Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97106
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Digitization of Accounting in the Innovative Management of Autonomous Robotic Transport |
Other Titles |
Цифровізація обліку в інноваційному управлінні автономним роботизованим транспортом |
Authors |
Zadorozhnyi, Z.-M.
Muravskyi, V. Shevchuk, O. Muravskyi, V. Zadorozhnyi, M. |
ORCID | |
Keywords |
цифровізація обліку інноваційне управління калькулювання собівартості автономний транспорт роботизовані транспортні засоби безпілотні літальні апарати електронні трансакції digitalization of accounting innovative management costing autonomous transport robotic vehicles unmanned aerial vehicles electronic transactions |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97106 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Zadorozhnyi, Z.-M., Muravskyi, V., Shevchuk O., Muravskyi, V., & Zadorozhnyi, M. (2024). Digitization of Accounting in the Innovative Management of Autonomous Robotic Transport. Marketing and Management of Innovations, 15(3), 110–126. https://doi.org/10.21272/mmi.2 024.3-09 |
Abstract |
Діджиталізація економічних процесів відбувається у всіх галузях економіки, що разом формують Індустрію 5.0.
Важливим елементом п’ятої промислової революції є активізація роботизованої господарської діяльності. В
останнє десятиріччя практичного втілення набули розробки у сфері автономного роботизованого транспорту.
Проте практика використання безпілотних транспортних засобів, а також наукові напрацювання у цій сфері
продемонстрували низьку ефективність імплементації проєктів автономного транспортування вантажів та
пасажирів. Причиною цього є недостатня увага до обліково-управлінських аспектів функціонування
автономного роботизованого транспорту. Науково-практична новизна дослідження полягає в удосконаленні
обліку та управління в умовах їх діджиталізації у частині врахування фундаментальних трансформацій
господарських процесів, спричинених використанням автономних транспортних засобів. Виокремлено ключові
організаційні чинники, які впливають на бухгалтерський облік функціонування роботизованого транспорту: вид
транспортованих об’єктів, споживаних паливо-енергетичних ресурсів, участь людей, місткість та кількість
перевезеного вантажу (пасажирів) за один раз, перманентність функціонування, ремонтопридатність,
можливість оновлення програмного забезпечення, автономна взаємодія з іншими транспортними засобами,
здатність комунікації та інформування замовників транспортних послуг. Розроблено методику цифровізації
обліку витрат на паливо-енергетичні ресурси, заробітну плату персоналу, відрахування на соціальні заходи,
амортизацію, експлуатаційні та інші витрати, пов’язані з функціонуванням автономного роботизованого
транспорту з врахуванням наведених організаційних передумов на основі інформації з ІоТ. Запропоновано
використовувати двовимірні калькуляційні одиниці «кілограмо-кілометр» та «пасажиро-кілометр» для
цифровізації калькулювання собівартості послуг з перевезення пасажирів та вантажів за допомогою автономного
роботизованого транспорту з врахуванням усіх аспектів його функціонування. Уточнено порядок визначення
вартості транспортних послуг для кінцевих споживачів та формування інформаційних масивів для інноваційного
управління транспортними підприємствами. Важливість усунення організаційних обмежень в управлінні
функціонуванням автономного транспорту, а також необхідність інформаційної синхронізації транспортних
підприємств з іншими учасниками ділових взаємовідносин в інформаційному середовищі смартміста визначає
перспективність подальших досліджень у цій сфері. The digitization of economic processes is advancing across all sectors, contributing to the development of Industry 5.0. A key element of this fifth industrial revolution is the activation of robotic economic activity. Recently, advancements in autonomous robotic transport have been implemented in practice. However, both the practical application of unmanned vehicles and scientific developments in this field have shown low efficiency in the implementation of projects for the autonomous transportation of goods and passengers. This inefficiency stems from insufficient attention to the accounting and management aspects of autonomous robotic transport operations. The scientific and practical novelty of this study lies in improving accounting and management practices in the context of digitalization, specifically by addressing the fundamental transformations in economic processes caused by the use of autonomous vehicles. The key organizational factors influencing accounting for robotic transport operations include the type of transported objects, fuel and energy resource consumption, human involvement, the capacity and number of goods (or passengers) transported at one time, continuous operation, maintainability, software update capabilities, autonomous interaction with other transport means, and communication and information sharing with customers of transport services. A method for digitizing the accounting of fuel and energy costs, personnel wages, social activity deductions, depreciation, operational costs, and other costs related to the functioning of autonomous robotic transport has been developed. This method leverages IoT data and considers the organizational prerequisites mentioned. The use of two-dimensional calculation units, such as "kilogramkilometre" and "passenger-kilometre" units, for the digitalization of cost calculations for passenger and cargo transportation via autonomous robotic transport has been proposed. Additionally, the procedure for determining the cost of transport services for end users and the formation of information arrays for the innovative management of transport enterprises has been refined. The elimination of organizational restrictions in managing autonomous transport operations, alongside the need for information synchronization between transport enterprises and other business entities within the information ecosystem of a smart city, highlights future research prospects in this area. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Unknown Country
1
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zadorozhnyi_mmi_3_2024.pdf | 510.11 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.