Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96790
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Блогосфера України: контент-аналіз антивакцинної кампанії під час пандемії COVID-19
Other Titles The blogosphere of Ukraine: content analysis of the anti-vaccine campaign during the COVID-19 pandemic
Authors Шевченко, В.
Зубар, П.
ORCID
Keywords блогінг
дезінформація
теорія змов
антивакцинна кампанія
контент-аналіз
COVID-19
інформаційні кампанії
YouTube-канали
блогосфера
blogging
misinformation
conspiracy theory
anti-vaccine campaign
content analysis
information campaigns
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96790
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Шевченко В., Зубар П. Блогосфера України: контент-аналіз антивакцинної кампанії під час пандемії COVID-19 // Образ. 2024. Вип. 2 (45). С. 48-59. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.2(45)-48-59
Abstract Пандемія COVID-19 спричинила сплеск уже існуючих антивакцинних настроїв в Україні, які становлять загрозу для громадського здоров’я. Це дослідження спрямоване на аналіз антивакцинної кампанії в українській блогосфері, яка активізувалася під час пандемії та згуртувалася довкола питань, пов’язаних із коронавірусом. Актуальність і мета. Актуальність дослідження обумовлена популяризацією антивакцинних настроїв в Україні, якій сприяє зростаючий вплив блогосфери як потужного каналу поширення контенту деструктивного характеру. Мета – виявлення ключових категорій, до яких апелювали блогери, що проводили кампанію проти щеплення від коронавірусної хвороби в Україні під час пандемії COVID-19. Методологія. Для визначення найвпливовіших представників антивакцинного руху в Україні проведено моніторинг медіа, які спеціалізуються на викритті фейків і дезінформації щодо COVID-19, та визначено список каналів найпопулярніших українських блогерівкоронаскептиків і противників вакцинації. Після цього було вивчено 232 відео, опублікованих на каналах цих блогерів. Застосовано метод контент-аналізу для виявлення ключових меседжів та закликів, що використовувалися противниками вакцинації. Результати. Найпопулярнішими представниками антивакцинного руху в Україні серед блогерів стали юристи, псевдоексперти, самопроголошені правозахисники та громадянські журналісти, а також прихильники теорій змов. Їхня медійна активність вакцинації була зафіксована упродовж всієї пандемії коронавірусної хвороби в Україну та деякий час після її закінчення. Виявлено хронологію та причини основних сплесків їхньої активності та зацікавленості аудиторії. Визначено найбільш поширені категорії, до яких апелювали блогери в рамках кампанії проти щеплення, а також їхні заклики та об’єкти критики. Висновки. Дослідження демонструє, що українські противники вакцинації політизують питання щеплень, активно використовуючи конспірологічну риторику. Сплески їхньої активності були пов’язані з початком карантину, а також з обговоренням та прийняттям Закону про систему громадського здоров’я. Ключові категорії меседжів блогерів-коронаскептків – порушення прав (як основних, так і на труд, вибору, тощо), безпека (вакцини чи самої хвороби), теорії змови та питання моралі. Найпопулярніший заклик противників щеплень – «мислити критично» та не підкорятися вимогам, пов’язаним із вакцинацією чи карантинними обмеженнями. Основні об’єкти критики – влада, різноманітні установи та медіа. Подальше вивчення дискурсивних стратегій антивакцинних кампаній сприятиме формуванню ефективного контрнаративу.
The COVID-19 pandemic has triggered a surge in existing anti-vaccine sentiments in Ukraine, posing a threat to public health. This study aims to analyze the anti-vaccine campaign in the Ukrainian blogosphere, which intensified during the pandemic and coalesced around issues related to the coronavirus. Relevance of the study. The relevance of the study is determined by the increasing popularity of anti-vaccine sentiments in Ukraine, which are facilitated by the growing influence of the blogosphere as a powerful channel for disseminating destructive content. The study aims to identify the key categories that bloggers appealed to while conducting the campaign against vaccination for coronavirus disease in Ukraine during the COVID-19 pandemic. Methodology. To determine the most influential representatives of the anti-vaccine movement in Ukraine, a media monitoring was conducted focusing on the exposure of fakes and misinformation regarding COVID-19. A list of the channels of the most popular Ukrainian bloggers who are corona-skeptics and opponents of vaccination was compiled. Subsequently, 232 videos published on these bloggers’ channels were studied. The content analysis method was applied to identify the key messages and calls used by vaccination opponents. Results. The most popular representatives of the anti-vaccine movement in Ukraine were found to be lawyers, pseudo-experts, citizen journalists, and proponents of conspiracy theories. The media activity of anti-vaccination bloggers was recorded throughout the entire pandemic of the coronavirus disease in Ukraine and for some time after its end. The chronology and reasons for the main surges in their activity and audience interest are revealed. The study identified the most common categories appealed to by bloggers in the anti-vaccination campaign, as well as their calls to action and objects of their criticism. Conclusions. The study demonstrates that Ukrainian vaccination opponents politicize vaccination issues, actively using conspiratorial rhetoric. The key categories of coronaskeptics bloggers’ messages include violations of rights (both fundamental rights and rights to work, choice, etc.), safety (of vaccines or the disease itself), conspiracy theories and moral. The most popular appeal of vaccination opponents is to “think critically” and not comply with requirements related to vaccination or quarantine restrictions. The main objects of criticism are authorities, various institutions, and the media. Further investigation into the discursive strategies of antivaccine campaigns will contribute to the formation of an effective counter-narrative.
Appears in Collections: Образ

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Shevchenko_Obraz_2_2024.pdf 281.97 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.