Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97134
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The utilization of the SPIKES protocol within rheumatology practice |
Other Titles |
Використання протоколу SPIKES в ревматологічній практиці |
Authors |
Kachkovska, Vladyslava Volodymyrivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-9563-5425 |
Keywords |
протокол SPIKES погані новини ревматологія практична настанова етика SPIKES protocol bad news rheumatology practice guideline ethics |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97134 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kachkovska V. The utilization of the SPIKES protocol within rheumatology practice. East Ukr Med J. 2024;12(3):670-677. DOI: https://doi.org/10.21272/eumj.2024;12(3):670-677 |
Abstract |
Вступ. Початок стосунків між пацієнтом і лікарем часто включає повідомлення поганих новин. Робота ревматологів унікальна тим, що вони мають налагодити міцні стосунки зі своїми пацієнтами, повідомляючи при цьому погані новини. Багато пацієнтів з ревматологічними захворюваннями залишаються зі своїми лікарями все життя, тому важливо створити для них позитивний досвід і відчуття турботи. Це залежить від професійних навичок лікаря, його здатності розуміти пацієнта, а також підтримувати шанобливе та зрозуміле спілкування під час обговорення складної інформації. Наразі не існує конкретних рекомендацій щодо побудови відповідного підходу до кожного пацієнта, особливо у випадку пацієнтів з ревматологічними захворюваннями. У цьому документі буде адаптовано протокол SPIKES для ревматологічної практики. Методи. Пошук літератури здійснювався через сайти MEDLINE/PubMed, Scopusі GoogleScholar. Пошукові терміни включали «етика», «ревматологія», «погані новини», «SPIKES» та «важкий пацієнт». Ці ключові слова використовувалися в різних комбінаціях, пошук вівся по статтях за останні 5 років. По-перше, були проаналізовані анотації статей, і лише ті статті, які відповідали критеріям включення, були обрані для дослідження. Також були проаналізовані посилання з вибраних статей, за винятком давніх публікацій і тих, що не мають відношення до конкретної теми. Оскільки інформації для цих запитів було недостатньо, ми спробували звузити пошук, поєднавши назви різних (найпоширеніших) ревматологічних захворювань і використавши їх разом із основною метою пошуку. Потім ми зосередилися на публікаціях, які відповідали критеріям, і проаналізували цитовані в них джерела. У пошуковій стратегії також використовувалася функція «Related Citations». У процесі огляду літератури ми включили 10 статей з MEDLINE/PubMed, 4 статті з Scopus і 2 статті з Google Scholar. Мета. У цій статті аналізується використання протоколу SPIKES у ревматологічній практиці. Результати. Дослідження щодо використання цих підходів у ревматологічній практиці на сьогодні не проводилося. Даних щодо порівняння ефективності різних протоколів у покращенні комунікації між постачальником медичних послуг (лікарем або медсестрою) та пацієнтом недостатньо. Ефективної комунікації між лікарями та пацієнтами можна досягти, дотримуючись шестиетапного підходу SPIKES, який включає певні навички спілкування. Висновок. Повідомлення поганих новин вимагає різних підходів, але жоден із них не був спеціально розроблений для пацієнтів з ревматичними захворюваннями. Ці пацієнти мають унікальні моделі поведінки через характер їхніх захворювань, який призводить до зниження якості їхнього життя, обмеження активності та виражених симптомів. Через це вони часто звертаються до лікарів у стані особистих і душевних страждань. Таким чином, протокол SPIKES є корисним інструментом для ревматологічної практики. Introduction. The beginning of the patient-physician relationship often involves the delivery of bad news. The work of rheumatologists is unique in that they have to form strong relationships with their patients while delivering bad news. Many rheumatology patients stay with their doctors for their entire lives, which makes it essential to create a positive and caring experience for them. This depends on the physician's professional skills, ability to understand the patient, and engage in respectful and understandable communication when discussing complicated information. Currently, no specific recommendations exist for constructing an appropriate approach for every patient, especially in the case of rheumatology patients. This paper will adapt the SPIKES protocol for rheumatology practice. Methods. The literature search was done via MEDLINE/PubMed, Scopus, and Google Scholar. Search terms included “Ethics”, “Rheumatology”, “Bad news”, “SPIKES” and “Difficult patient”. These keywords were used in different combinations, using afilterbox with an option for the recent 5 years. Firstly, articles’ abstracts were analyzed, and only articles that met inclusion criteria were included. Also, references from the selected articles were analyzed, except for the older publications and those irrelevant to the specific topic. Since there was not enough information for these requests, we tried to narrow the search by combining the names of various (most common) rheumatological diseases and using them along with the main purpose of the search. Then, we focused on the publications that met the criteria and analyzed the sources cited in them. The 'Related Citations' function was also used in the search strategy. In the literature review process, we included 10 MEDLINE/PubMed articles, 4 Scopus articles, and 2 Google Scholar articles. Aim. This paper analyzes the utilization of the SPIKES protocol in rheumatology practice. Results. Currently, no studies have been conducted on the utilization of these approaches in rheumatology practice. There is insufficient data regarding the comparison of the effectiveness of different protocols in enhancing communication between the healthcare provider (physician or nurse) and the patient. Effective communication between physicians and patients can be achieved by following the six-step SPIKES approach, which involves specific communication skills. Conclusion. Delivering bad news requires different approaches, but none of them have been specifically tailored for rheumatic disease patients. These patients have unique behavior patterns due to the nature of their illnesses, which can lead to a decrease in their quality of life, limited activity, and painful symptoms. As a result, they often turn to their doctors in a state of personal and mental suffering. Thus, the SPIKES protocol is a useful tool for rheumatology practice. |
Appears in Collections: |
Східноукраїнський медичний журнал |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kachkovska_The_utilization_SPIKES_protocol.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.