Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96794
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title «The Call of the Ukraine» (1941–1942 рр.): формування іміджу України в інформаційному просторі Східної Азії
Other Titles «The call of the Ukraine» (1941–1942): shaping the image of Ukraine in the information space of East Asia
Authors Дроздовська, О.
ORCID
Keywords Шанхай
інформаційний простір
українська преса
українська діаспора
«The Call of the Ukraine»
імідж України
Сергій Василіїв
Роман Корда-Федорів
Михайло Мілько
Shanghai
information space
Ukrainian press
Ukrainian diaspora
image of Ukraine
Serhiy Vasyliyiv
Roman Korda-Fedoriv
Mykhailo Milko
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/96794
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Дроздовська О. «The Call of the Ukraine» (1941–1942 рр.): формування іміджу України в інформаційному просторі Східної Азії // Образ. 2024. Вип. 2 (45). С. 86-95. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.2(45)-86-95
Abstract Стаття присвячена дослідженню спроби засновників української газети «The Call of the Ukraine» (Шанхай, 1941–1942) сформувати імідж України в англомовному інформаційному просторі Східної Азії. Розглядаються особливості презентації України й української ідеї авторами цього видання. Актуальність і мета. Актуальність теми обумовлена тим, що українська іншомовна преса, яка виходила за межами українських земель у першій половині ХХ ст., дотепер залишається поза активним науковим дискурсом. Мета статті – здійснити вивчення контенту газети «The Call of the Ukraine» як популяризатора України і презентанта прагнень та цілей українського народу в англомовному середовищі Східної Азії. Методологія. Застосовано комплекс загальнонаукових та спеціальних методів дослідження (історико-бібліографічний метод, історіографічний, порівняльний, текстологічний аналіз, контент-аналіз, ін.). Результати. З’ясовано, що друковані у газеті «The Call of the Ukraine» матеріали були спрямовані на формування в англомовному середовищі Східної Азії образу України як незалежної (духовно, політично, економічно) держави, суб’єкта міжнародних відносин, а українців – як самодостатньої нації з багатим історичним минулим. Автори видання акцентували питання боротьби української нації за незалежність, наголошували на історичній місії українського народу у Східній Європі. Висновки. Газета «The Call of the Ukraine» – це короткотривалий український пресовий проєкт. Основне завдання цього часопису – презентація України в англомовному інформаційному полі Шанхаю і Східної Азії загалом. У процесі дослідження з’ясовано, що за проблемно-тематичним спрямування опубліковані у виданні тексти формують шість умовних груп: 1) система цінностей українського народу та його історичне минуле; 2) політичні та соціальні відносини українців з іншими народами; 3) економічний потенціал України; 4) злочини проти людяності російського комуністичного режиму на теренах України; 5) ситуація на українських землях у реаліях німецько-радянської війни; 6) життя українських громад у Харбіні й Шанхаї. Отримані результати мають значення для подальших наукових студій українського пресовидання у Китаї першої половини ХХ ст.
The article is devoted to the study of the attempts of the founders of the Ukrainian newspaper The Call of the Ukraine (Shanghai, 1941-1942) to form the image of Ukraine in the English-speaking information space of East Asia. The article examines the features of the presentation of Ukraine and the Ukrainian idea by the authors of this periodical. Relevance of the study. The relevance of the topic is due to the fact that the Ukrainian foreign-language press, which was published outside the Ukrainian lands in the first half of the 20th century, still remains outside the active scientific discourse. The purpose of the article is to study the content of the newspaper The Call of the Ukraine as a promoter of Ukraine and a presenter of the aspirations and goals of the Ukrainian people in the English-speaking environment of East Asia. Methodology. In order to study the problem, a set of general scientific and special research methods (historical and bibliographic method, historiographic, comparative, textual analysis, content analysis, etc.). The results. It was found that the materials published in The Call of the Ukraine were aimed at forming the image of Ukraine as an independent (spiritually, politically, economically) state, as a subject of international relations, and Ukrainians as a self-sufficient nation with a rich historical past in the English-speaking environment of East Asia. The authors of the periodical emphasised the struggle of the Ukrainian nation for independence and the historical mission of the Ukrainian people in Eastern Europe. Conclusions. The Call of the Ukraine is a short-term Ukrainian press project. The main task of this periodical is to present Ukraine in the English-speaking information field of Shanghai and East Asia in general. The study found that the texts published in the periodical are divided into six conditional groups according to their thematic focus: 1) the system of values of the Ukrainian people and its historical past; 2) political and social relations of Ukrainians with other nations; 3) economic potential of Ukraine; 4) crimes against humanity of the Russian communist regime on the territory of Ukraine; 5) the situation on Ukrainian lands in the realities of the German-Soviet war; 6) life of Ukrainian communities in Harbin and Shanghai. The results obtained are important for further research on the Ukrainian press in China in the first half of the twentieth century.
Appears in Collections: Образ

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Drozdovska_Obraz_2_2024.pdf 267.54 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.