Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97163
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Оцінка намірів та оцінка результативності: основні критерії оцінки ефективності реалізації проєктів МТД в Україні
Authors Myrhorod, Valeriia Valeriivna  
ORCID http://orcid.org/0000‐0002‐3302‐221X
Keywords міжнародна технічна допомога
ефективність реалізації проєктів МТД
критерії оцінки
оцінка намірів
оцінка результативності
international technical assistance
effectiveness of MTD project implementation
evaluation criteria
evaluation of intentions
evaluation of effectiveness
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97163
Publisher Спеціалізоване видавництво «ЮНЕСКО СОЦІО»
License Copyright not evaluated
Citation Миргород В. В. Оцінка намірів та оцінка результативності: основні критерії оцінки ефективності реалізації проєктів МТД в Україні // Право. UA. 2023. №2. C. 300-308. DOI: 10.32782/LAW.UA.2023.2.38.
Abstract Досліджуючи теоретичні напрацювання вітчизняних й іноземних вчених, аналізуючи національне законодавство та ознайомлюючись із практиками його застосування, вивчаючи провідні міжнародні і закордонні специфіки оцінювання вказаних проєктів/програм, а також виходячи з результатів власних наукових напрацювань, пропонуємо, у межах окресленої системи координат, виділити підгрупи основних та додаткових (факультативних) критеріїв оцінки ефективності реалізації проєктів/програм МТД в Україні. Логіка цього підходу обумовлюється тим, що за роки незалежності, Україною було залучено понад 1500 проєктів/програм МТД виконання яких вже завершене, а кожен із них орієнтований на різні сфери й напрями соціально-економічного, політичного, культурного розвитку держави. Об’єктивно, вони спрямовані на вирішення різного ступеня складності й характеру завдань, що, в свою чергу, унеможливлює належне їх оцінювання за широким спектром критеріїв. Із огляду на цю обставину, виокремлюється й обґрунтовується доцільності основних таких критеріїв. У той же час, зважаючи на визнану й задекларовану необхідність суттєвого удосконалення існуючого правового забезпечення окресленої сфери, для повноти й всебічності дослідження пропонується застосувати діапазон додаткових (факультативних) критеріїв, які, у більшості випадків, прийнятні для певного напряму. Застосування останніх буде виправданим, зважаючи на необхідність розбудови комплексної системи залучення, використання, контролю й оцінки ефективності реалізації проєктів/програм МТД в Україні, адже результати оцінювання можуть бути взяті до уваги лише при удосконаленні певних аспектів вітчизняного законодавства з цього питання.
Conducting a study of the theoretical developments of domestic and foreign scientists, analyzing national legislation and familiarizing themselves with the practices of its application, studying the leading international and foreign specifi cs of evaluating these projects/programs, as well as based on the results of our own scientifi c work, we propose, within the outlined system of coordinates, to identify subgroups of the main and additional (optional) criteria for evaluating the effectiveness of the implementation of ITA projects/ programs in Ukraine. The logic of this approach is due to the fact that over the years of independence, Ukraine has attracted more than 1500 ITA projects/programs, the implementation of which has already been completed, and each of them is focused on various spheres and directions of the socioeconomic, political, cultural development of the state. Objectively, they are aimed at solving tasks of varying degrees of complexity and nature, which, in turn, makes it impossible to properly evaluate them across a wide range of criteria. Given this circumstance, the expediency of the following main criteria is singled out and substantiated. At the same time, taking into account the recognized and declared need for a signifi cant improvement of the existing legal support of the outlined sphere, for the completeness and comprehensiveness of the study, it is proposed to apply a range of additional (optional) criteria that, in most cases, are acceptable for a certain direction. The use of the latter will be justifi ed, given the need to build a comprehensive system for attracting, using controlling and evaluating the effectiveness of the implementation of ITA projects/programs in Ukraine, since the results of the evaluation can be taken into account only when improving certain aspects of domestic legislation on this issue. Within the framework of our research, two groups of criteria for the effectiveness of the use of ITA were identifi ed - the main criteria and additional (optional).
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Myrhorod_evaluation_criteria.pdf 256.37 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.