Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97104
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Impact of Feedback under Information Asymmetry on Market Dynamics: Results from a Classroom Experiment
Other Titles Вплив зворотного зв'язку споживачів на функціонування ринку в умовах асиметрії інформації: результати експерименту в аудиторії
Authors Csongradi, G.
Miskolczi, P.
Kadar, B.
Kolnhofer-Derecskei, A.
ORCID
Keywords поведінкова економіка
експеримент в аудиторії
зворотний зв'язок споживачів
асиметрія інформації
ринок лимонів
behavioural economics
classroom experiment
consumer feedback
information asymmetry
lemon market
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97104
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Csongradi, G., Miskolczi, P., Kadar, B., & Kolnhofer-Derecskei, A. (2024). The Impact of Feedback under Information Asymmetry on Market Dynamics: Results from a Classroom Experiment. Marketing and Management of Innovations, 15(3), 86–99. https://doi.org/10.21272/mmi.2 024.3-07
Abstract У статті розглянуто проблематику так званих "ринків лимонів", вперше описаних Джорджем Акерлофом, де інформаційна асиметрія щодо якості товарів призводить до негативних наслідків, таких як зниження середньої якості продукції, зменшення обсягів торгівлі та загальне зниження колективного добробуту. У сучасну епоху онлайн-комерції ця проблема набуває особливої актуальності, оскільки споживачі купують набагато більше товарів, не маючи особистого досвіду користування, ніж будь-коли раніше. У наукових дослідженнях запропоновані можливі рішення цієї проблеми, зокрема формування репутації виробників та покращення доступності інформації для споживачів, наприклад, за допомогою відкритих відгуків (хоча такі відгуки можуть бути сфальсифіковані продавцями). У цій статті представлені результати експерименту в аудиторії, який моделював "ринок лимонів". Перевагою проведення експериментів у навчальній аудиторії є можливість відтворити ринок на основі чітко визначених правил і стимулів відповідно до економічних моделей, залучивши реальних учасників, які приймають рішення, демонструючи відхилення реальної людської поведінки від теоретичної моделі "раціонального вибору". У дослідженні взяли участь 294 студентів, що навчаються за спеціальністью бізнес-інформаційні технології, які створили 11 симульованих ринків. Результати зосереджені на стороні пропозиції, зокрема на обсягах і цінах запропонованих товарів, а також на оцінці дев'яти кривих пропозиції (для трьох рівнів якості товарів на трьох етапах гри). Дослідження показує, що за умов повної інформації ринок працює ефективно. У випадку, коли лише продавці, але не покупці мають інформацію про якість товару, обсяги торгівлі зменшуються, але не так різко, як це зазначалося в попередніх дослідженнях. Ринок демонструє ознаки відновлення, хоча й досягає субоптимальної рівноваги. Після введення механізму зворотного зв’язку від споживачів ринок продовжує рухатися в напрямку соціально оптимального стану. Результати підтверджують, що зворотний зв’язок від споживачів відіграє важливу роль у заповненні інформаційної прогалини в умовах невизначеності якості товарів, проте сам по собі він не здатний повністю вирішити проблему "ринку лимонів". Авторами систематизовано важливі фактори, що впливають на поведінку споживачів в умовах невизначеності, серед яких ризикованість, зміна ставлення до онлайн-покупок і культурні особливості.
This paper focuses on the problem of so-called "lemon markets", first described by George Akerlof, where information asymmetry about product quality leads to dysfunctional outcomes such as poor average product quality and relatively low levels of trade, resulting in a loss of collective wellbeing. In the age of online commerce, the problem is especially relevant, given that consumers buy many more products without relying on personal experience than at any time in the past. Possible solutions to the problem suggested in the literature are reputation building on the part of producers and improving the information available to consumers, e.g., by way of publicly accessible consumer reviews (even though these can be gamed or faked by sellers). The paper presents the results from a classroom experiment that simulated a "lemon market". The advantage of using a classroom experiment is that while the market is recreated along a small number of rules and incentives, in line with neat economic models, the participants are real, living decisionmakers, displaying the deviations of actual human behaviour from that of a hypothetical "rational actor". In all, 294 students majoring in business information technology participated, making up 11 simulated markets. The results presented focus mainly on the supply side, namely, the quantities and prices of goods offered, and nine supply curves are estimated (for three quality grades of goods in three phases of the game). The research concludes that under perfect information, the market performs efficiently. In the condition where only sellers but not buyers have information about product quality, the volume of trade declines, although not as drastically as previous findings have suggested, and the market shows signs of recovery, albeit at a suboptimal equilibrium. After the option of consumer feedback is introduced, the market shows further convergence toward the socially optimal state. The results reaffirm that consumer feedback plays an important role in filling the information gap when product quality is uncertain; however, it is not sufficient in itself to overcome the "lemon market" problem. Other important influences on consumer behaviour under uncertainty are suggested, such as risk-taking, changing attitudes towards the act of (online) purchases, and cultural factors.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Csongradi_mmi_3_2024.pdf 504.52 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.