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96778 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Sadivnycha M. V., Hu Y. Rumor generation and spreading on WeChat and Facebook during the COVID-19 pandemic // Образ. 2024. Вип. 2 (45). С. 6-15. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.2(45)-6-15 |
Abstract |
Кількість світових користувачів соціальних мереж наразі перевищує 5 мільярдів,
що складає більше половини населення Землі. Щодня користувачі соціальних мереж переглядають та публікують різноманітну інформацію, значна частина якої є неперевіреною,
або відверто неправдивою. Велика кількість чуток поширюється на платформах світових
гігантів Facebook та WeChat. І хоча платформи докладають значних зусиль для боротьби з
фейками та неперевіреною інформацією, поширення чуток все ще залишається серйозною
проблемою й потребує більш активного вивчення та додаткових заходів протидії.
Мета дослідження. Показовим періодом для вивчення причин та способів розповсюдження чуток в соціальних мережах, а також механізмів, які використовують соціальні мережі для протидії розповсюдженню чуток, є період пандемії COVID-19. Тож мета нашого
дослідження – визначити особливості розповсюдження чуток на платформах Facebook і
WeChat і порівняти механізми протидії поширенню неправдивої інформації.
Методологія. Для проведення дослідження використовувався комплекс загальнонаукових і спеціальних методів. Ми вдалися до критичного аналізу наукової літератури та
аналізу даних із відкритих джерел. Також провели моніторинг контенту соціальних медіаплатформ Facebook і WeChat та здійснили порівняльний аналіз шляхів поширення чуток і
засобів протидії, що реалізуються зазначеними соціальними мережами.
Результати. Під час проведення дослідження встановлені деякі особливості поширення чуток у зазначених соціальних мережах, зокрема, пов’язані з роботою алгоритмів платформ. Ми розглянули заходи, вжиті двома основними платформами соціальних мереж,
WeChat і Facebook, для боротьби з чутками під час пандемії COVID-19. Визначено, що обидві платформи використовують комплекс заходів для протидії поширенню дезінформації
та фейків. Також у період поширення COVID-19 Facebook і WeChat активно співпрацювали
із всесвітніми організаціями у сфері охорони здоров’я, що сприяло не лише протидії поширенню чуток про хворобу, але й наданню оперативної інформації та підтримці населення.
Висновки. Не зважаючи на те, що обидва світові гіганти серед соціальних мереж активно впроваджували заходи щодо протидії розповсюдженню чуток у період пандемії
COVID-19, проблема поширення неправдивої інформації в соціальних мережах все ще є актуальною. Враховуючи результати дослідження ми запропонували власний комплекс заходів, спрямований на перевірку фактів та протидію поширенню чуток у соціальних мережах. Global social media users currently exceed 5 billion, more than half of the Earth’s population [1]. Every day social media users view and post various information, much of which is unverified or outright false. Many rumors are spread on the platforms of world giants Facebook and WeChat. Moreover, although the platforms are making significant efforts to fight fakes and unverified information, the spread of rumors is still a severe problem. It needs more active study and additional countermeasures. Relevance of the study. The period of COVID-19 pandemic is an indicative period for studying the causes and methods of spreading rumors on social media and the mechanisms that social media platforms use to counter the spread of rumors. Therefore, our article aims to determine the features of the spread of rumors on the Facebook and WeChat platforms and compare the mechanisms for countering the spread of false information. Methodology. The research involved a complex of general scientific and special methods. We resorted to critical analysis of scientific literature and data analysis from open sources. We also monitored the content of social media platforms Facebook and WeChat and carried out a comparative analysis of the ways of spreading rumors and countermeasures implemented by these social media platforms. Results. During the research, we established some features of the spread of rumors in the mentioned social networks related to the work of platform algorithms. We looked at the measures taken by two major social media platforms, WeChat and Facebook, to combat rumors during the COVID-19 pandemic. It was determined that both platforms use a set of measures to counter the spread of disinformation and fakes. Also, during the spread of COVID-19, Facebook and WeChat actively cooperated with global organizations in the healthcare field, which contributed not only to countering the spread of rumors about the disease but also to the provision of operational information and public support. Conclusions. Even though both global social media giants have actively implemented measures to counter the spread of rumors during the COVID-19 pandemic, the problem of spreading false information on social media is still relevant. Considering the results of the study, we proposed our own set of measures aimed at checking facts and countering the spread of rumors in social media. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Unknown Country
2
Downloads
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sadivnycha_Obraz_2_2024.pdf | 273.22 kB | Adobe PDF | 1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.